خبرنگاران انتخاب روز اصفهان به نقد و آنالیز بیشتر این شهر منجر شد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اصفهان- خبرنگاران- عضو شورای مرکزی انجمن دوستداران اصفهان و کنشگر میراث فرهنگی گفت: انتخاب روز اصفهان سبب شد تا رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیشتر به معضلات این شهر بپردازند و عملکرد نهادهای دولتی و خصوصی را نقد نمایند.

خبرنگاران انتخاب روز اصفهان به نقد و آنالیز بیشتر این شهر منجر شد

شاهین سپنتا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: انتخاب روز اصفهان در حقیقت سرآغاز یک جنبش اجتماعی فراگیر در شهر شد و نسلی از جوانان مطالبه گر را پرورش داد که اکنون به عنوان فعالان مدنی حتی فراتر از چارچوب های تعریف شده سازمان های مردم نهاد عملکرد نهادهای متولی را نقد و مطالبات خود را طرح می نمایند.

زایچه اصفهان یکم ماه آذر است، روزی که باروی عظیم اصفهان در زمان رکن الدوله دیلمی تکمیل شد، پیشتر انجمن های مردم نهاد اصفهان بدون همراهی مدیریت شهری به گرامیداشت و فرخندگی این روز را جشن می دریافتد و در این فرصت به آنالیز مسائل و ارائه پیشنهادات برای حل معضلات و مسائل میراث فرهنگی و طبیعی اصفهان می پرداختند، حالا سه سال است که شهرداری با تصویب شورای شهر، همپای اصفهان شناسان شده و این روز را گرامی می دارد.

سپنتا، اصفهان پژوه و پیشنهاد دهنده نامگذاری روز اصفهان اظهارداشت: از سال 1384 که شماری از اصفهان شناسان و کنشگران میراث فرهنگی یکم آذر را به عنوان روز نکوداشت اصفهان انتخاب و عموم مردم و سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها و چهره های شاخص علمی و فرهنگی با این انتخاب همراهی کردند.

وی یادآور شد: در آن سال ها طیفی از اعضای شورای شهر بودند که به دلایل غیر علمی با این انتخاب مخالفت و از رسمیت یافتن آن جلوگیری و حتی در مقابله با آن گزینه دیگری را مصوب کردند اما خوشبخانه در تمام این سال ها همه سازمان های مردم نهاد و رسانه های مردمی یکم آذر را گرامی داشتند.

به گفته سپنتا انجمن دوستداران اصفهان با هم اندیشی به ضرورت انتخاب این روز به عنوان روز اصفهان پاسخ داد.

عضو شورای مرکزی انجمن دوستداران اصفهان ادامه داد: هدف از این انتخاب حرکت گروهی برای معرفی بیشتر و بهتر ارزش های تاریخی و فرهنگی اصفهان به مردم و مسؤولان بود چون بر این باور بوده و هستیم که بسیاری از مسائل و آسیب هایی که در چند دهه اخیر گریبان شهر اصفهان را گرفت ریشه در ناآگاهی بعضی از مسئولان و مردم دارد.

وی توضیح داد: برای رسیدن به این هدف تا به امروز 10 همایش عظیم به مناسبت روز اصفهان برگزار گردید و در این گردهمایی های سالانه ضمن معرفی بیشتر ارزش های اصفهان، معضلات و مسائل میراث فرهنگی و طبیعی و محیط زیست شهر با حضور مدیران مورد آنالیز قرار گرفته است.

این کنشگر میراث فرهنگی یادآور شد: انتخاب روز اصفهان سبب شد که در این روز و در طول هفته اصفهان از یکم تا هفتم آذرماه، رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیشتر به معضلات این کلانشهر بپردازند.

عضو شورای مرکزی انجمن دوستداران اصفهان گفت: یکی از حرکت های خوبی که در این سال ها شکل گرفت، ارج نهادن به کوشش های کسانی بود که در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و زیست محیطی در اصفهان منشا آثار موثر و ارزشمندی بوده اند.

وی اعلام کرد: در این راستا همه ساله به شماری از سرآمدان سپاهان، تندیس نماد اصفهان تقدیم و از کارنامه علمی، هنری یا مدنی آنها تقدیر شده است تا انگیزه ای باشد برای حرکت پرشتاب تر نسل جوان اصفهان برای رشد و توسعه پایدار این شهر.

به گفته سپنتا انجمن دوستداران اصفهان در 15 سال فعالیت از هر امکان و شیوه مدنی و قانونی همچون برگزاری همایش های علمی، گردهمایی های مردمی، پویش های اعتراضی، مکاتبه با نهادها و مدیران شهری، فعالیت های رسانه ای، برگزاری نمایشگاه و اردوهای علمی و فرهنگی و حمایت از انتشار کتب و نشریات اصفهان شناسی برای رسیدن به این اهداف استفاده کرد و از روش های تند و احساسی، غیرمدنی، غیر منطقی و غیر اخلاقی به شدت پرهیز نموده است.

وی گفت: شهر اصفهان با معضلات زیادی همچون خشکی زاینده رود، آلودگی هوا، تخریب منابع خاک و آب، آسیب به منابع گیاهی و جانوری، تخریب میراث فرهنگی و طبیعی به صورت گسترده روبرو است که بی گمان پرداختن به همه این مسائل خارج از توان یک سازمان مردم نهاد با اعضای تعیین و توان اقتصادی و اجرایی محدود است و یکایک شهروندان و نهادهای مردمی و دولتی باید با مشارکت یکدیگر برای حل این مسائل گام بردارند.

سپنتا اضافه کرد: با این حال هستند کسانی که انتظار دارند این انجمن به همه این مسائل ورود کند و یک تنه همه این معضلات را به چالش بکشد، کوشیده ایم تا با در نظر دریافت اولویت های شهر و به دور از تنش و جو زودگذر، به اصلاح شیوه های مدیریت شهری و توجه به مطالبات شهروندان تا رسیدن به یک هم افزایی بهتر بپردازیم.

سپنتا معتقد است هنوز روش های مدیریت شهری تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و خیلی از ظرفیت های بالقوه این شهر در کشاکش حرکت های جناحی هدر می رود و بالفعل نمی گردد.

در اردیبهشت ماه سال 1384 اصفهان شناسان به رای اکثریت، روز یکم آذرماه هر سال را به عنوان روز نکوداشت اصفهان تصویب کردند و بر اساس پیشنهاد زنده یاد لطف الله هنرفر، نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سر در بازار قیصریه اصفهان را که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) و با محتوایی متعالی طراحی شد به عنوان نماد اصفهان برگزیدند.

از آن سال تا به امروز، هرساله سازمان های مردم نهاد اصفهان و سازمان های دانشجویی دانشگاه های اصفهان یکم آذر را به عنوان روز و هفته اصفهان را از یکم تا هفتم ماه آذر گرامی می دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 834

به "خبرنگاران انتخاب روز اصفهان به نقد و آنالیز بیشتر این شهر منجر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخاب روز اصفهان به نقد و آنالیز بیشتر این شهر منجر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید