گردهمایی آشتی جویانه در شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، چهلمین اجلاس سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی امروز سه شنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود که برای نخستین بار از سال 2017 به این سو، احتمال آشتی کشورهای تحریم کننده قطر با دولت دوحه افزایش یافته و احتمال حضور امیر این کشور نیز در این اجلاس قوت گرفته است. دیروز دوشنبه نماینده دوحه برای شرکت در نشست های مقدماتی این اجلاس سالانه یک روزه به ریاض سفر کرد اما منابع رسانه ای و دولتی قطر از اعلام قطعی شرکت امیر قطر در این اجلاس امتناع کردند.

گردهمایی آشتی جویانه در شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش الجزیره، از حدود دو سال و نیم پیش که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر؛ قطر را به بهانه حمایت از تروریسم و مداخله در امور خارجی شان به صورت همه جانبه تحریم و مراودات دیپلماتیک و اقتصادی خود را با دوحه قطع کردند، این نخستین بار است که ناظران منطقه ای شانس آشتی کشورهای تحریم کننده قطر با دولت دوحه را بسیار بالا می بینند و از همین رو، بسیاری از تحلیلگران معتقدند چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض امروز سه شنبه در واقع مصافی برای آشتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. البته تا دیروز هیچ بیانیه رسمی از سوی هیچ یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر احیای روابط برادرانه بین اعضا منتشر نشده بود و انتظار هم نمی رود چنین بیانیه ای در سرانجام اجلاس یک روزه ریاض منتشر شود زیرا هنوز موانع زیادی وجود دارد که نیازمند مذاکره طرف هاست اما به طور غیررسمی یخ روابط قطر با عربستان و دوستانش در حال ذوب شدن است.

گواه این ادعا نامه ای است که ملک سلمان، پادشاه عربستان برای امیر قطر نوشت و او را به چهلمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد. شرکت عربستان و دیگر کشورهای تحریم کننده قطر در مسابقات جام خلیج فارس در دوحه نیز نشانه دیگری است که عربستان و دوستانش دیگر مایل نیستند بیش از این با قطر قهر باشند. ماه گذشته هم وال استریت ژورنال در گزارشی از دیدار مخفیانه وزیر خارجه قطر با مقامات ارشد سعودی در ماه اکتبر با هدف احیای روابط دو کشور خبر داد. خبری که وزیر خارجه قطر جمعه گذشته تأیید کرد.

البته پیش از این با میانجیگری کویت، مذاکراتی برای سرانجام بحران قطر اجرا شده بود که به دلیل شروط سیزده گانه عربستان، این تلاش ها به سرانجام نرسید. اما این بار منابع آگاه و از جمله وزیر خارجه قطر اعلام کرده اند، شروط سیزده گانه برداشته شده است. دو شرط از این شروط که برای دوحه بسیار مهم بود، تعطیل کردن شبکه الجزیره و محدود کردن روابط با ایران بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 107

به "گردهمایی آشتی جویانه در شورای همکاری خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردهمایی آشتی جویانه در شورای همکاری خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید