احتمال افزایش 30 درصدی مصدومیت ها در لیگ برتر

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به این که رقابت های فوتبال و به ویژه لیگ برتر نباید به صورت فشرده و هیجانی برگزار گردد، گفت: در صورت برگزاری فشرده مسابقات پیش بینی می گردد میزان آسیب دیدگی ورزشکاران 30 درصد افزایش یابد.

احتمال افزایش 30 درصدی مصدومیت ها در لیگ برتر

حامد عباسی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در علم ورزش دوره بی تمرینی یا کم تمرینی مسئله ای است که باید به آن توجه داشت، اظهار کرد: این دوره ها به نوبه خود روی فاکتورهای آمادگی جسمانی تاثیر می گذارند که در خصوص ورزشکاران حرفه ای این مسئله تاثیرگذارتر است و چون آمادگی جسمانی در این افراد در سطح بالاتری قرار گرفته است در نتیجه ورزشکاران افت بدنی و مهارتی بیشتری را در دوران بی تمرینی یا کم تمرینی تجربه می نمایند.

وی ادامه داد: ورزشکاران حرفه ای باید برای رسیدن به شرایط ایده ال قبلی، فشار بیشتری را تحمل نمایند تا بتوانند به شرایط مناسب بدنی و مهارتی قبلی بازگردند، چرا که قدرت، استقامت، سرعت و چابکی آنها به عنوان فاکتورهای آمادگی جسمانی کاهش یافته و در عین حال فاکتورهای مهارتی نظیر کار با توپ با افت روبرو شده است.

این متخصص آسیب شناسی ورزشی با بیان این که هرچند ممکن است بعضی ورزشکاران براساس ذهنیت های قبلی تصور نمایند که از همان مهارت ها و شرایط ایده آل بدنی در گذشته که تمرین های مرتب و منظم خود را دنبال می کردند برخوردار هستند، اظهار کرد: اما در واقعیت شرایط به گونه دیگری است و ورزشکاران با افت شرایط در فاکتورهای آمادگی جسمانی و فاکتورهای مهارتی روبرو می شوند.

عباسی با اشاره به این که در کشورهای توسعه یافته استانداردها و معیارهای جدیدی در دوران زمانی مختلف از جمله دوران کرونایی تعریف می گردد، مطرح نمود: این اتفاق دلیلش ایجاد سازگاری است تا از این طریق بتوان به نحو مطلوب تری پیش رفت.

وی با طرح این پرسش که قرار است لیگ فوتبال ایران به چه قیمت و هزینه ای برگزار گردد، اظهار کرد: براساس شنیده ها قرار است در یک بازه زمانی 45 روزه 9 هفته لیگ برتر فوتبال ایران برگزار گردد که هر بازی طی یک دوره زمانی پنج روزه انجام خواهد شد، حال سوال این است که چگونه ورزشکاران می توانند این حجم از تمرین و فشار مسابقه را که برای آنها در نظر گرفته شده، تحمل نمایند، آن هم در حالی که یک دوره زمانی 2 الی سه ماهه کم تمرینی را پشت سر گذاشته اند؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاکید بر این که دو عامل مخرب تمرینی و ورود به دوران پرفشار تمرینات و مسابقات پس از یک دوره زمانی که ورزشکار تمرینات خود را دنبال نکرده است، به عنوان دو عامل مخرب در فاکتورهای آمادگی جسمانی و مهارتی ورزشکاران به شمار می آید، اظهار کرد: این مساله باعث خواهد شد نه تنها آمادگی جسمانی ورزشکاران روز به روز کاهش یابد بلکه خطر آسیب دیدگی بیش از هر زمان دیگری متوجه آن ها خواهد شد و در نهایت نیز کیفیت مسابقات کاهش خواهد یافت.

راه حل برگزاری هرچه بهتر رقابت های فوتبال

عباسی با بیان این که باید از هیجانی بودن برگزاری لیگ برتر پرهیز کنیم، گفت: ورزشکاران ماشین نیستند و برای سازگاری با محیط به زمان احتیاج دارند و اگر این فرصت به آنها داده نگردد عملکرد آنها مختل خواهد شد و وارد فضای چالش آمیزی می شوند و باید با سطح پایین تر کیفیت حرکتی فعالیت های خود را پیش ببرند.

این متخصص آسیب شناسی ورزشی ادامه داد: در هفته های اولیه برگزاری مسابقات احتمال آسیب دیدگی بیشتر است، چرا که فاکتورهای آمادگی جسمانی و مهارتی ورزشکاران کاهش یافته است.

وی ضمن ارائه راه حلی به منظور برگزاری هرچه بهتر رقابت های فوتبال در ایران گفت: باید طی چند هفته ابتدایی با همان روال قبلی مسابقات برگزار گردد و پس از رسیدن به نیمه کار در صورت ضرورت فشار زمانی مسابقات را افزایش داد، چرا که بدین ترتیب مهارت های تمرینی و فنی ورشکاران افزایش یافته و شرایط بهتر می گردد.

پیش بینی میزان مصدومیت ها

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در پاسخ به این که پیش بینی می کنید در صورت برگزاری فشرده رقابت های لیگ برتر میزان آسیب دیدگی ها چه میزان افزایش یابد، بیان نمود: پیش بینی می گردد در صورتی که زمانبندی مناسبی صورت نگیرد با توجه به طی کردن دوران کم تمرینی و بی تمرینی ورزشکاران، به میزان 30 درصد احتمال آسیب دیدگی ها افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آخرین تصمیمات قرار است رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در یک دوره زمانی 45 روزه برگزار گردد، بنابراین با توجه به اینکه 9 هفته تا سرانجام رقابت ها باقی مانده است، باید هر پنج روز یک مسابقه برگزار گردد؛ مسئله ای که سلامت جسمانی ورزشکاران تابعی از آن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 580

به "احتمال افزایش 30 درصدی مصدومیت ها در لیگ برتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال افزایش 30 درصدی مصدومیت ها در لیگ برتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید