گزارش، شکست کودتای لیتیوم تسلا در بولیوی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، از اولین آثار پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات بولیوی کاهش سهام شرکت آمریکایی تسلا بود که برای ساخت خودروهای نوآورانه خود چشم به منابع یکی از بزرگترین کشورهای دارنده لیتیوم در دنیا دوخته و متهم است در کودتا علیه اوو مورالس نقش داشته است.

گزارش، شکست کودتای لیتیوم تسلا در بولیوی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نتایج غیر رسمی آرا در بولیوی حاکی از آن است که لوئیس آرسهِ نامزد سوسیالیست ها با کسب اکثریت آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است. بنابر نوشته رسانه های محلی، پیروزی وزیر سابق اوو مورالس، رئیس جمهوری پیشین این کشور قطعی است و رای گیری به دور دوم کشیده نخواهد شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

لوئیس آرسه در حالی پیروز انتخابات ریاست جمهوری بولیوی می گردد که یک سال از انتخابات قبلی می گذرد که در آن مورالس برای چهارمین بار متوالی پیروز شد ولی نتیجه برای واشنگتن قابل قبول نبود. پس از اعلام نتایج آرا، یک گروه مستقر در واشنگتن با عنوان سازمان کشورهای آمریکایی نتایج انتخابات را جعلی خواند و مدعی تقلب در انتخابات شد. در تاریخ 10 نوامبر (20 آبان 1398)، با فشار ویلیام کالیمن رامرو فرمانده ارتش بولیوی، مورالس استعفا کرد و به مکزیک پناهنده شد. پس از رفتن مورالس، جنین آنیس سیاستمدار اوانجلیست در مقابل مجلس سنا که کرسی های آن عمدتا خالی بود، خود را رئیس جمهور بولیوی اعلام نمود.

دولت آنیس در طول 11 ماه گذشته با ترکیب ترکیب نظامی گری با تعصب مذهبی اقدامات زیادی برای سرکوب هواداران اوو مورالس انجام داد. در شهر عمدتا بومی نشین کوچاباما ارتش با سلاح گرم به معترضان یورش برد که در جریان آن نه نفر کشته و بیش از 100 نفر نیز زخمی شدند.

والریا سیلوا گازمن عضو سابق کنگره که هم اکنون در مکزیک پناهنده شده در این باره گفته است: برپایی دولت آنیس با خون مردم بولیوی نشان خورده است. مرگ، زندان، سرکوب و تعقیب مخالفان سیاسی اساسا نمادهای یک رژیم ترور هستند.

پس از گذشت نزدیک به یک سال هنوز مخالفان مورالس سند معتبر و قابل قبولی ارائه ننموده اند که نشان دهد در انتخابات سال گذشته تقلبی انجام شده باشد. جک ویلیامز و جان کوریل اسفند 1398 با انتشار مقاله ای در واشنگتن پست تأکید کردند که شواهدی قابل قبولی وجود دارد که ثابت کند ادعاهای مطرح شده از سوی سازمان کشورهای آمریکایی مبنی بر وقوع تقلب در جریان انتخابات ریاست جمهوری بولیوی حقیقت ندارد.

این دو تحلیلگر در بخشی از مقاله خود آورده اند: ما نتوانستیم هیچ گونه شواهد آماری دال بر وقوع تقلب در انتخابات بولیوی پیدا کنیم. فرایند شمارش مقدماتی آرا، مشاهده نشدن جهش عظیم در آمار آرای مورالس پس از توقف شمارش آرا و فاصله آرای مورالس با آرای رقیب، همگی موجه به نظر می رسند. به طور کلی تحلیل آماری سازمان کشورهای آمریکایی و نتیجه گیری این سازمان [مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات] عمیقاً معیوب به نظر می رسد.

بازگشت سوسیالیست ها و کاهش سهام تسلا

جنین آنیس که قرار بود در شهریور ماه انتخابات را برگزار کند، کوشش زیادی به کار گرفت تا به بهانه ویروس کرونا انتخابات ریاست جمهوری را به عقب بیاندازد اما با مقاومت مدنی گسترده مردم بولیوی انتها با یک ماه تاخیر این انتخابات روز گذشته (27 مهر) برگزار گردید.

صبح امروز منابع خبری گزارش دادند، حدس های اولیه و شمارش غیر رسمی آرا در بولیوی حاکی از آن است که لوئیس آرسهِ نامزد سوسیالیست و از نزدیکان اوو مورالسِ ربا کسب اکثریت آرا پیروز انتخابات شده است . مورالس بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در صحفه توئیتر خود نوشت: اراده مردم تحمیل شد، یک پیروزی چشمگیری برای جنبش برای سوسیالیسم به دست آمد .

پیروزی سوسیالیست ها نه تنها می تواند شکست سنگینی برای سیاست های واشنگتن در بولیوی و آمریکای لاتین باشد بلکه خبر ناخوشایندی برای برخی شرکت های عظیم آمریکایی است که چشم به منابع غنی بولیوی بویژه لیتیوم دوخته اند و حتی برای دستیابی به این منابع در کودتا دست داشتند.

عکس: افت سهام تسلا در هفته منتهی به انتخابات بولیوی

کودتای لیتیوم علیه مورالس

لیتیوم یک عنصر کلیدی برای صنایع خودروهای برقی محسوب می گردد، صنایعی که با سرعت زیادی در چین، آمریکا و اروپا رو به رشد هستند گروه مشاوره ای گلدمن ساکس در زمینه سرمایه گذاری برآورد نموده است به دلیل احتیاج خوردهای برقی به لیتیوم، تقاضا برای این ماده می تواند سه برابر گردد و در 10 سال آینده به 570 هزار تن در هر سال برسد. در این میان بولیوی با داشتن 50 تا 80 درصد لیتیوم جهان در رتبه اول قرار گرفته است.

یکی از عظیمترین خریداران لیتیوم در آمریکا شرکت تسلا با مدیریت ایلان ماسک است که در زمینه فراوری خودروهای برقی پیشتاز است، این شرکت برای فراوری باتری های خود معروف به لیتیوم یونی به مقادیر زیادی گرافیت لیتیوم احتیاج دارد. در سال 2016 مجله فورچن به نقل از ماسک نوشت، برای رسیدن به هدف فراوری 500 هزار خودرو در سال، ما اساسا به جذب تمامی فراوریات لیتیوم جهان احتیاج خواهیم داشت.

با توجه به احتیاج گسترده شرکت های آمریکایی به لیتیوم، سابقه واشنگتن در انجام کودتا در کشورهای آمریکای لاتین و مواضعی که بعدا از ایلان ماسک مالک تسلا شنیده شد، این بحث به صورت جدی تقویت شد که کودتا علیه مورالس ارتباطی با آزادی و دموکراسی ندارد بلکه نمادی از قدرت شرکت های چندملیتی با همکاری دولت آمریکا برای ساقط کردن دولتی بود که نمی خواست منابع ملی بولیوی را به حراج بگذارد.

اوایل مرداد ماه امسال وقتی وقتی یکی از کاربران توئیتر نوشت، دولت آمریکا کودتا علیه مورالس در بولیوی را ترتیب داد تا منابع لیتیوم این کشور را به دست بیاورد، ایلان ماسک در آن موقع و در پاسخ نوشت: ما هر جای جهان که بخواهیم دست به کودتا می زنیم. همین که هست.

ماسک بعدا این توئیت را پاک کرد و در پاسخ به انتقادها گفت که تسلا لیتیوم خود را از استرالیا تامین می نماید. درست است که تسلا از استرالیا لیتیوم وارد می نماید اما منابع این کشور نمی تواند جوابگوی جاه طلبی ها و اهداف گسترده تسلا باشد.

به همین دلیل نیز بود که با خبر پیروزی سوسیالیست ها در بولیوی اولین ضرر به سهام شرکت تسلا وارد شد و ارزش آن در عرض یک روز 2.05 درصد کاهش یافت این در حالی است که این سهام در هفته گذشته و با قوت دریافت پیروزی هواداران مورالس با افت محسوسی روبه رو شده بود.

مورالس اواسط دسامبر 2019 به اینترسپ گفته بود: بخش انرژی برای بولیوی خیلی مهم است چرا که ما فرصت داریم قیمت لیتیوم را با هماهنگی اروپا، چین و آسیا برای تمامی جهان مشخص کنیم. اما ایالات متحده کنار گذاشته شد و آنها نمی توانند با این مسئله کنار بیایند چرا که امور در دست یک بومی است... من متقاعد شده ام که این یک کودتای لیتیومی است.

کنار گذاشتن شرکت های آمریکا از منابع لیتیوم می تواند کار آنها را برای یافتن لیتیوم و محصولات مشتق شده مورد احتیاج برای فراوریات خود را با مشکل جدی روبرو کند. طبیعی است که آنها دست به هر کاری بزنند تا مانع از این اتفاق شوند مسئله ای که ایلان ماسک به شوخی یا جدی در توئیتر به آن اعتراف کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 757

به "گزارش، شکست کودتای لیتیوم تسلا در بولیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شکست کودتای لیتیوم تسلا در بولیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید