اختلال سامانه استعلام چک برگشتی، کاهش اعتبار چک با غفلت عظیم بانک مرکزی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، در هفته های اخیر، سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی دچار اختلال شده و همین موضوع، مسائل زیادی برای فعالان مالی ایجاد نموده است، زیرا دریافت کنندگان چک نمی توانند از شرایط اعتباری شخص صادرکننده چک آگاه شوند.

اختلال سامانه استعلام چک برگشتی، کاهش اعتبار چک با غفلت عظیم بانک مرکزی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، طبق قانون جدید صدور چک که در سال 97 تصویب و برای اجرا ابلاغ شد، مردم می توانند به وسیله سامانه استعلام بانک مرکزی، اعتبار، میزان چک تسویه نشده و تعداد چک برگشتی شخصی که می خواهند از او چک بگیرند را دریافت نمایند. البته تا به امروز فقط استعلام چک برگشتی اجرایی شده و دو مورد دیگر عملیاتی نشده است.

با این وجود، پیگیری ها حاکی از این است که چند هفته ای است که همین استعلام نیز دچار اختلال شده و ذینفعان نمی توانند از تعداد و مبلغ چک برگشتی صادرنماینده چک اطلاع پیدا نمایند.

*افزایش اعتبار چک در بازار با راه اندازی سامانه استعلام چک برگشتی

در همین رابطه، حسن فتاحی پور یکی از فعالان اقتصادی گفت: از زمانی که این سامانه راه اندازی شد، تجار و بازاریان در موقع دریافت چک، استعلام صادرنماینده را گرفته و در صورت خوش حساب بودن آن فرد، چک را قبول می نمایند. این اتفاق باعث شد که انضباط اقتصادی افراد رشد چشم گیری داشته باشد و هم چنین از اعتبار خود در بازار مراقبت نمایند. افراد صادرنماینده چک بعد از عملیاتی شدن این سامانه، حساسیت بیشتری برای تسویه چک در موعد مقرر نشان می دهند و همین مورد باعث شده است که آمار چک های برگشتی در سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شود.

وی اضافه نمود: به دلیل اجرای این سامانه، اعتبار چک تا حد زیادی بالا رفت و تبادلات اقتصادی در بازار با استفاده از این وسیله افزایش پیدا کرد. نتیجه این فرایند، افزایش معاملات در بازار و در دیدی وسیع تر، افزایش فراوری داخل است که باعث رونق دریافت کسب و کار شده است. با استفاده از ابزار چک، می توان معاملات را به صورت گسترده ای افزایش داد و اگر اطمینان بازار به این وسیله کامل شود، شاهد اتفاقات مثبتی در تجارت خواهیم بود.

*سامانه استعلام چک برگشتی، دچار اختلال کامل شده است

این فعال اقتصادی توضیح داد: متاسفانه چندهفته ای است که سامانه استعلام بانک مرکزی دچار اختلال شده و تجار و مردم نمی توانند استعلام چک برگشتی صادرنماینده چک را مشاهده نمایند. این افراد بعد از ارسال شناسه، پیغامی دریافت نمی نمایند و یا سامانه استعلام، پیغامی با موضوع کم بودن موجودی می دهد که در خط های دائمی، این پیغام، کاملا طنز می باشد، چرا که هزینه استعلام، روی قبض این افراد می آید. در سیم کارت های اعتباری نیز، مشابه این اتفاقات مشاهده می شود.

وی اضافه نمود: با این اتفاق، مجددا ذینفعان دچار چالش جدی درباره پذیرفتن چک شده اند و نمی توانند اعتماد کامل به صادرنماینده داشته باشند. قطعا این اختلال باعث کاهش تبادلات اقتصادی با ابزار چک شده و آثار زیان بار آن در صورت خرابی این سیستم، در بلندمدت عیان خواهد شد. مردم بعد از مدت ها به این سامانه اعتماد نموده بودند و درصورتیکه این اعتماد از بین برود، برگرداندن این اعتماد کاری بسیار سخت و حتی جبران ناپذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است امروزه در بازار کشور که متاثر از ویروس کرونا و هم چنین مسائل اقتصادی به سر می برد، عدم اعتماد به سامانه های اقتصادی از جمله سامانه استعلام چک برگشتی، می تواند باعث ایجاد ناامنی بیشتر و عدم اعتماد ذینفعان برای دریافت چک شود. بانک مرکزی به عنوان متولی این امر، باید سریعا این مشکل و اختلال را رفع نموده و هم چنین مواد دیگری از قانون چک که موعد آن گذشته و هم چنان عملیاتی نشده است را نیز، اجرا کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 618

به "اختلال سامانه استعلام چک برگشتی، کاهش اعتبار چک با غفلت عظیم بانک مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال سامانه استعلام چک برگشتی، کاهش اعتبار چک با غفلت عظیم بانک مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید