کنکور جدا، جریمه جدا

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، با120هزارتومان این روزها می گردد چند کیلو میوه زمستانه، کمتر از نیم کیلو آجیل مخلوط مرغوب، یک پیراهن معمولی مردانه یا 40لیتر بنزین آزاد خرید. پس 120هزارتومان برای بیشتر مردم حکم مرگ و زندگی ندارد؛ نه داشتنش کسی را پولدار می نماید و نه نداشتنش کسی را فقیر. اما در ابعاد ملی که نگاه نموده و این 120هزار تومان را در قالب مصوبه هیات وزیران آنالیز کنیم به عددهای بزرگی می رسیم که قابل ملاحظه و حتی اثرگذار است.

کنکور جدا، جریمه جدا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، ضروری است به هفت ماه قبل برگردیم. به یکی از روزهای گرم شهریور که وزارتخانه های علوم و بهداشت، متفق القول چیزی خواستند و هیات وزیران نیز با رای قاطع با دلشان راه آمد. خواسته مشترک این دو وزارتخانه این بود: استناد به بند (الف) تبصره 49 قانون بودجه سال 64 کل کشور و معین هزینه ثبت نام در آزمون های سازمان سنجش در سال 1400 بر این مبنا که اگر هر داوطلب بعد از مهلت مقرر و در وقت اضافه ثبت نام کند مجبور به پرداخت 120هزار تومان می گردد.

نام خودمانی این120هزارتومان، جریمه است و نام اداری اش، هزینه دیرکرد ثبت نام در کنکورهای سراسری سال 1400، هزینه هایی که شاید هنوز هم عده ای از آن بی خبر باشند، ولی اگر به موقع ثبت نام ننمایند علاوه بر هزینه های معمول ثبت نام، چاره ای جز پرداخت جریمه 120هزار تومانی ندارند.

چرا جریمه؟

از زمان تصویب این مصوبه درجلسه 25آبان هیات وزیران تا زمان ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور 48ساعت بیشتر طول نکشید و درعرض دو روز ابلاغیه معاون اول به سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت رسید.

مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت نه آبان و نه اکنون که موضوع دریافت دیرنمودها داغ شده، در این باره موضعگیری روشنی ننموده اما سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به مصوبه هیات وزیران و مبلغ دریافتی

واکنش نشان داد؛ واکنشی موید درست و به حق بودن مصوبه، حتی ملایم بودن آن.

با این که فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال ما که چرا سازمان متبوعش موافق دریافت دیرنمودهاست و تاخیر در ثبت نام ها چه خللی در کارها وارد می نماید، به این جمله کوتاه بسنده کرد که این تاخیرها حوزه بندی ها را تغییر می دهد و باعث موارد متعددی می گردد اما در گفت وگو با ایرنا موضوع را بهتر شکافت.

او گفت: تعدادی از داوطلبان بعد از انتها مهلت های معین شده ثبت نام، درخواست خود را برای نام نویسی در آزمون ارسال می نمایند، درحالی که با اتمام مهلت، پرونده ثبت نام ها برای انجام سایر فرآیندهای اجرایی آزمون بسته می گردد.

زرین آمیزی می داند خیلی ها احتمالا فکر می نمایند بسته شدن پرونده ثبت نام مثل قفل شدن در یک خانه است که به راحتی با یک کلید باز می گردد. به همین علت برای بیرون آوردن این عده از این جنس فکر و خیال، چنین شرح داد: هر داوطلبی که بعد از زمان مقرر، ثبت نام می نماید فایل های حوزه بندی و حوزه های اجرایی به هم ریخته می گردد اما شاید عده ای بر این باور باشند که ثبت نام یک داوطلب، مسأله ای برای سازمان سنجش ایجاد نمی نماید و کار راحتی است، در حالی که هر بار باز شدن پرونده های ثبت نام در کنکور بیش از 120هزارتومان برای هر داوطلب هزینه دارد که در مقابل هزینه و انرژی ای که از سازمان سنجش گرفته می گردد، رقم زیادی نیست.

درباره چه مبلغی حرف می زنیم؟

کنکور حتی وقتی در مرحله برگزاری است یک گردش مالی عظیم دارد مخصوصا وقتی انواع و اقسام کنکورهایی را که هر سال در کشور برگزار می گردد کنار هم قرار دهیم و هزینه هایشان را در تعداد داوطلبان آن ضرب کنیم.

آزمون سراسری، آزمون کاردانی پیوسته، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، آزمون کارشناسی ناپیوسته، آزمون دکتری تخصصی، آزمون زبان انگلیسی پیشرفته، آزمون سامفا (سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی)، آزمون های عملی رشته های تربیت بدنی و هنر و ثبت نام آزمون سراسری داوطلبانی که درحوزه های امتحانی خارج کشور شرکت می نمایند فقط جزئی از این آزمون های سالانه است.

این که در هر آزمون چه تعداد از داوطلبان در زمان مقرر ثبت نام نمی نمایند و منتظر تمدید مهلت ثبت نام می مانند، عددی دور از دسترس است زیرا سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور پاسخ سوال ما در این باره را در همین چند کلمه خلاصه کرد که در هر آزمون و هر سال، تعداد ثبت نام ها متفاوت است.

متفاوت بودن آمارها در سال های مختلف و در آزمون های گوناگون البته جزو بدیهیات است، اما چون سازمان سنجش درباره جزئیات آن سکوت نموده است چاره، روی آوردن به تخمین و حدس و گمان است. طبق آمارهای رسمی در آزمون کارشناسی سال 98، یک میلیون و 118هزار نفر ثبت نام نهایی کردند که اگر فرض را بر ثبت نام 10درصد از آنها در زمان تمدید مهلت ثبت نام بگذاریم باید درباره جمعیتی حدود 100 هزار نفر صحبت کنیم که طبق تعرفه ثبت نام در کنکور کارشناسی سال 1400 علاوه بر هزینه 54هزار تومانی اولیه باید 120هزار تومان نیز جریمه دیرکرد پرداخت کند که برای هر نفر 174هزار تومان می گردد.

حال اگر 174هزار تومان را ضربدر 100هزار داوطلبی کنیم که بعد از تمدید مهلت ها ثبت نام می نمایند، رقم چشمگیر 17میلیارد و 400میلیون تومان به دست می آید.

حتی اگر تعداد داوطلبانی را که در فرصت دوم ثبت نام اقدام می نمایند نصف این رقم بدانیم باز هم گردش مالی برگزاری کنکور کارشناسی به یمن وجود کسانی که لحظه آخری اقدام می نمایند عدد عظیمی خواهد بود. این حساب و کتاب را درباره همه کنکورهای سالانه می توان به طور تقریبی انجام داد و آن وقت مصوبه هیات وزیران را مصوبه ای دانست که انگیزه های مالی در آن بی تاثیر نبوده است.

بنابراین سازمان سنجش به عنوان نهادی که از این مصوبه سود می برد طبیعی است که در نقش مدافع ظاهر گردد. با این که سخنگوی این سازمان اعلام نموده سازمان سنجش به عنوان سازمانی اجرایی، نقشی درمعین تعرفه های ثبت نام کنکور و جریمه های دیرکرد ثبت نام ندارد، اما می دانیم که این سازمان جزو ذی نفعان ماجراست؛ چرا که طبق مصوبه هیات وزیران درآمدهای سازمان سنجش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به حساب خزانه واریز و در بخش درآمد بودجه کل کشور، منظور و معادل آن ازطریق درج در ردیف بودجه هزینه ای، در لوایح بودجه سنواتی در اختیار سازمان سنجش و وزارت بهداشت قرار می گیرد.

بااین حال مهدی رادان، کارشناس مالی در گفت وگو با ما با تأکید بر این که کسب درآمد از داوطلبان دقیقه نودی برای دولت که همواره با کسری بودجه روبرو است، می توانسته یکی از انگیزه های هیات وزیران برای تصویب این مصوبه باشد اما نمی توان فقط دولت را به کسب درآمد از این طریق متهم کرد.

فرهنگ دقیقه 90

ثبت نام و اقدام در دقیقه90 را باید جزیی از فرهنگ ایرانی دانست. خیلی ها در هر موضوعی به مهلت قانونی معین شده بی اعتنایی می نمایند و به امید تمدید مهلت ها می نشینند و چون این معادله همواره نیز جواب می دهد به فرهنگ غالب کشور تبدیل شده است. این آدم های دقیقه نودی میان داوطلبان کنکور هم وجود دارند و برای این که لااقل تعدادشان کم گردد، هزینه دیرکرد ثبت نام در کنکور ممکن است کارساز باشد.

بهمن سعیدی پور، رئیس دانشگاه پیغام نور کرمانشاه یکی از کسانی است که دریافت دیرکرد در جهت تأدیب و اجبار به نظم را از پیغامدهای مثبت مصوبه هیات وزیران می داند. او به ما می گوید در بحث ثبت نام کنکورهای سراسری اگر نظم وجود نداشته باشد، دچار به هم ریختگی می شویم و حتی تکثیر سؤالات در حوزه های مختلف، دریافت استعلامات، معین فضا برای داوطلبان خاص و بسیاری دیگر از امور که به چشم نمی آید دچار خدشه می گردد.

بااین حال او مطمئن نیست که فقط با اتکا به جریمه های مالی، نظم اجتماعی محقق گردد، چراکه معتقد است مقتدر بودن برگزارنمایندگان آزمون های سراسری و معین یک تاریخ معین و تخطی ناپذیر بیش از هر جریمه ای می تواند مؤثر باشد.

البته مهدی رادان، کارشناس اقتصاد، مقتدر بودن سازمان سنجش آموزش کشور را به تنهایی کافی نمی داند آن هم در کشوری که این تأخیرها درهمه شؤون آن به چشم می خورد. او از ما پرسید مگر دولت به وعده های خود در خصوص کارت های ملی هوشمند درموعد مقرر پایبند ماند که حالا سازمان سنجش بخواهد قاطعانه روی یک تاریخ پافشاری کند.

موضوع دریافت جریمه از داوطلبان کنکور را که دیر به خود می آیند و ثبت نام می نمایند وقتی با معصومه تختی، روان شناس نیز در میان گذاشتیم او معتقد به برخورد قاطعانه بود. او به ما گفت وقتی سازمان سنجش، تاریخی را برای ثبت نام در کنکور اعلام می نماید همه داوطلبان باید به آن احترام گذاشته و به آن پایبند باشند، همچنین سازمان برگزارنماینده باید پای حرفش بایستد و آن را تغییر ندهد.

شرح و تحلیلی که این روان شناس در دفاع از گفته های خویش دارد در حوزه روان شناسی تربیتی چرخ می خورد. او می گوید: وقتی می خواهیم رفتار مطلوب و مسؤولانه ای را شکل دهیم باید خودمان قاطع، منظم و منطقی باشیم تا کسانی که تیپ شخصیتی اهمال کار دارند و همه کارها را برای لحظات آخر می گذارند با تبعات طبیعی رفتار خود روبه رو شوند حتی اگر یک سال به خاطر اهمال کاری از ثبت نام در کنکور محروم شوند.

تختی البته می گوید در کشور ما چنین قاطعیتی وجود ندارد و بسیاری از سیستم های کشور به اهمال کاری پاداش می دهند و سازمان هایی که منظم بودن را از مردم می خواهند، خودشان منظم نیستند. او به این ترتیب نتیجه می گیرد که دولت با مصوبه اش درباره کنکورهای 1400 بیشتر از آن که دنبال بهره وری و شکل دادن رفتار مسؤولانه در افراد باشد درپی دریافت جریمه هایی است که هیچ بُعد تربیتی ندارد.

تمدید بی انتها مهلت ها

کنکور دکتری سال 99 روز آدینه 15اسفند برگزار می گردد، کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای 5، 6 و 7 خرداد 1400 و کنکور سراسری نیز روزهای 9، 10، 11و 12 تیر سال آینده. اما ثبت نام این سه کنکور داستان داشته و هر سه مشمول تمدید مهلت ثبت نام شده اند.

مهلت قانونی ثبت نام در کنکور دکتری از دوم تا نهم آذر معین شده بود که عده ای به نام جاماندگان، چند روزی مهلت دوباره گرفتند. مهلت رسمی ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز 16تا 23آذر معین شده بود که این هم چند روزی تمدید شد. در خصوص کنکور سراسری 1400 نیز که روزهای 9، 10، 11 و 12 تیر سال بعد برگزار می گردد هم دوباره تمدید مهلت ثبت نام روی داد.

سال های گذشته نیز این تمدیدها عرف رایج بود و همه داوطلبان مطمئن بودند علاوه بر مهلت قانونی ثبت نام، فرصت دوباره ای نیز به آنها داده خواهد شد؛ مثلا برای کنکور کارشناسی سال98 از 19 تا 22اسفند باقیمانده ها مهلت ثبت نام داده شد و برای کنکور ارشد این سال نیز فرصت ثبت نام از 28بهمن تا اول اسفند تمدید شد.

این که این عرف غلط چه زمانی شکسته می گردد، معلوم نیست. این که معین جریمه دیرکرد برای آدم های اهمال کار نیز چه تاثیری در کاهش این جنس از داوطلبان کنکور دارد، نامعلوم است. اما آنچه در آن شکی نیست این که از ورای همه بحث های مطرح شده، درآمدی کلان از بابت برگزاری رنگ به رنگ کنکور در سال 1400 به خزانه دولت واریز می گردد که آدم های لحظه های آخری مسبب کسب این درآمد هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 997

به "کنکور جدا، جریمه جدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور جدا، جریمه جدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید