نخستین آزمون ملی سنجش هوش در کشور استاندارد شد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، نخستین آزمون ملی سنجش هوش با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه (ISB5) با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی برای دستیابی به اهداف علمی و اجرایی در سطح کشور استاندارد شد.

نخستین آزمون ملی سنجش هوش در کشور استاندارد شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی عسگری مجری این طرح پژوهشی اظهار داشت: با اجرای این طرح می توان ابعاد و حیطه های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین 2 تا 90 سالگی به شیوه ای معتبر و دقیق مورد سنجش و اندازه گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و گسترده ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری های شناختی، شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی ها و ناتوانی ها شناختی و آسیب های مغزی است، گفت: توسعه و استاندارد ساختن ابزارها و آزمون هایی که بتواند ابعاد و حیطه های مختلف ویژگی های شناختی به ویژه هوش را با دقت و به صورت معتبر اندازه گیری کند، یکی از ضروری ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

عسگری همچنین گفت: آزمون هوشی ایران - استنفورد - بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی های شناختی است که برای کل کشور بومی سازی و استاندارد شد.

وی درباره اهداف اجرای این طرح مطالعاتی و پژوهشی، گفت: شناسایی به هنگام توانایی های مختلف شناختی افراد به منظور راهنمایی مناسب آنان به زمینه های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی های اولیه و زیربنایی شناختی به ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجامارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر بچه ها دچار مسائل ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش از جمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

وی افزود: تشخیص ناتوانی ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی های بالینی و عصب روان شناختی و همچنین ارزشیابی های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه آموزش و مداخله های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان شناختی از دیگر هدف های تحقیقاتی در این طرح است.

به گفته عسگری، این طرح در سه مرحله شامل انطباق سازی و پرورش مقیاس (تهیه بسته اصلی بومی سازی شده آزمون و نیز آماده سازی سؤال ها، زیرمقیاس ها و کلید نمره گذاری برای اجرای اصلی)، رواسازی و اعتباریابی (تدوین نسخه رواسازی و اعتباریابی شده ایران- استنفورد- بینه (ISB5) به صورت یک مجموعه آزمون کامل ملی) و استانداردسازی (مشخص نمره سنی استاندارد و تهیه جدول های هنجاری) به اجرا درآمده است.

مجری این طرح پژوهشی یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی 2 تا 90 سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه بندی استان ها بر پایه ویژگی های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم 2000 نفرانتخاب وداده ها بر اساس روش های پیشرفته روان سنجی تحلیل شده است.

وی با بیان اینکه خروجی اصلی این طرح یک آزمون استاندارد هوش برای کل کشور است، افزود: این طرح می تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده ها برای شناخت توانایی ها و مشخص جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمینه هایی که گستره آن می تواند از راهنمایی، مشاوره و راهنمایی های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی، این طرح می تواند کاربرد های گسترده ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد. یکی از عمده ترین مزایای این طرح مطالعاتی - تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه های مختلف علوم شناختی، روان شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک های تخصصی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 66

به "نخستین آزمون ملی سنجش هوش در کشور استاندارد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین آزمون ملی سنجش هوش در کشور استاندارد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید