ضرورت مجوز میراث فرهنگی برای احداث پل طبیعت

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، حجت الله آریایی نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در خصوص خبر منتشر شده در بعضی از رسانه ها مبنی بر کلنگ زنی پروژه ای تحت عنوان پل طبیعت در شهرستان دزفول، گفت: پس از آنالیز به عمل آمده تعیین شد که موقعیت مکانی طرح در مجاورت سازه های آبی دستکند شامل دردهانه ها، کانال های آب بر و کت ها واقع شده است.

ضرورت مجوز میراث فرهنگی برای احداث پل طبیعت

وی اضافه نمود: پیش از این و همزمان با عملیات اجرایی پارک ساحلی رعنا، محدوده سازه های آبی به شهرداری اعلام و بر لزوم حفاظت و صیانت از این آثار تاکید شده است. همچنین منطقه مسکونی کوی حافظ بر روی میل چاه ها واقع شده و مسیرهای کاریز را به کلی نابود نموده و سیما رودخانه دز را به عنوان مهمترین اثر طبیعی مخدوش و نازیبا نموده است.

آریایی نیا عنوان نمود: این منطقه در صورت ارائه طرحی فرهنگی، تاریخی و گردشگری می توانست یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر باشد که اکنون با ساخت بناهای بلندمرتبه با سیمایی ناموزون موجب آلودگی بصری و از بین رفتن چشم انداز بکر و زیبای کت ها و صخره های طبیعی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول توضیح داد: سالهاست این محدوده با انجام اقدامات پراکنده و غیراصولی دستخوش تغییرات غیر قابل جبران شده است؛ مسیرشکافی بین کت ها جهت تامین دسترسی کوی حافظ به ساحل رودخانه، ریختن نخاله های خانگی و ساختمانی، مسدود کردن دهانه کت ها توسط اشخاص، نصب پمپ توسط اشخاص جهت آبیاری فضا سبز منطقه مشرف به کت ها، درختکاری بی رویه موجب گسترش ریشه آنها به فضاهای دستکند از جمله اقداماتی است که موجب در معرض خطر ریزش قرار دریافت سازه های دستکند شده و هویت منطقه را از بین برده است.

ایلنا نوشت، وی تاکید نمود: لذا لازم است شهرداری دزفول ضمن متوقف کردن عملیات نسبت به ارائه طرح و جزییات اجرایی آن به اداره میراث فرهنگی جهت آنالیز دقیق موقعیت مکانی و نیز انطباق با ضوابط حاکم بر میراث باستانی و طبیعی اقدام کند.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 540

به "ضرورت مجوز میراث فرهنگی برای احداث پل طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مجوز میراث فرهنگی برای احداث پل طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید