آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می گردد؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران: بر اساس یافته های منابع معتبر بیش از 33 درصد از زنان بالای 18 سال و 10 درصد مردان بالای 40 سال مو های خود را رنگ می نمایند، بنابراین این سوال که آیا رنگ مو سرطان زاست، حائز اهمیت می گردد.

آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می گردد؟

نتایج حاصل از مطالعات در رابطه با ارتباط سرطان و رنگ مو همچنان متناقض و بی نتیجه است. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود، بعید به نظر می رسد که رنگ کردن مو ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در سال 2010، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نتیجه گرفت که شواهد کافی برای معین ارتباط بین استفاده از رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. از آن موقع تا به امروز تحقیقات بیشتری اجرا شده است و نتایج بهتری حاصل شده است.

زمانی رنگ مو ها حاوی مواد شیمیایی بودند که به عنوان ماده سرطان زا در حیوانات شناخته می شدند. بین سال های 1980 و 1982 همه رنگ های مو برای حذف این مواد شیمیایی اصلاح شدند. با این حال، هنوز هم هزاران ماده شیمیایی مختلف فراوری نماینده رنگ مو ممکن است در محصولات خود از آن ها استفاده نمایند. در نتیجه این مسئله همچنان ممکن است که بعضی از آن ها سرطان زا باشند.

هرچه بیشتر در معرض مواد سرطان زا قرار داشته باشید احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می نماید. عوامل مرتبط با رنگ مو حاوی مواد شیمیایی شامل موارد زیر می گردد.

  • نحوه ارتباط، بیشتر افرادی که از رنگ مو بیشتر از سایر افراد استفاده می نمایند نظیر آرایشگر ها در مقایسه با کسانی که مو های خود را رنگ می نمایند، در معرض رنگ بیشتری قرار دارند.
  • زمان استفاده، افرادی که قبل از اصلاح فرمول رنگ مو در سال 1980 مو های خود را رنگ می کردند، در مقایسه با افرادی که بعداً شروع به رنگکردن نمودند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بودند.
  • هر چه بیشتر مو های خود را رنگ کنید، بیشتر در معرض مواد شیمیایی موجود در آن قرار می گیرید.
  • رنگِ رنگ مو، رنگ های موی تیره مانند سیاه و قهوه ای حاوی مواد شیمیایی بیشتری هستند که ممکن است حاوی رنگ های سبک سرطان زا باشند.

محققان اخیراً دریافته اند که ژنتیک ممکن است یکی دیگر از عوامل مؤثر در خطر ابتلا به سرطان در ارتباط با رنگ مو باشد.

رنگ مو باعث بروز چه نوع سرطانی می گردد؟

سرطان خون:

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، بعضی از مطالعات حاکی از آن است که رنگ مو باعث افزایش خطر ابتلا به لوسمی غیر هوچکین در زنان می گردد، اما بیشتر این زنان قبل از سال 1980 با استفاده از رنگ های تیره تر رنگ کردن مو های خود را شروع کردند. اگرچه سایر مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین رنگ مو و این نوع از سرطان وجود ندارد.

اخیراً، یک منبع معتبر نتایج مطالعات اش را در سال 2017 منتشر کرد که حاکی از آن بود بین رنگ مو و لوسمی ارتباط معنا داری وجود ندارد. از طرف دیگر، یک پژوهش معتبر دیگر در خصوص آنالیز های مربوط به سال 2018 نشان می دهد که ممکن است یک افزایش جزئی در رابطه با خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین در خانم هایی که از رنگ مو استفاده می نمایند وجود داشته باشد، اما عمدتا در افرادی که بیش ز. 20 سال از رنگ مو استفاده نموده اند، تشخیص داده می گردد.

سرطان مثانه:

بنا بر منابع معتبر قدیمی، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که به طور مرتب با رنگ مو کار می نمایند، افزایش پیدا می نماید. این تحقیق قطعی نیست، زیرا این افراد شامل افراد زیادی می گردد که از قبل سال 1980 استفاده از رنگ مو را شروع کردند.

یک آنالیز جدید تر از منبع معتبر از همه مطالعات موجود شواهد اثبات شده ای را ارائه داده است که نشان می دهد استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش نمی دهد.

سرطان سینه:

پژوهش معتبر دیگر سال 2017 نشان می دهد که بین رنگ مو های تیره و سرطان پستان در زنان آمریکایی آفریقایی ارتباط نزدیکی وجود دارد. اما محققان باور دارند که این مطالعه محدودیت هایی دارد که از اعتبار آن می کاهد، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج مورد احتیاج است.

سرطان پروستات:

بر اساس نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2016 معین شد که رنگ مو ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در افراد افزایش دهد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این مطالعه به دلیل مشکل در نحوه انجام و تفسیر آن معتبر نیست.

هیچ مطالعه دیگری در خصوص ارتباط بین رنگ مو و سرطان پروستات وجود ندارد، بنابراین هیچ مدرکی معتبری که رنگ مو با سرطان پروستات مرتبط باشد، وجود ندارد.

انواع رنگ مو؛ کدامیک خطرناک ترند؟

رنگ مو ها به دو شکل ارائه می شوند، نحوه تغییر رنگ مو و اینکه مدت ماندگاری آن چگونه است:

1. رنگ مو های اکسید نماینده (دائمی)

رنگ موی اکسیداتیو باید با ترکیبی از یک ماده اکسید نماینده (توسعه دهنده) مانند پراکسید هیدروژن با آمونیاک و یک ماده رنگی فعال گردد.

آمونیاک لایه بیرونی ساقه مو را باز می نماید. ماده اکسید نماینده سپس وارد ساقه مو می گردد و ضمن پیوند رنگدانه های جدید به ساقه مو، رنگدانه های طبیعی را از بین می برد. در این روش به طور دائم رنگ موی تان تغییر می نماید.

2. رنگ مو غیر اکسید نماینده (نیمه دائمی و موقت)

رنگ مو غیر اکسیداتیو از ترکیب دوپلر استفاده نمی نماید. به راحتی ساقه مو را می پوشاند یا رنگ می نماید. از آنجا که این نوع رنگ نمی تواند رنگدانه های طبیعی مو را از بین ببرد، در نتیجه نمی توانند مو های شما را روشن تر نمایند.

این رنگ مو شامل دو دسته می گردد:

  • نیمه دائمی، این رنگ ها در فاصله کوتاهی وارد ساقه مو می شوند. بعد از چند هفته یا بعد از حدود پنج شستشو از بین می رود.
  • موقت. این رنگ ها به گونه ای طراحی شده اند که پس از یک شستشو از بین می فرایند. نمونه هایی از آن اسپری رنگی های هالووین و گچ مو است.

رنگ مو های اکسیداتیو نسبت به مواد غیر اکسیداتیو مواد شیمیایی بیشتری دارند. این رنگ مو ها قوی تر هستند و احتمالاً پوست سر را تحریک می نمایند. یک راه برای ورود رنگ به بدن شما ایجاد می نمایند؛ بنابراین اگر بعضی از این مواد شیمیایی سرطان زا باشند، خطر ابتلا به سرطان با رنگ مو های اکسید نماینده بیشتر از رنگ مو های غیر اکسید نماینده است.

3. سفید نماینده (دکلره)

سفید نماینده یک ماده اکسید نماینده است. این رنگدانه های مو های شما را از بین می برد و آن را روشن تر می نماید. رنگ مو های نیمه موقت و موقت فاقد مواد اکسید نماینده هستند، بنابراین نمی توانند رنگ طبیعی مو های شما را روشن نمایند.

رنگ مو ها ترکیبی از مواد اکسید نماینده، آمونیاک و مواد رنگی هستند. آن ها برعکس دکلره عمل می نمایند، زیرا به مو های شما رنگدانه اضافه می نمایند. ماده اکسید نماینده موجود در رنگ مو معمولاً قبل از افزودن رنگدانه جدید رنگدانه طبیعی را از بین می برد.

به جز رنگ مو گزینه های مطمئن تری هم وجود دارد؟

حنا:

حنا یک رنگ مو طبیعی گیاهی است که حدود شش هفته ماندگاری دارد.

رنگ موی ارگانیک:

شما می توانید رنگ موی ارگانیک تهیه کنید، اما آن ها هم حاوی مقداری مواد شیمیایی هستند، معمولاً مواد مصنوعی. ممکن است سایر مواد طبیعی به راحتی روی مو های شما رنگ جدید بیافرینند، اما مواد شیمیایی به همان اندازه رنگ موی معمولی پتانسیل ایجاد سرطان را دارد.

گرافن:

گرافن جدیدترین گزینه غیر رنگ نماینده مو است. اسپری کردن یا شانه زدن آن بر روی موها، پوشش رنگی را روی مو های تان به جای می گذارد.

بر خلاف رنگ مو، شامل آسیب های شیمیایی به مو ها نمی گردد و بیش از 30 بار شستشو، همچنان ماندگار است. تنها نقطه ضعفش این است که فقط در رنگ سیاه و قهوه ای در دسترس است.

کلام آخر درباره رنگ مو

به استثنای بعضی از انواع ابتلا به لنفوم غیر هوچکین، هیچ مدرک محکمی درمورد استفاده از رنگ مو و سرطان وجود ندارد. اگر خطر ابتلا به سرطان نیز وجود داشته باشد، بی شک مسئله ای نگران نماینده نیست.

اگر نگران هستید، سعی کنید تعداد دفعات و سال های استفاده خود را محدود کنید، به خصوص در رابطه با رنگ های تیره، در این صورت از بروز خطراات احتمالی تا حد زیادی پیشگیری خواهید کرد.

منبع: healthline

منبع: برترین ها
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 590

به "آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید