جلوگیری از نابودی عرصه های طبیعی کشور نیازمند مشارکت جامعه محلی است

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، عرصه های طبیعی کشور تحت تأثیر عوامل انسانی و طبیعی رو ز به روز در حال کاهش است و در این میان کوشش برای حفظ و احیای آن جز با مشارکت جوامع محلی به عنوان ذینفعان اصلی آن میسر نخواهد بود.

جلوگیری از نابودی عرصه های طبیعی کشور نیازمند مشارکت جامعه محلی است

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، بی توجهی به منابع طبیعی و استفاده مفرط از آن بدون درنظر دریافت شرایط احیای آن، محیط زیست را در معرض نابودی قرار می دهد.

بنا به اذعان کارشناسان حوزه محیط زیست کشور ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که میزان تبخیر منابع آبی آن سه برابرمیانگین جهانی و متوسط بارش ها هم به میزان یک سوم متوسط جهانی است، مجموع این موارد نشان می دهد که الگوی بهره برداری از منابع آبی و خاکی ما می بایست به گونه ای باشد که شرایط احیای آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

علی رغم شرایط خاص زیست محیطی اما فرایند گسترش بیابان در کشور رو به افزایش است به طوری که استفاده بیش از حد از اراضی کشاورزی، حفر چاه های عمیق به منظور استحصال آب و ... زمینه را برای فرسایش خاک و در نتیجه بیابانی شدن عرصه های طبیعی و سرسبز فراهم می نماید.

متأسفانه تداوم شرایط موجود و بی توجهی و تأخیر در اتخاذ یک برنامه جامع برای جلوگیری از نابودی منابع طبیعی پایه کشور سبب شده هر روز خبر در خطر قرار دریافت بخشی از عرصه های طبیعی کشور از گوشه و کنار به گوش برسد که تازه ترین آن مربوط به چهارمحال و بختیاری است.

20 درصد اراضی استان چهارمحال و بختیاری مستعد بیابانی شدن است

چند روز گذشته هومان خاکپور سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد که هم اکنون 20 درصد اراضی استان مستعد بیابانی شدن است.

وی مهم ترین عوامل این شرایط را افزایش فرسایش خاک و آورد رسوبی رودخانه ها، کاهش تنوع پوشش گیاهی و جانوری، کاهش توان اراضی در فراوری محصولات کشاورزی، ظهور پدیده فرسایش بادی، کمبود بارش ها و تغییر رفتار بارندگی و کاهش سطح آب های زیرزمینی دانست.

سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری استفاده بیش از حد از سفره های زیرزمینی خصوصاً چاه های کشاورزی، زراعت بی رویه، قطع درختان و زغال گیری را از دیگر عوامل تخریب عرصه های طبیعی استان برشمرد.

برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی چهارمحال و بختیاری چه باید کرد؟

خاکپور حفظ و تقویت پوشش گیاهی در مراتع و جنگل ها، تعادل میان بهره برداران و عرصه های منابع طبیعی، برداشت از سفره های زیرزمینی براساس میزان بارش و نفوذپذیری و رعایت حقابه تالاب ها را از مهم ترین گزینه ها برای مقابله بیابانی شدن عرصه های طبیعی استان ذکر کرد و گفت که در کنار برنامه های احیا و اصلاح، باید از تخریب طبیعت توسط عوامل انسانی هم جلوگیری گردد.

حفظ عرصه های طبیعی نیازمند مشارکت جامعه محلی است

نکته قابل توجه این که حفظ عرصه های طبیعی و منابع آبی و خاکی کشور نیازمند مشارکت جامعه محلی به عنوان اصلی ترین بهره برداران این عرصه ها است.

زمانی که در برنامه ریزی های جامع علاوه بر فعالیت های مکانیکی همچون تقویت پوشش گیاهی، جامعه محلی ذینفع شمرده شده و نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست کشور مطلع گردد، ضریب موفقیت برنامه های احیا بالا خواهد رفت.

بنابر اذعان کارشناسان در برنامه های احیا بحث طرح های مشارکت های اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این مدل از طرح ها با اعمال برنامه های مدیریت زیست بومی تا حد زیادی می تواند مناطق آسیب پذیر را از شرایط بحرانی نجات داده و شرایط را برای حفظ آن زیست بوم تقویت کند.

گفتنی است علاوه بر مدیریت صحیح آب و حقابه ها در مناطقی همچون اراضی استان چهارمحال و بختیاری که مستعد بیابانی شدن است باید پروژه های کشاورزی پایدار که در آن معیشت های سازگار با منابع آب تعریف می گردد در دستور کار قرار گرفته و شرایط برای توسعه و ترویج آن مهیا گردد.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 684

به "جلوگیری از نابودی عرصه های طبیعی کشور نیازمند مشارکت جامعه محلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از نابودی عرصه های طبیعی کشور نیازمند مشارکت جامعه محلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید