پیکان جوانان برمی شود
به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، زمانی که ایران ناسیونال مدل اسپورت و خاص جوانان را با ظاهری متفاوت و موتوری قدرتمند به بازار آن دوره ایران معرفی کرد، موجی از استقبال را تجربه کرد که ناشی از نیاز خریداران به محصولی سریع تر در قیمتی مناسب بود. پنج دهه پس از آن زمان و درست در سال پایانی قرن، ایران خودرو قصد دارد با همان روال خودرویی را به بازار بفرستد که هم سریع و چابک و اسپورت باشد، هم به نسبت قیمت خودروهای سریع بازار، بهای پایین تری داشته باشد و هم هزینه نگهداری اش برای مالکان چندان بالا نباشد . طبیعی است در این شرایط که بازار کشش بالایی برای خرید نمونه های مختلف دنا به عنوان محبوب ترین محصول بومی ایران خودرو دارد، این شرکت یک نسخه ارتقایافته از مدل توربو پلاس را روانه بازار کند. خودرویی که خبر تولید آن تایید شده و نام توربو اسپورت هم برایش تایید شده است.

طبق آنچه مدیر عامل ایران خودرو گفته، توربو اسپورت نمونه تازه دنا پلاس است که برای عرضه آماده شده و به زودی وارد بازار مصرف کشورمان می شود. خودرویی که کل مراحل تحقیق و توسعه موتور آن در مرکز تحقیقات این شرکت با نام ایپکو اجرایی و عملیاتی شده و طبق شواهد موجود نتیجه مناسبی هم در بر داشته است.از نکات جالب توجه درباره این خودرو، پیشرانه ارتقا یافته آن است که برمبنای موتور ملی شرکت ایران خودرو طراحی شده و بعد از تست های مکرر، هم اینک در نمونه نهایی روی خودرو دنا پلاس توربو اسپورت نصب شده است .
از مشخصات این محصول تازه و موتور جدید ایران خودرو بشنوید که نام جدیدی دارد. چنان که گفتیم، پیشرانه بازطراحی شده با نام دقیقEF7-TC Plus نمونه ارتقا یافته موتور EF7 توربو شارژ بوده که با کمک تیمی از مهندسان یک شرکت آلمانی در بازه زمانی 1390 تا 1393 طراحی شده بود. بیشینه توان این موتور 160 اسب بخار بوده که وقتی کنار گشتاور 240 نیوتن متری و مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر قرار می گیرد، مشخصاتی بسیار نزدیک به موتور THP شرکت پژو دارد اما از ویژگی های جالب موتور جدید ایران خودرو، نسبت تراکم این پیشرانه است که در مدل EF7 توربو پلاس به عدد 9.1 رسیده.
عددی که نسبت به نسخه EF7 توربو معمولی 0.2 بهبود پیدا کرده است. همچنین حداکثر گشتاور در EF7 توربو فعلی از 2200 تا 4800 دور در دقیقه قابل بهره برداری است که در نمونه به روز شده توربو پلاس، در بازه 1600 تا 4500 دور در دقیقه قابل استفاده بوده که به معنی کشش بیشتر در دور پایین تر و گسترده تر است.اما در حال حاضر پیشرانه 1700سی سی ایران خودرو در نسخه مجهز به توربوشارژر در سینه خودروهایی مثل دنا پلاس توربو و سورن توربو نصب شده و قدرتی معادل150 اسب بخار قدرت را به همراه گشتاوری 215 نیوتن متری زیر پای راننده قرار می دهد.
نکته ای که بعضا وقتی به جعبه دنده قدیمی دنا پلاس توربو یا حتی جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک دنا توربو پلاس اتوماتیک می رسد، آن صلابت و شور را ایجاد نمی کند. ایران خودرو برای این نقیصه هم وعده طراحی و عرضه یک گیربکس شش سرعته جدید داده که چون همیشه نیرو را به چرخ های جلو می رساند ولی ضریب بهتری داشته و هیجان بالاتری را تولید می کند. موردی که گویا بعد از تایید، مشخص شده که روی نسخه جدید دنا نصب خواهد شد اما بخش دیگر سدان قدرتمند ایران خودرو یک مجموعه رینگ جدید است که از نوع 16 اینچی، تراش خورده و مشکی رنگ بوده و به صورت سفارشی قابلیت انتخاب دارد .
در خصوص سایر تغییرات و اضافه شدن برخی امکانات هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نیست و کسی نمی داند عملکرد پیکان جوانان جدید ایران خودرو به چه شکل است. ما همین قدر می دانیم که ایران خودرو قصد دارد این نمونه اسپورت از دنا را در بهار 99 با قیمت 150 میلیون تومان به بازار عرضه کند.
منبع: دیوار