چگونه داعش از توئیتر برای اهداف شوم خود بهره گرفت؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، گروه تروریستی داعش در این سال ها برای عملی کردن مقاصد شوم و توسعه نفوذ خود از شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر نهایت بهره را برده است.

چگونه داعش از توئیتر برای اهداف شوم خود بهره گرفت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، اوایل سال 2015 بود که پیوستن دو دختر نوجوان انگلیسی به گروه تروریستی داعش توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرد. آن ها به وسیله ترکیه راهی سوریه شدند تا به گروه داعش ملحق شوند.

شمیمه بیگم یکی از این دو دختر بود که در همان زمان در اطلاعات (بیو) توئیتر خود نوشت: مرا دنبال (فالوو)کنید تا به پیغام های شما مستقیما پاسخ دهم.

گروه تروریستی داعش از شبکه توئیتر به اسم ابزاری قدرتمند در راستای مقاصد خود بهره برده است. توئیتر به اعضای این گروه تروریستی امکان داد تا روزانه با هزاران جوان در سراسر جهان ارتباط برقرار نمایند و به رغم اقدامات نظارتی، در کشاندن جوانان به سوی افکار انحرافی خود تا حدی پیروز عمل کرد.

طبق سرتعدادی یک پروژه تحقیقاتی به وسیله موسسه بروکینگز استفاده از توئیتر به وسیله این گروه تروریستی، در سال های اخیر رو به رشد بوده است. این مطالعه نشان داد گروه کوچکی از کاربران بسیار کارآمد شبکه های اجتماعی عضو داعش توجه جهانی را به خود جلب نموده و گرایش به این سازمان تروریستی را بسیار فراتر از انتظار افزایش داده اند.

به طور مبه وسیله، حساب های پشتیبانی نماینده داعش هنوز با حجم بیشتری نسبت به کاربران معمول توئیتر، توئیت می نمایند. بر اساس مطالعه بروکینگز، در مجموع روزانه 133، 422 توئیت به وسیله همه کاربران مشکوک مرتبط با داعش ارسال شده است.

مطالعه دیگری با آنالیز 2 هزار حساب توئیتری دارای محتوا یا هشتگ داعش، نشان داد فعالیت بعضی حساب ها وابسته به داعش عمدتا به علت تعلیق کاهش یافته و دنبال نماینده های گروه داعش نماینده تعداد اندکی از مردم هستند. به عبارت دیگر این گروه فعالیت های خود در شبکه توئیتر را مرهون یک حلقه داخلی منسجم است.

راه اندازی موج توئیتری داعش

سال 2014 برای داعش سال مهمی بود. آن ها کوشش های خود را برای جذب نیرو افزایش دادند، منطقه ها زیادی را به اشغال خود درآوردند، روابط خود را با القاعده قطع و خلافت خود را با ابوبکر البغدادی به اسم سرنموده بیان کردند.

در فاصله سال های 2008 تا 2014 تعداد افرادی که به وسیله توئیتر تحت تأثیر داعش قرار گرفته، به تدریج رو به افزایش گذاشت. تا سال 2014، تعداد حساب های توئیتر پشتیبانی نماینده داعش به 11902 مورد رسید. تقریباً 60 درصد از کل حساب های پشتیبانی نماینده داعش در سال 2014 ایجاد شد.

در طی آن دوره آمریکا و متحدانش حملات هوایی ادعایی خود علیه تروریست های داعش در سوریه را شروع کردند، همزمان هم توئیتر مقابله با حساب های وابسته به داعش را شروع کرد. بر اساس نتایج یک آنالیز، از پاییز 2014 فعالیت توئیتری داعش به خصوص از نظر بازتوئیت و ارتباط با مخاطبان در این شبکه کاهش یافت.

مکان یابی ارتش توئیتری داعش

اما سوالی که بسیار مطرح می گردد اینکه کاربران حامی داعش واقعاً از کجا توئیت می کردند؟

در کمال تعجب بعضی از کاربران پشتیبانی نماینده داعش توئیت هایی با مختصات مکانی در حساب کاربردی خود دارند. تقریباً 28 درصد از کاربران توئیتر که موقعیت مکانی خود را فعال نموده اند، در منطقه ها تحت کنترل داعش و یا مورد مناقشه در عراق و سوریه بوده اند. این همان مکان هایی است که در داخل یا نزدیک محل استقرار تروریست های داعش واقع بود.

البته بیشتر کاربران پشتیبانی نماینده داعش ترجیح می دهند موقعیت مکانی خود را فعال ننمایند. درصد زیادی از کاربران ادعا می نمایند که آن ها در عربستان سعودی (866)، سوریه (507)، عراق (453) یا آمریکا (404) بوده اند. با این حال، ممکن است این داده ها لزوماً دقیق نباشند؛ بنابراین اگرچه صد ها نفر از هواداران داعش، آمریکا را به اسم محل سکونت خود انتخاب کردند، اما اعتقاد بر این است که این کار به منظور ایجاد یک تهدید قریب الوقوع صورت گرفته است.

تلفن های هوشمند تروریست های داعش

بیشتر کاربران توئیتری حامی داعش که از تلفن های هوشمند برای دسترسی به توئیتر استفاده می نمایند احتمالاً از گوشی های اندروید استفاده می نمایند تا گوشی های اپل. تخمین زده می گردد 69 درصد از این کاربران با تلفن هوشمند اندروید خود توئیت نموده اند، در حالی که درصد کمتری از کاربران یعنی 30 درصد از گوشی های ساخت شرکت اپل استفاده نموده اند.

اگرچه داعش به دلایل امنیتی در اواسط دسامبر 2014 ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون را بیان کرد، اما در سرتعدادی توئیتری داعش، تنها یک درصد کاهش استفاده از گوشی آیفون در حساب های پشتیبانی نماینده داعش در فوریه 2015 مشاهده شد. تعلیق حساب توئیتری بدترین کابوس برای حامیان داعش است. بسیاری از این کاربران به طور مکرر اظهار داشتند که این تعلیق ها ویران نماینده بوده و از هواداران خود می خواهند که به ایجاد حساب های تازه ادامه دهند.

در حال حاضر، توئیتر همچنان سلاح تروریست های داعش هم برای انتشار اطلاعات و هم جذب نیرو است. در حالی که توئیتر تعلیق حساب های وابسته به این گروه تروریستی را انجام می دهد، هواداران داعش هم کماکان به فعالیت خود در این شبکه اجتماعی برای رسیدن به مقاصد خود و جذب نیرو ادامه می دهند. با وجود کوشش های توئیتر، جمعیت حامی داعش در سراسر جهان همچنان در شبکه های اجتماعی فعال هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1229

به "چگونه داعش از توئیتر برای اهداف شوم خود بهره گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه داعش از توئیتر برای اهداف شوم خود بهره گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید