خبرنگاران شام غریبان امام حسین(ع) در کربلا

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، کربلا- خبرنگاران- آیین شام غریبان در میان غم و اندوه عزاداران حسینی یکشنبه شب در کربلای معلا و سراسر عراق با حضور گسترده شیفتگان اهل بیت (ع) برگزار شد.

خبرنگاران شام غریبان امام حسین(ع) در کربلا

به گزارش خبرنگاران، سوگواران حسینی عصر عاشورا در پیش از شام غریبان آیین نمادین وداع زینب (س) و اسیران کربلا با اباعبدالله الحسین (ع) را برگزار کردند.

امشب سوگواران شهادت امام حسین (ع) در کربلای معلا با در دست داشتن شمع به عنوان نماد فراق و عزا و ماتم، وارد صحن حسینی و عباسی شدند و آیین عزاداری شام غریبان را با نوحه ها سرایی برگزار کردند.

همزمان عزاداران در جای جای کربلا به ویژه بین حرمین و مکان های پیرامون آن شمع هایی را به نشانه همدردی با اهل بیت الحسین (ع) روشن کردند.

روشن کردن شمع در شام غریبان از جمله آیین هایی است که شیعیان این کشور به آن اهتمام ویژه دارند و در همه مناطق شهری و روستایی عراق برگزار می شود.

زنان، مردان، بچه ها و نوجوانان در شام غریبان اقدام به روشن کردن شمع در مقابل خانه ها می کنند و با این کار، اندوه جانکاه خود را به مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش در ظهر عاشورای سال 63 هجری قمری نشان می دهند.

به همین مناسبت در کربلا موکب نمادین اسیران کربلا وارد حرم حسینی و عباسی شده و با برگزاری برنامه های غمبار و تعزیه گونه با سرور و سالار شهیدان جهان امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) وداع می کنند.

همچنین در ادامه این آیین برنامه شبیه خوانی از وداع حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) در قالب خطبه ای سوزناک به همراه بچه ها خردسال با امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) و دیگر شهدای کربلا اجرا می شود.

بچه ها و طفلان اسیر کربلا در این شبیه خوانی نیز هر یک نوحه هایی می خوانند و جمله هایی سوزناک از مصائب کربلا و سرنوشت دردناکی که در انتظارشان است را بر زبان می آورند که ناله و فغان عزاداران در صحن حسینی و عباسی را به آسمان بلند می کند.

سوگواران و زائران حسینی در این آیین در فراق سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک می ریزند و ضجه و مویه می کنند.

با انتها شام غریبان آیین های دهم محرم در عراق به طور رسمی به انتها می رسد اما سوگواری ها تا روز اربعین مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) ادامه دارد.

اربعین شهدای کربلا نیز با آیین بزرگ و باشکوه پیاده روی برگزار می شود و میلیون ها زائر عراقی و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران به سوی کربلا می شتابند تا امام حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا و امامان شیعه را زیارت کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 685

به "خبرنگاران شام غریبان امام حسین(ع) در کربلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شام غریبان امام حسین(ع) در کربلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید