بیش از نیمی از مبتلایان به کووید طولانی دچار می شوند

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، محققان در تازه ترین مطالعات خود دریافتند بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا دچار کووید طولانی می شوند.

بیش از نیمی از مبتلایان به کووید طولانی دچار می شوند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس اعلام کالج پزشکی استان پن، بیش از نیمی از 236 میلیون نفری که از دسامبر 2019 در سراسر دنیا مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند، تا شش ماه پس از بهبودی علائم پس از کووید را که بیشتر به عنوان کووید طولانی شناخته می گردد، تجربه خواهند کرد.

در طول بیماری های خود، بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-19 علائمی مانند خستگی، مشکل تنفس، درد قفسه سینه، درد مفاصل و از دست دادن حس چشایی و بویایی را تجربه می نمایند.

تا همین اواخر، مطالعات کمی سلامت بیماران پس از بهبودی از ویروس کرونا را ارزیابی نموده بودند. برای درک بهتر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت سلامتی ویروس، محققان مطالعات دنیای را در خصوص بیماران واکسینه نشده که از کووید-19 بهبود یافته بودند، مورد آنالیز قرار دادند. بر اساس یافته ها، بزرگسالان و بچه ها می توانند پس از بهبودی از کووید-19 به مدت شش ماه یا بیشتر مسائل بهداشتی نامطلوبی را تجربه نمایند.

محققان یک آنالیز سیستماتیک از 57 گزارش را انجام دادند که شامل داده های 250، 351 بزرگسال و کودک واکسینه نشده بود که از دسامبر 2019 تا مارس 2021 مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده بودند. در میان موارد مورد مطالعه، 79 ٪ بستری شده بودند و بیشتر بیماران (79 ٪) در کشور های پرعایدی میانگین سنی بیماران 54 سال بود و بیشتر افراد (56)) مرد بودند.

محققان سلامت بیماران را در سه بازه زمانی یک ماهه (کوتاه مدت)، دو تا پنج ماهه (میان مدت) و شش یا بیشتر (بلند مدت) تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس یافته ها، بازماندگان مجموعه ای از مسائل مربوط به سلامت مرتبط با کووید-19 را تجربه کردند. به طور کلی، این عوارض بر سلامت عمومی بیمار، تحرک یا سیستم اعضای او تاثیر می گذارد. به طور کلی، از هر دو بازمانده یک نفر علائم طولانی مدت کووید را تجربه کرد. اندازه علائم از یک ماه تا شش ماه یا بیشتر پس از بیماری اولیه تا حد زیادی ثابت ماند.

محققان چندین فرایند را در بین بازماندگان ذکر کردند، مانند:

رفاه عمومی: بیش از نیمی از بیماران کاهش وزن، خستگی، تب یا درد را گزارش کردند.

تحرک: تقریبا از هر پنج بازمانده یک نفر کاهش تحرک را تجربه نموده است.

نگرانی های عصبی: تقریبا از هر چهار بازمانده یک نفر در تمرکز مشکل داشت.

اختلالات سلامت روان: تقریبا از هر سه بیمار یک نفر با اختلالات اضطرابی فراگیر تشخیص داده شد.

ناهنجاری های ریه: شش نفر از هر ده نفر نجات یافته دارای ناهنجاری تصویربرداری از قفسه سینه بودند و بیش از یک چهارم بیماران در تنفس مشکل داشتند.

مسائل قلبی عروقی: درد قفسه سینه و تپش قلب از جمله مواردی است که معمولاً گزارش شده است.

شرایط پوستی: تقریبا از هر پنج بیمار یک نفر دچار ریزش مو یا بثورات پوستی می گردد.

مسائل گوارشی: درد معده، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ از جمله مواردی است که معمولا گزارش شده است.

ورن چینچلیلی، سرپرست گروه علوم بهداشت عمومی، می گوید: این یافته ها آنچه را که بسیاری از کارکنان مراقبت های بهداشتی و بازماندگان کووید-19 ادعا نموده اند، تایید می نماید. اگرچه مطالعات قبلی شیوع علائم طولانی مدت کووید را در بین بیماران مورد آنالیز قرار داده است، این مطالعه جمعیت بیشتری از جمله افراد کشور های با عایدی بالا، میانه و کم و علائم بیشتری را مورد آنالیز قرار داده است؛ بنابراین ما معتقدیم که یافته های ما با توجه به داده های موجود کاملا قوی است.

دکتر پدی اسنتونگو، استادیار مرکز مهندسی عصبی استان پن در این باره می گوید: بار سلامت ضعیف در بازماندگان کووید-19 بسیار زیاد است. از جمله این موارد می توان به اختلالات روانی اشاره نمود. نبرد با کووید با بهبودی از عفونت حاد به خاتمه نمی رسد. واکسیناسیون برترین متحد ما برای جلوگیری از بیماری کووید-19 و کاهش احتمال ابتلا به کووید طولانی حتی در صورت وجود یک عفونت بزرگ است.

مکانیسم هایی که کووید-19 باعث ایجاد علائم ماندگار در بازماندگان می گردد، به طور کامل شناخته نشده است. این علائم می تواند ناشی از افزایش سیستم ایمنی بدن باشد که به وسیله ویروس ایجاد می گردد، عفونت طولانی مدت، عفونت مجدد یا افزایش فراوری آنتی بادی ها (آنتی بادی های راهنمایی شده به بافت های خود). ویروس سارس-کوو-2، عامل ایجاد کووید -19، می تواند به سیستم عصبی دسترسی داشته باشد، وارد آن شده و در آن زندگی کند. در نتیجه علائم سیستم عصبی مانند اختلالات چشایی یا بویایی، اختلال حافظه و کاهش توجه و تمرکز معمولا در بازماندگان رخ می دهد.

سانتونگو گفت: مطالعه ما برای تایید کووید-19 به عنوان تنها دلیل این علائم طراحی نشده است. این قابل قبول است که علائم گزارش شده به وسیله بیماران در بعضی از مطالعات مورد آنالیز به دلایل دیگری باشد.

به گفته محققان، مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی برای بسیاری از بازماندگان کووید-19 بسیار مهم خواهد بود. آن ها گفتند که در سال های آینده، ارائه دهندگان خدمات درمانی احتمالا شاهد هجوم بیماران مبتلا به مسائل روانی و شناختی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه خواهند بود که در غیر این صورت قبل از عفونت کووید-19 سالم بودند. بر اساس این یافته ها، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید منابع را بر اساس آن برنامه ریزی و اختصاص دهند تا بتوانند به طور موثر بر این شرایط نظارت و درمان نمایند.

تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این شرایط طولانی مدت سلامتی ممکن است باعث افزایش تقاضا برای مراقبت های پزشکی گردد و سیستم های مراقبت های بهداشتی را به ویژه در کشور های با عایدی کم و میانه تحت تاثیر قرار دهد. آن ها گفتند یافته های این مطالعه می تواند به طراحی برنامه های درمانی برای بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 و ایجاد مدیریت بالینی یکپارچه مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا یاری کند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1346

به "بیش از نیمی از مبتلایان به کووید طولانی دچار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از نیمی از مبتلایان به کووید طولانی دچار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید