مکانیسم ماشه فعال نشده است، نامه طرف های برجام به شورای امنیت

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز آدینه ضمن تأکید بر اینکه واشنگتن حقی برای فعال سازی ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه ندارد گفت این ساز وکار فعال نشده است.

مکانیسم ماشه فعال نشده است، نامه طرف های برجام به شورای امنیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز آدینه در یک کنفرانس خبری بار دیگر درخواست آمریکا برای فعال سازی ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره موضع کشورش در مورد اقدام دولت آمریکا در ارائه درخواستی به شورای امنیت جهت فعال کرن ساز و کار ماشه برای بازگرداندن همه تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: همان طور که بار ها تأکید نموده ایم، خروج یکجانبه آمریکا از برجام به معنی این است که این کشور تمامی حقوقش به عنوان طرف مشارکت نماینده در این توافق را از دست داده و در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم بازگشت اتوماتیک تحریم ها (مکانیسم ماشه) را اجرا کند.

وی افزود: بنابراین، طرف های مشارکت نماینده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقدند که درخواست آمریکا فاقد اساس قانونی است و مکانیسم بازگشت اتوماتیک تحریم ها فعال نشده است.

لیجیان در ادامه توضیح داد: تا آنجا که می دانم، طرف های برجام شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران، نامه هایی به رئیس شورای امنیت ارسال نموده اند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هم بیانیه ای برای ابراز مخالفت با تصمیم آمریکا منتشر نموده اند.

وی توضیح داد: چین آماده است برای حفظ برجام و مرجعیت شورای امنیت سازمان ملل و حراست از نظام منع اشاعه هسته ای و صلح و امنیت منطقه با سایر طرف ها همکاری نموده و راهی مناسب برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک پفراینده هسته ای ایران پیدا کند.

دولت آمریکا روز پنجشنبه (21 اوت/30 مرداد) با ارائه نامه ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران آگاه کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به نقض اساسی تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم نموده است.

این نامه، فرایند 30 روزه ای را شروع می نماید که از لحاظ تئوریک می تواند به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر گردد. با این حال، کارشناسان گفته اند دولت آمریکا جهت پرپیچ و خم و دشواری پیش رو دارد.

ساز و کار موسوم به بازگشت اتوماتیک تحریم ها که با نام های دیگری مثل مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نیز شناخته می گردد به دنبال احیای تمامی قطعنامه های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تعلیق شده بودند.

کوشش آمریکا در این جهت پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه ای که خواهان جلوگیری از انقضای تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می گیرد. آن قطعنامه که روز 25 مرداد به رأی گذاشته شد با 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و 2 رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام نموده بود چنانچه در تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پیروز نگردد میخواهد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه 2231 شورای امنیت از یکی از بند های مندرج در برجام که با نام هایی مانند مکانیسم ماشه، ساز و کار حل و فصل اختلاف یا ساز و کار بازگشت اتوماتیک تحریم ها شناخته می گردد برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف های مشارکت نماینده در برجام نیست و نمی تواند از بند های این توافق برای تمدید تحریم ها علیه ایران استفاده کند.

مقام های دولت آمریکا ادعا می نمایند از آنجا که در متن قطعنامه 2231 از آمریکا به عنوان مشارکت نماینده برجام یاد شده این کشور می تواند از ایران بابت نقض اساسی برجام شکایت نموده و خواهان بازگشت تحریم ها علیه این کشور گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 682

به "مکانیسم ماشه فعال نشده است، نامه طرف های برجام به شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکانیسم ماشه فعال نشده است، نامه طرف های برجام به شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید