خبرنگاران کرونا را نباید به سمت فاجعه انگاری پیش بُرد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اصفهان - خبرنگاران - یک روانشناس گفت: موضوع ویروس کرونا و شیوع آن را نباید به سمت بزرگنمایی و فاجعه انگاری پیش برد زیرا در این صورت، اضطراب و ناامیدی عمومی رخ خواهد داد.

خبرنگاران کرونا را نباید به سمت فاجعه انگاری پیش بُرد

مهنوش صفائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در اصفهان اضافه کرد: باید با تمرکز روی اجرای راهکارهای مفید بر این موضوع غلبه کرد و نباید ذهنیت ناتوانی و استیصال برای حل این مساله، بر ما غلبه کند.

وی گفت: فکر ما ساخته و محصول ذهن ماست و ذهن بشدت قابلیت تحریف واقعیات را دارد، هرچند یک موضوع عمومی و قابل تامل به نام کرونا در کشور ما وجود دارد اما این مساله نباید به پریشانی احساس و عدم کنترل رفتار ایرانیان منجر شود.

این روانشناس بالینی ادامه داد: پیشگویی، فاجعه سازی، برچسب زدن، نادیده دریافتِ واقعیات و جنبه های مثبت وجودی ما و داشتن نگرش منفی، به ضرر مقابله با ویروس تمام خواهد شد.

مدیر مرکز مشاوره نیک آوین اصفهان اضافه کرد: شهروندان باید از تعمیم افراطی دوری کنند برای مثال نگویند این اتفاق منفی همیشه برای من رُخ می دهد یا من در همه کارها یا مواجهه با بیماری ها شکست می خورم.

صفائی ادامه داد: شخصی سازی به معنای نسبت دادن حوادث منفی به خود و سرزنش گری باید در شرایط کنونی به حداقل خود برسد.

وی با بیان اینکه باید حوادث را طبق معیارهای عادلانه تفسیر کرد، گفت: تاسف گرایی به جای عملگرابودن در شرایط فعلی به سود هیچکس نیست، پس باید با اقدامات مثبت به دور از تفکرات منفی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری کوشید.

این روانشناس در باره چگونگی مقابله با استرس مرتبط با همه گیری ویروس کرونا گفت: احساس ترس، استرس، سردرگمی یا عصبانیت در زمان وقوع یک بحران، امری طبیعی است، اما برای کاهش آن می توان با افرادی که به آنان اعتماد دارید، صحبت کنید و با دوستان و فامیل خود در تماس باشید.

وی اضافه کرد: اگر مجبور به ماندن در منزل هستید، روش سالمی برای زندگی در پیش بگیرید یعنی غذای خوب و سالم، خواب، ورزش و حفظ ارتباطات اجتماعی و عاطفی با افراد خانواده در منزل و بوسیله وسایل ارتباطی برقرار کنید.

صفائی با بیان اینکه استفاده از نظرات مشاور یا مددکار در کاهش اضطراب نقش بسزایی دارد، همچنین گفت: اخبار مرتبط با ویروس کرونا را باید از منبع موثق و قابل اعتماد مانند سایت سازمان بهداشت جهانی یا رسانه های رسمی دنبال کرد تا با دنبال کردن اخبار جعلی و شایعات دامنه اضطراب ما بیشتر نشود.

این مشاور روانشناسی بیان کرد: اشخاص در شرایط کنونی باید روی مهارت ها و توانایی هایی که پیشتر در جریان ناملایمات زندگی به آنان کمک کرده، متمرکز شوند تا بتوانند در طی چالش شیوع این بیماری، احساسات و استرس خود را کنترل کنند و در راستای قوی ساختن خود پیش ببرند.

بر اساس آخرین اطلاعات، کل آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران 43 نفر است که از این تعداد هشت نفر در قم، تهران، گیلان، مرکزی و مازندران جان خود را از دست داده اند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تا به امروز 78 هزار و 866 نفر به این ویروس مبتلا شده اند و 2 هزار و 464 نفر جان باخته اند.

از مجموع مبتلایان به این ویروس تا به امروز 23 هزار و 334 هزار نفر بهبود یافته اند و 53 هزار و 68 نفر هنوز مبتلا هستند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به راحتی با راهکارهای ساده می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

مردم باید از تماس های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی(یک متر) را با دیگران رعایت کرده و روبوسی و دست دادن های غیرضروری را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علایم بیماری سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند و بسرعت مراقبت های درمانی را از طریق پزشکان در پیش بگیرند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مُداوم دست ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 322

به "خبرنگاران کرونا را نباید به سمت فاجعه انگاری پیش بُرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا را نباید به سمت فاجعه انگاری پیش بُرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید