شناسایی محوطه های تاریخی تازه در مریوان

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، محوطه هایی شاخص و کلیدی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی، در جریان بررسی های باستان شناسی منطقه مریوان شناسایی و مطالعه شد.

شناسایی محوطه های تاریخی تازه در مریوان

ایسنا: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد معصومیان، سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در مریوان با اشاره به پروژه بررسی تکمیلی باستان شناسی مریوان با هدف شناسایی و درک روشن تر از محوطه های دوره های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی این شهرستان، گفت: وجود دشت های غنی میان کوهی، رودخانه های دائمی، دریاچه زریبار و شرایط زمین ریخت منطقه موجب شده که پیش از این مطالعات باستان شناسی در این منطقه بیشتر معطوف به دشت مرکزی شهرستان مریوان شده و توجه کمتری به ارتفاعات این شهرستان و سایر بخش ها نظیر گلچیدر، سرشیو، خاوومیرآباد و کوماسی نسبت به دشت مریوان شود.

او اضافه کرد: نظر به اهداف کوتاه و بلندمدت این پروژه، بررسی تکمیلی شهرستان مریوان با تمرکز به این بخش ها به سرپرستی مشترک ما و نعمت حریری در حال انجام است.

معصومیان یادآور شد: با توجه به پیشینه بررسی ها و کاوش های باستان شناسی در شهرستان مریوان، انجام بررسی تکمیلی در این شهرستان برای تکمیل مطالعات صورت گرفته و کمک به تهیه نقشه باستان شناسی کشور در این منطقه لازم و ضروری است.

این باستان شناس در تشریح شیوه کار در این فصل از بررسی، گفت: با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه زیست محیطی، کار در این فصل به صورت پیمایشی آغاز شده و در این میان تا به امروز محوطه هایی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته اند که تعداد قابل توجهی از این محوطه ها شاخص و کلیدی هستند.

به گفته معصومیان، بررسی تکمیلی باستان شناسی شهرستان مریوان استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در حال انجام است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1248

به "شناسایی محوطه های تاریخی تازه در مریوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی محوطه های تاریخی تازه در مریوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید