استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/لرستان عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است زیرا به محیط زیست آسیب جدی می رساند.

استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است

علی اکبر زارع، در نشست علمی تخصصی گرامیداشت روز جهانی خاک که به همت گروه علوم و مهندسی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار گردید، در مورد غنی سازی زیستی؛ یک راه چاره پایدار برای بهبود سلامت انسان، اظهار کرد: استفاده از کودهای ارگانیک به جای کودهای شیمیایی لازم است.

وی گفت: متاسفانه شاهد استفاده فراوان کودهای شیمیایی در مزارع هستیم که این کار موجب آلودگی خاک، آب و درنهایت انتقال آن به بدن انسان می گردد.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به سند پنجم توسعه کشور، اضافه کرد: در این سند آمده است که تا انتها برنامه پنجم توسعه کشور باید 35 درصد از کودهای مورد استفاده کشاورزان از نوع کودهای ارگانیک و طبیعی باشد.

زارع مطرح کرد: استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است زیرا به محیط زیست آسیب جدی می رساند.

وجود نیترات در مواد غذایی سلامتی را تهدید می نماید

وی توضیح داد: کودهای ازته بیش از حد که در بخش کشاورزی استفاده می گردد تبدیل به کادمیم سرطان زا می گردد، نیترات در مواد غذایی جمع می گردد و سلامتی را تهدید می نماید.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در بانک حاصلخیزی خاک، 34 هزار و 307 نمونه خاک وجود دارد.

زارع مطرح کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر اقلیم بر اندازه کربن آلی خاک را معین می نماید و بین اندازه بارندگی و میانه کربن آلی در هر منطقه همبستگی معناداری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: براساس نتایج آزمایشگاه خصوصی در استان خوزستان، غلظت فسفر بر مبنای حد بحرانی 15 میلی گرم در کیلوگرم خاک معین شده به گونه ای که این اندازه به عنوان مثال در شهرستان دزفول با انجام 22 نمونه 60، در شوش با 20نمونه 80، در رامشیر با انجام 25 نمونه 100 بوده است.

میانگین غلظت روی دانه های گندم کشور 26 میلی گرم در کیلوگرم بوده است

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به شرایط غلظت عناصر در نمونه­ های دانه گندم گفت: میانگین غلظت روی دانه های گندم کشور 26 میلی گرم در کیلوگرم بوده است.

زارع ادامه داد: میانگین غلظت آهن در دانه های گندم کشور 32 میلی گرم درکیلوگرم و حد مطلوب غلظت آهن در دانه های گندم 50-70 میلی گرم درکیلوگرم است.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن جذب روزانه قابل قبول 3.65 میلی­گرم نیترات بر کیلوگرم وزن بدن (تقریباً 220 میلی­گرم در یک فرد 60 کیلوگرمی)، هر فرد 60 کیلوگرمی، لذا مجموع نیتراتی که از خوردن سبزیجات مورد مطالعه وارد بدن می گردد با توجه به جدول فوق، 97.017 میلی گرم است که از اندازه توصیه شده (220 میلی گرم در یک فرد 60 کیلوگرمی) کمتر است و از آنجا که از سایر منابع غذایی نیز نیترات وارد بدن مصرف کننده می ­گردد چنین به نظر می­ رسد که اگر سبزیجاتی با غلظت­ های گزارش شده مصرف گردد، احتمال سمیت نیترات در بدن وجود ندارد.

دو جهت اصلی برای انتقال روی به دانه

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان نمود: دو جهت اصلی برای انتقال روی به دانه وجود دارد که جهت اول شامل جذب پیوسته روی از خاک به وسیله دانه و جهت دوم انتقال روی رسوب نموده در برگ­ها و اندام ­های رویشی به دانه است.

زارع گفت: به منظور افزایش غلظت روی در دانه یا باید غلظت روی قابل جذب در خاک در زمان پر شدن دانه افزایش یابد و یا عنصر روی مستقیم در اختیار اندام­های رویشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بطور کلی برای تصحیح کمبود روی در گیاهان با توجه به نوع گیاه، شرایط خاک، عملکرد گیاه، نوع کودهای مصرف شده در فصل قبل و غیره بین 5 تا 25 کیلوگرم سولفات روی قبل از کشت توصیه می ­گردد. بعلاوه در 2-1 کیلوگرم در هکتار سولفات روی در مرحله پر شدن دانه محلول پاشی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1432

به "استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید