تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات با انتقاد از نهادهای مسئول در فراوری محتوای کودک در فضای مجازی گفت: بهتر است نهاد متولی، این اقدامات را انجام دهد اما آیا دستگاه دیگری این کار را انجام داد؟

تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، مهدی فسنقری معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه با موضوع حکمرانی در فضای مجازی گفت:حکمرانی به این معنی است که فرایندی در نهادهای موجود شکل می گیرد که می تواند به اعمال قدرت منتهی گردد، البته در این حوزه قانون و مقررات نیز دخیل هستند.

وی اضافه کرد: در حکمرانی دولت، بخش خصوصی و در نهایت مردم را هم داریم که در ارتباط با هم عمل می نمایند، حکمرانی فضای مجازی فضای تنیده ای از فضای مجازی و واقعی است که دارای توان، قدرت و هنجارها و ارزش هایی است که در برخی از حوزه ها همان مرزهای واقعی در فضای مجازی وجود دارد اما در برخی حوزه های دیگر مرزهای جدیدی تعریف می گردد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید نمود: معنی درست این است که تصمیم سازی مبتنی بر داده به روز، واقعی و صحیح انجام گردد و این معنی تصویر غلطی که از حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد را تغییر می دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون استارت آپ های بسیاری وجود دارند که می توانند با داده ها و خدمات در اختیار دولت، سرویس های خوبی راه اندازی نمایند که به این شکل این بخش می تواند به صورت بازوی دولت عمل کند و دولت نیز کوچکتر می گردد و فقط به سیاستگذاری می پردازد.

فسنقری نیز با اشاره به اینکه رگولاتوری فضای مجازی در جهان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است، گفت: در جهان به این نتیجه رسیده اند که رگولاتوری در 3 موضوع خدمات، محتوا و زیرساخت تعریف می گردد.

وی به موضوع رگولاتوری فرکانس به عنوان یک مثال در ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در این حوزه صدا و سیما و وزارت ارتباطات متولی هستند در صورتی که بر اساس قانون وزارت ارتباطات متولی این حوزه معرفی شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توضیح داد: در جهان قدرت دولت در حوزه ارائه خدمات کم شده و بیشتر بخش خصوصی و جامعه مدنی انجام می دهند که این موضوع تفاوت اصلی فضای واقعی و فضای مجازی است.

فسنقری با اشاره به برنامه ریزی برای استفاده از فضای مجازی برای حل ابر چالش ها، توضیح داد: ما با چهار ابرچالش محیط زیست، مالی، اجتماعی و فرهنگی روبرو هستیم و عامل مشترک بین این ابرچالش ها دیتا است و بر اساس دیتا این ابر چالش ها قابل حل است.

فسنقری داده ها را ثروت و دارایی هر کشوری عنوان نمود و گفت: در کشور ما برخی از موارد و اهمیت آن در حوزه داده ها مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه بودجه ها در کشور بر اساس ابرچالش ها برنامه ریزی نمی گردد، اضافه کرد: برخی از این ابرچالش ها سخت افزاری نیست و رویکرد بالا به پایین در تدوین بودجه ها باید تغییر کند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و گفت: اگر در شبکه ملی اطلاعات موضوع تکالیف و اولویت ها معین شده است چرا هنوز موضوع خدمات تبیین نشده است.

وی به راه اندازی CDN ها اشاره نمود و اضافه کرد: این کار برای شکل گیری اکوسیستم مالی محتوا اجرا شده در صورتی که این فضا به وسیله حضور بخش خصوصی فعال می گردد و با امکان ارائه خدمات جذاب این اکوسیستم شکل می گیرد و در نبود این بخش هر چقدر CDNها توسعه داده گردد این اکوسیستم شکل نمی گیرد.

فسنقری با اشاره به اینکه هم اکنون صدا و سیما و وزارت ارشاد در حوزه محتوا فعالیت می نمایند، توضیح داد: آیا ما یک سند تدوین شده متقن در خصوص فراوری محتوا داریم که بتوانیم بر اساس آن این حوزه را توسعه دهیم؟

وی با اشاره به اینکه شرکت ها در حوزه فضای مجازی حکمرانی می نمایند، اضافه کرد: در کشوری مانند آمریکا شرکت های عظیم در فضای مجازی حکمرانی می نمایند در صورتی که در ایران اجزای دولت برای کاهش قدرت خود یکپارچه نیستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات، گفت: برای ما بهتر است که نهاد متولی این حوزه این اقدامات را انجام دهد اما آیا دستگاه دیگری این کار را انجام داد؟

وی اضافه کرد: دستگاه های مختلف در این حوزه فعالیت می نمایند اما به نتیجه ملموس در این حوزه در جامعه منجر نشده است.

فسنقری نیز با اشاره به اینکه برخی از مسائل حکمرانی فضای مجازی مربوط به حکمرانی در فضای واقعی است، گفت: سازو کارهای و قوانین و مقررات نهاد های مختلف و فرایند ارتباط بین این نهادها که در فضای واقعی وجود دارد بر فضای مجازی تاثیر می گذارد.

وی به دیوایس، نرم افزار، خدمات و شبکه به عنوان بخش های مختلف فناوری اطلاعات اشاره نمود و اضافه کرد: برای کشورهایی مانند ایران توصیه شده است که نیازی نیست در تمام این بخش ها ورود و سرمایه گذاری کند بلکه باید در خدمات سرمایه گذاری انجام گردد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین برنامه تحول دیجیتال توسط وزارت ارتباطات، گفت: این سند در مرحله تصویب قرار گرفته است و بعد از آن باید در دولت سرلوحه کار تمام وزارتخانه ها باشد و برنامه های اجرایی وزارتخانه ها متاثر از برنامه تحول دیجیتال طراحی گردد تا این برنامه به هدف خود برسد.

وی به امنیت در فضای مجازی نیز اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون در جهان موضوع امنیت به سمت آسایش و خدمات ملی در حال تغییر است و باید آنالیز کنیم که سیاست های ما در حوزه فضای مجازی در راستای تراست (ایجاد اعتماد) بوده است یا نه؟ آیا این سیاست ها سد توسعه ICT شده است یا به آن یاری نموده است.

فسنقری توضیح داد: در حکمرانی مرز ما در فضای مجازی معین نشده است و به طور مثال اگر مالکیت معنوی در این فضا معین نگردد رشد خدمات نخواهیم داشت.

فسنقری به حضور شرکت های عظیم در حوزه IT اشاره نمود و گفت: شرکت های عظیم IT با خرید زیرمجموعه های کوچک به توسعه اکوسیستم های IT یاری می نمایند و صرف حمایت دولتی از استارت آپ ها غلط است.

وی اضافه کرد: رگولاتوری در این حوزه وظیفه دارد طوری برنامه ریزی کند که حداقل 2 شرکت عظیم در این حوزه حضور داشته باشند که هم رقابت و هم کیفیت خدمات و سرویس ها مناسب باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکرد دیگر در این حوزه را اتحاد بین المللی عنوان نمود و گفت: در این روش برخی کشورها با کشورهای صاحب تکنولوژی، توانمندی خود را با توجه به زیرساخت های موجود به اشتراک می گذارند و به برند های عظیمتر متصل می شوند و در این شرایط پایداری و سود شرکت ها تضمین می گردد و اکوسیستم مالی این حوزه نیز تقویت می گردد.

فسنقری درباره ورود تکنولوژی جدید، گفت: هم اکنون بسیاری از سرویس های دولت الکترونیک در بستر 4G ارائه می گردد ولی آیا از تمام ظرفیت های نسل های قبلی مانند 2G استفاده شده است که اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: بر اساس آنالیز های به عمل آمده کشورهایی که از 5G استفاده می نمایند اکوسیستم چرخه خدمات بر اساس این تکنولوژی در آنها راه اندازی شده است و بقیه دستگاه ها نیز وظایف خود را در این حوزه انجام داده اند و به دلیل استراتژیک بودن 5G تمام کشورها به سمت این تکنولوژی می فرایند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: توسعه زیرساخت ها باید انجام گردد و بخش خدمات باید بتواند خود را با این توسعه ها همراه کند چرا که فناوری سرعت بالایی دارد و رقابت بین کشورها و شرکت های عظیم زمانی برنده خود را مشخص می نماید که از این فرصت توسعه فناوری استفاده نمایند.

فسنقری با اشاره به اینکه اکوسیستم خدمات و سرویس ها در روستاها شکل نگرفته است، گفت: اگر ما توسعه فناوری را در روستاها نداشته باشیم باعث شکاف حکمرانی بین شهر و روستا می گردد.

وی با اشاره به اینکه باید از فناوری موجود به صورت کامل استفاده کرد، اضافه کرد: با این حال باید توسعه فناوری ادامه داشته باشد چرا که در آینده اگر جامعه خدماتی را بخواهد که ما نتوانیم ارائه کنیم باعث ایجاد نارضایتی مدنی می گردد.

فسنقری به حوزه های موتور جستجو و شبکه های اجتماعی اشاره نمود و گفت: ما در این حوزه ها زمانی ورود کردیم که به تهدید رسیده بودیم و باید در آینده طوری عمل کنیم که اینگونه نگردد و فناوری را برای مباحث مالی و ضد امنیتی متوقف نکنیم.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 771

به "تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سند کودک و فضای مجازی در وزارت ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید