راهنمای سفر به گرجستان ، سفری به سرزمینی با مردمانی میهمان نواز

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، کشور گرجستان کشوری است در منطقه اوراسیا که دقیقا در مرز آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته است. مهمترین و بزرگترین شهر این کشور تفلیس نام دارد که مرکز آن نیز به شمار میرود. کشور گرجستان به دلایل زیادی از جمله داشتن آب و هوایی مطلوب، بهره گیری از زیرساخت های مناسب توریستی و گردشگری و بعلاوه ارائه خدمات رفاهی و تفریحی متنوع و متعدد، بیش از یک دهه است که صنعت توریسم پر رونقی را برای خود ایجاد نموده و امروزه، تبدیل شده است به یکی از جدی ترین مقاصد توریستی و گردشگری گردشگران دنیا از جمله گردشگران ایرانی! این کشور به علت واقع شدن بین هر دو قاره آسیا و اروپا از امکانات خاص و منحصر بفردی برخوردار بوده که قطعا در ادامه مطلب راهنمای سفر به گرجستان به آن ها اشاره ای خواهیم داشت، ولی تا پیش از آغاز این مطلب، بد نیست بدانید که تمامی قوانین تصویب شده در کشور گرجستان منطبق بر قوانین تصویب شده اتحادیه اروپا بوده و از این رو، شما با یک کشور کاملا اروپایی روبرو خواهید شد. پس با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید تا قدری بیشتر با اطلاعات و هزینه های سفر به گرجستان آشنایی پیدا نمایید. بعلاوه، در این مطلب سعی نموده ایم شما را با جاهای دیدنی گرجستان نیز آشنا کنیم تا بدین طریق، سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید.

راهنمای سفر به گرجستان ، سفری به سرزمینی با مردمانی میهمان نواز

گرجستان - Georgia

اگر بخواهیم در راهنمای سفر به گرجستان، این کشور را برای شما معرفی نماییم، باید بگوییم که گرجستان کشوری است، بسیار تمیز از نظر سطح بهداشتی با غذاهای بی نهایت خوشمزه و جاذبه های دیدنی و تاریخی متعدد که در کنار کوه های مرتفع و بعلاوه طبیعت بکر و سرسبز، می توانید در آن اوقات فراغت خوشی را تجربه کنید. کشور گرجستان از غرب به دریای سیاه، از شمال به کشور روسیه و از جنوب به ترکیه و ارمنستان منتهی می شود. این کشور در منطقه ای ملقب به اوراسیا واقع شده است، درست در میان مرز قاره آسیا و اروپا که بسته به همین موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد خود تا کنون کوشش های بسیاری برای عضویت در اتحادیه ها و انجمن های مختلف اروپایی انجام داده و تا به امروز توانسته تا نام خود را به عنوان یکی از اعضای اتحادیه ناتو و اتحادیه اروپا به ثبت برساند. مهمترین، بزرگترین و البته مرکز گرجستان، شهر تفلیس بوده که تقریبا همه نوع امکانات رفاهی و خدماتی را می توان در آن جستجو نمود! گرجستان اگرچه از مساحت بسیار کمتری خصوصا به نسبت کشور ما برخودار است، اما از صنعت توریسم به مراتب قوی تر و غنی تری در مقایسه با خیلی دیگر از کشورها بهره می برد! قرارگیری دریای سیاه در غرب و ایجاد خط ساحلی، علتی برای جذب دنیاگرد و دنیاگرد به این کشور دو قاره ای شده و تاثیرات بسزایی را نیز بر روی شرایط آب و هوایی آن گذاشته است. البته، در دنیا کشورهای بیشماری هستند که به دریا و اقیانوس منتهی می شوند، اما به علت نداشتن و فقدان زیرساخت های لازم برای جذب دنیاگرد و دنیاگرد، هیچ وقت نتوانستند آنطور که باید و شاید در این زمینه پیروز ظاهر شوند! در گرجستان نیز تا پیش از دهه 2000 میلادی تقریبا چنین ناتوانی کاملا مشهود به نظر می آمد، تا اینکه از اواسط این دهه مسئولان گرجی دست به اتخاذ تصمیم ها و روینمودهای متفاوتی زدند و توانستند با ایجاد زیرساخت هایی مناسب برای صنعت توریسم خود، از کشور کوچک و کم جمعیتی مثل گرجستان یک مقصد مجذوب کننده بسازند.

اطلاعات سفر به گرجستان

در این قسمت از راهنمای سفر به گرجستان قصد توضیح مطالبی را داریم که بهتر است پیش از انجام سفر از آن ها آگاه شوید. در راهنمای سفر به گرجستان بد نیست بدانید که منطقه زمانی گرجی ها GMT+4 بوده و ساعت رسمی این کشور تقریبا 30 دقیقه از ساعت رسمی ایران جلوتر است! زبان اصلی مردم این کشور همان زبان شیرین گرجی بوده و جهت رانندگی در خیابان های آن از سمت راست هست. واحد پولی گرجستان لاری بوده که در بنگاه ها و صرافی ها به شکل اختصاری GEL نمایان می شود. برق شهری این کشور همانند برق شهری ما از نوع 220 ولت و 50 هرتز بوده و تمامی پریزها و دو شاخه های آن نیز از نوع C هستند. کد تماس با کشور گرجستان 955+ و تک شماره ضروری در موقعیت های اضطراری این کشور 112 است که با شماره گیری آن و توضیح واقعه ای که برایتان اتفاق افتاده، نیروهای پلیس، اورژانس و آتشنشانی به محل مورد نظر شما اعزام می شوند!

شرایط آب و هوایی گرجستان

در گرجستان بیش از هر چیزی می توانید تغییرات محسوس و نامحسوس جوی را احساس نمایید. بطور کلی، وزش بادهایی نیمه گرمسیری از غرب و بعلاوه وزش بادهای قاره ای از شرق سبب بر هم خوردن تعادل شرایط آب و هوایی سرزمین گرجی می شود! در گرجستان منطقه بزرگ و کوهستانی به نام قفقاز وجود دارد که به خوبی مانع از ورود جریان های سرد از شمال این کشور می شوند. علاوه بر آن، نزدیکی به دریای سیاه نیز سبب نفوذ آب و هوای شرجی و مرطوب خصوصا در فصول گرم سال به این کشور خواهد شد. ناگفته نماند که در بخش ساحلی دریای سیاه و در منطقه ای به نام دشت های کولخیس آب و هوای نیمه گرمسیری حاکم است. ضروری است بدانید که در کشور گرجستان بارش های پراکنده متعددی را ممکن بوده که در هر موقع از سال شاهد باشید که در بین تمامی منطقه ها شهری این کشور، بندر باتومی با میانگین بارش سالیانه 2500 میلی متر، پر بارش ترین منطقه گرجی ها قلمداد می شود! میانه دما در فصل زمستان 5 درجه و در فصل تابستان نیز 22 درجه سانتیگراد تخمین زده شده است. بعلاوه، زمین های پست ناحیه شرقی، بخش های مرتفع غربی و قسمت های نیمه خشک واقع در جنوب شرقی گرجستان نیز دارای تفاوت های اندکی در شرایط آب و هوایی خود با سایر نواحی این کشور هستند. مثلا، دشت های شرقی گرجستان به علت وجود منطقه ها کوهستانی قفقاز عمدتا دارای آب و هوای قاره ای بوده و میانگین دمای هوا در فصل زمستان برای این منطقه 2 تا 4 درجه، در تابستان بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد و اندازه میانه بارش نیز در سال بین 500 تا 800 میلی متر هست.

مناسب ترین زمان برای سفر به گرجستان

برای رفتن به کشورهایی دنیاگردی مثل گرجستان، اصلا در پی زمان و فصل مناسبی نباشید! گرجستان سرزمینی است 4 فصل که در کنار تمام خصوصیات فصل های منحصر به فردش، از شرایط جوی متغیری نیز برخوردار است. سفر به چنین کشور متنوعی که هم از نظر جوی و هم از نظر جغرافیایی نمی توان برای آن حد و حدودی تعیین کرد، می تواند در هر زمان از سال که شما خود را آماده سفر می بیند، امکانپذیر باشد، زیرا تمام جاهای دیدنی گرجستان آماده پذیرایی از شما و همراهانتان در تمام طول سال هستند! به هر حال، برای آن دسته از کسانی که در فصل های بخصوصی سفرهای گشت و گذاری خود را آغاز می کنند، باید بگوییم که اگر در فصل بهار قصد رفتن به گرجستان را نموده اید، بدانید دمای هوا در این فصل نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. بارش های زیادی در انتظار شما هستند و بهتر است در سفر بهاری خود حتما از بارانی و چتر برخوردار باشید. در راهنمای سفر به گرجستان باید بدانید که در تابستان دمای هوا در بدبینانه ترین شرایط خود تا 30 درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید که البته این اندازه دما با توجه به جو شرجی می تواند کمی برای دنیاگردانی که به چنین شرایط آب و هوایی عادت ندارند، ناخوشایند تلقی شود، ولی این نکته را نیز در راهنمای سفر به گرجستان در نظر داشته باشید که با سفر به گرجستان در فصل تابستان می توانید از جاذبه ها و تفرجگاه های بیشتری که با فرا رسیدن تابستان کار خود را آغاز می کنند، رو به رو شوید و حسابی از آن ها بهره ببرید و لذت ببرید. پاییز گرجستان این کشور را تبدیل می نماید به بهشت عاشقان! فصل پاییز به خودی خود بی نهایت زیبا بوده، حال تصور کنید چنین فصل قشنگ و رنگارنگی را در کشوری بسیار تمیز مثل گرجستان به نظاره بنشینید. خیابان های اصلی و فرعی گرجستان تماما با ریزش برگ های زرد و قرمز درختان پوشیده و همین امر، سبب ایجاد مجذوب کنندهیت های بصری زیادی همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز برای مردم این کشور می شود. و بالاخره فصل زمستان و امکاناتی که با آمدن این فصل نظیر باز شدن پیست های اسکی و بعلاوه سایر فعالیت های ورزشی ممکن می شوند. زمستان گرجی ها نیز می تواند برای علاقمندان به سفر در فصل های سرد سال بسیار مجذوب کننده و خاطره انگیز باشد! فصل زمستان در این کشور واقعا سرد است و حتی دما در بعضی از شب ها به زیر سفر می رسد که این اندازه از سرما می تواند برای آن دسته از کسانی که تمایلی به حضور در منطقه ها سردسیر دنیا ندارند، کمی آزار دهنده بحساب بیاید!

هزینه های سفر به گرجستان

هزینه های مربوط به اقامت: برای اقامت در گرجستان هم مکان های بیشماری برای انتخاب شما وجود دارند و هم قیمت های مختلفی! مثلا، یک شب اقامت در یک هتل لوکس و کاملا مجلل می تواند برای شما حدودا 400 لاری هزینه به همراه داشته باشد. یا مثلا یک شب اقامت در یک هاستل معمولی با یک وعده صبحانه مجانی حدودا برایتان 70 لاری در بین هزینه های سفر به گرجستان خرج به همراه خواهد داشت! در مجموع هزینه های سفر به گرجستان باید بدانید که برای اقامت در گرجستان هم می توانید دست به دامن هتل های معمولی آن شوید که قیمت کرایه یک شب از اتاق ها و سوئیت هایشان از 100 لاری آغاز می شوند و هم از سرویس اسکان یابی AirBNB استفاده نمایید که اتفاقا بهره گیری از آن در چند ساله گذشته بین مسافران گرجستانی کاملا جا افتاده و به یاری آن می توانید لیستی از اتاق های اشتراکی و آپارتمان های قابل اجاره را پیدا نمایید.

هزینه های مربوط به خورد و خوراک: در راهنمای سفر به گرجستان باید بدانید که غذاهای گرجی طعمی بی نظیر دارند! در این کشور صنعت غذایی بسیار مقرون بصرفه بوده و شما می توانید با پرداخت تنها 19 لاری منوهای متفاوتی را امتحان نمایید. البته، در صورت تمایل خود به صرفه جویی در هزینه های سفر به گرجستان، می توانید از غذاهای خیابانی این کشور بهره ببرید. از قلم نیاندازید که فست فودهای معتبر و مختلفی هم در یک دهه گذشته در گرجستان تاسیس و یا شعبه دار شده اند که از مهمترین آن ها می توان به فست فود مک دونالد اشاره نمود که تهیه غذا از آن حدودا 11 لاری برایتان هزینه در پی خواهد داشت.

هزینه های مرتبط با حمل و نقل: حمل و نقل در تمامی نقاط گرجستان نیز بسیار راحت و آسان هست. شما می توانید برای تردد بین شهرهای مختلف گرجی هم از قطار بین شهری بهره ببرید و هم از مینی بوس هایی تحت عنوان Marshrutka که هزینه آنان در سفرهای بین شهری از 10 لاری آغاز شده و تا 25 لاری نیز هست. در داخل شهر نیز نرخ کرایه بهای این قبیل مینی بوس ها تنها 7 لاری محاسبه شد! بعلاوه، پیشنهاد می کنیم اگر تعدادتان زیاد است و گروهی به گرجستان سفر نموده اید، حتما از وسایل عبور و مرور اختصاصی که در این کشور آزادانه کرایه داده می شوند، استفاده نمایید.

کاهش هزینه های سفر به گرجستان

اقامت در هاستل ها: با اینکه هزینه های سفر به گرجستان در مقایسه با تعداد زیادی از مقاصد دنیاگردی و دنیاگردی دیگر دنیا واقعا مقرون بصرفه قلمداد می شود، اما باز هم روش هایی وجود دارند که سبب کاهش هزینه های سفر به گرجستان شوند! یکی از این روش ها اقامت کردن در هاستل های گرجستان است که اتفاقا به علت رشد قابل توجه صنعت توریسم این کشور در 5 ساله اخیر، از امکانات و خدمات مناسبی نیز برخوردار شده و شما با اقامت در چنین اماکنی می توانید در هزینه های سفر به گرجستان خود و خانواده صرفه جویی کنید.

خودتان آشپزی کنید: با اینکه قیمت تهیه غذاهای رستورانی و فست فودی خیلی در کشور گرجستان زیاد نیست، اما توصیه می کنیم برای کاهش هزینه های سفر به گرجستان هم که شده، برای بیشتر وعده های غذایی خود، خودتان آشپزی نمایید و کمتر از وعده های غذایی بیرون استفاده نمایید، هر چند که بسیار خوشمزه و لذیذ باشند!

جاهای دیدنی گرجستان

گرجستان، کشوری است که اگر بخواهیم در مورد رشد و ترقی آن در صنعت توریسم دنیای صحبت کنیم، قطعا همگی حیرت زده خواهیم شد! کشوری که تا قبل از قرن بیستم فاقد هرگونه امکانات رفاهی و جاذبه های دنیاگردی برای جذب دنیاگرد و دنیاگرد در دنیا بوده، امروزه تبدیل شده است به یکی از قطب های اصلی دنیاگردی در منطقه ای دوست داشتنی به نام اوراسیا. وجود زیرساخت های مناسب برای ساخت و بهره برداری از جاذبه های مختلف طبیعی و تاریخی در کشور گرجستان و بعلاوه طبیعتی بکر و کوهستانی که زمینه انجام بسیاری از تفریحات فضای باز را برای دنیاگردان مهیا می سازد، از جمله دلایل اصلی سفر به این کشور هستند. مردم گرجستان که از مهربانی و میهمان نوازی فوق العاده ای برخوردار هستند، اکنون که کشورشان تبدیل شده است به یک مقصد دنیاگردی و دنیاگردی مجذوب کننده، به خوبی می دانند که بایستی با یک دنیاگرد و دنیاگرد چگونه رفتار کنند و در مواقع ضروری به آن یاری کنند. فارغ از همه این مباحث، انجام فعالیت هایی همانند کوهنوردی، اسنوبرد و اسکی و سایر تفریحات ساحلی در کرانه دریای سیاه و قدم زدن در دل طبیعت سرسبز گرجستان نیز از جمله دلایل دوست داشتن کشور گرجی ها هستند. به غیر از جاذبه های طبیعی، مردمانی کاملا مهمان نواز و بعلاوه امکان بهره مندی از امکانات تفریحی و رفاهی مطلوب، می توان وجود یک فرهنگ غذایی واقعا کامل را در جذب هزاران هزار دنیاگرد و دنیاگردی که سالانه به کشور گرجستان سفر می کنند، موثر دانست! گرجستان، کشوری است کاملا خوشمزه با منوهای مختلف غذایی که اتفاقا بخش زیادی از این غذاها دقیقا باب میل دنیاگرد ها و دنیاگردان ایرانی نیز هست، چرا که سهم زیادی از فرهنگ غذایی گرجی ها را غذاهای آسیایی غربی، اروپای شرقی، خاورمیانه و مدیترانه تشکیل می دهند.

در سرانجام این بخش از راهنمای سفر به گرجستان نیز باید به مهمترین و بزرگترین شهر این کشور اشاره ای داشته باشیم. تفلیس، از جهات مختلف سیاسی و تجاری و مالی، مهمترین شهر گرجستان بحساب می آید. در شهر تفلیس دوران باستان و مدرنیته کاملا با هم ادغام شده و کمتر دنیاگردی را می توان در تفلیس دید که حوصله اش سر رفته باشد و بخواهد هرچه زودتر این شهر را ترک نماید! آب و هوای مدیترانه ای حاکم بر مرکز گرجستان و کافه رستوران های کلاسیک در کنار کلی از جاهای دیدنی گرجستان می تواند این شهر را به مجذوب کنندهیتی منحصر بفرد بدل کند. اکنون در این قسمت از راهنمای سفر به گرجستان، بهتر است که بدون فوت وقت به سراغ معرفی بعضی از معروف ترین جاهای دیدنی گرجستان برویم.

تفلیس - Tbilisi

شاید در راهنمای سفر به گرجستان بهتر باشد پیش از پرداختن به سایر جاهای دیدنی گرجستان، در ابتدا به تعریف بزرگترین و بعلاوه مهمترین شهر این کشور یعنی شهر تفلیس بپردازیم که آن را به عنوان مرکز این سرزمین نیز باید بحساب بیاوریم! تفلیس، شهری است که می توان در آن به خوبی با تاریخچه عجیب و پر فراز و نشیب گرجستان آشنا شد. در این شهر نمادهای مختلفی از اعصار گوناگون و بعلاوه کلی جاذبه های دنیاگردی و گردشگاه های امروزی وجود دارند که همین کنار هم بودن فاکتورهای سنتی و مدرنیته سبب گشته تا همه ساله تفلیس تبدیل شود به یکی از اصلی ترین مقاصد دنیاگردی و دنیاگردی دنیا! در شهر تفلیس شما می توانید به راحتی با فرهنگ، آثار باستانی و بعلاوه معماری مختلف بناهای موجود آن آشنا شوید و لذت ببرید. ضروری است بدانید در تفلیس بناهایی وجود دارند که معماری آن ها به صورت ترکیبی از معماری های قرون وسطایی، نئوکلاسیکی و استالینیستی بوده و همین تنوع ساختاری نیز از دیگر دلایل جذب مسافر به این شهر تماشایی شده است!

کوه قازبگی - Kazbek

قازبگی نام یکی از بلندترین کوه های منطقه قفقاز و یکی از جاهای دیدنی گرجستان بوده که از ارتفاعی نظیر 5047 متر برخوردار هست. این کوه که در نزدیکی مرز کشور گرجستان با روسیه قرار گرفته، بعلت وجود طبیعتی بکر و انبوه بر روی دامنه و بعلاوه محیط پیرامون خود، یکی از مجذوب کنندهت ترین و مشهورترین جاذبه های طبیعی گرجستان بحساب می آید که همه ساله با استقبال زیادی از سوی دنیاگردان و دنیاگرد های سفر نموده به گرجستان روبرو می شود!

قلعه ناریکالا - Narikala

قلعه ناریکالا یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی گرجستان بوده که بر روی تپه ای در شهر تفلیس واقع شده است و منظرههای بی نظیری از کل شهر تفلیس و رود کر را برای شما به ارمغان می آورد. قدمت این قلعه باستانی بر می شود به سده چهارم میلادی و آنطور که باستان شناسان و مورخان گرجی در مورد این قلعه مطرح نموده اند، باید بگوییم که در طول تاریخ ساختمان اصلی و بناهای جانبی زیادی به این قلعه تاریخی اضافه و یا کاسته شده اند و شکل فعلی این قلعه مربوط است به دوره حکومت مغول ها در گرجستان که نام نارین را نیز آنان بر روی این قلعه گذاشته بودند. بخش زیادی از این قلعه باستانی که کلا دارای دو بخش دیوار کشیده شده بین باغ گیاه شناسی تفلیس و حمام های گوگردی است، در اثر زلزله از بین رفته، ولی هنوز هم بخش های زیادی از این قلعه وجود دارند که می توانند برای شما از مجذوب کنندهیت های منحصر بفردی برخوردار باشند! گفتنی است در بخش پایینی این قلعه که یکی از جاهای دیدنی گرجستان به شمار میرود، کلیسایی تحت نام سنت نیکلاس نیز وجود دارد که بتازگی پروژه بازسازی آن به سرانجام رسیده و در داخل آن نقاشی هایی از کتاب مقدس به چشم می خورند که زیبایی این کلیسا را دوچندان می کنند!

اوپلیستسیخه - Uplistsikhe

از جمله قدیمی ترین جاهای دیدنی گرجستان، شهر سنگی اوپلیستسیخه بوده که به علت قدمت بالای خود از سوی سازمان دنیای یونسکو در سال 2007 میلادی به ثبت رسیده است. این شهر سنگی که از مجذوب کنندهیت های بصری زیادی در خود برخوردار هست، از ترکیب معماری های مسیحی و غیر مسیحی ساخته شده و اغلب سنگ های آن دارای قدمتی چند هزار ساله هستند. شایان ذکر است که شهر سنگی بزرگ اوپلیستسیخه بر روی یکی از کوه های سنگی بخش غربی ساحل رود کر قرار گرفته است و یکی از برترین جاهای دیدنی گرجستان به شمار می آید.

متسختا - Mtskheta

متسختا شهری است در کرانه رود کر و آراگوی که از جمله قدمتی ترین جاهای دیدنی گرجستان به حساب آورده می شود و در آن می توانید با جاذبه های دیدنی و تاریخی زیادی از جمله کلیساها و عبادتگاه های باستانی، قلعه ها قدیمی و بعلاوه اقلیم های طبیعی بکر و دست نخورده فراوانی روبرو شوید! این شهر نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان بوده که در لیست آثار میراث دنیای سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. شهر کوچک اما بسیار غنی از لحاظ تاریخی متسختا، در نیمه دوم هزاره نخست پیش از میلاد حضرت عیسی (ع) پایه گذاری شد و از همان ابتدا به گواهی تاریخ، از نظر موقعیت جغرافیایی در حصاری از کوه های منطقه قرار داشت. شایان ذکر است که شهر تاریخی متسختا را به عنوان مرکز معنوی کشور گرجستان نیز به حساب می آورند.

کلیسای گرگتی ترینیتی - Gergeti Trinity

گرگتی ترینیتی نام کلیسایی است بسیار دیدنی که به دلایل مختلفی باید آن را یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گرجستان قلمداد نماییم! این کلیسا که قدمت آن برمی شود به سده چهاردهم میلادی، بر روی تپه در دامنه کوه قازبگی واقع شده و دارای ارتفاعی نظیر 2160 متر از سطح دریا هست! مجذوب کنندهیت این کلیسا فارغ از نوع معماری و سازه ای آن، بیشتر مربوط می شود به منظره و منظره ای که در پیرامونش قرار گرفته است. برای رسیدن به کلیسای گرگتی ترینیتی هم می توانید از مسیر کوهپیمایی که بر روی دامنه کوه تعیین شده، استفاده نمایید و هم می توانید از خودرو برای این منظور بهره گیری کنید. در راهنمای سفر به گرجستان توجه داشته باشید اگر می خواهید از مسیر پیاده روی و کوهپیمایی به طرف کلیسا حرکت کنید، حدودا باید مسیری سه ساعته را طی نمایید.

باتومی - Batumi

باتومی شهری است کاملا بندری با کلی جاذبه دیدنی و تفریحی که هر کدامشان می توانند به تنهایی علت کافی ای برای سفر به گرجستان تلقی شوند! شهر باتومی که امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین شهرهای گرجی از آن یاد می شود، در ساحل واقع شده و به بازدیدکنندگان خود اجازه می دهد تا در خطوط ساحلی به قدم زدن بپردازند، از رستوران ها و کافی شاپ های کلاسیک استفاده کنند و از جاذبه هایی همانند تله کابین آرگو، باغ گیاه شناسی، پارک دلفین، آکواریوم باتومی و بعلاوه پل های تاریخی با معماری بسیار دیدنی که در گوشه و کنار شهر خودنمایی می کنند. حسابی لذت ببرند. البته ناگفته نماند یکی از دلایل استقبال فراوان دنیاگردان دنیای از شهر باتومی، وجود فضای سبز و بعلاوه پارک های بسیار بزرگ خانوادگی در آن بوده که این شهر را تبدیل نموده است به یک مکان تفریحی مفرح برای تمامی اعضای خانواده! توصیه می کنیم اگر روزی سر و کارتان به شهر باتومی افتاد، حتما از موزه های هنری و باستان شناسی این شهر نیز بازدید بعمل آورید که می توانند معرف خوبی از تاریخچه و هنر باشند.

زوگدیدی - Zugdidi

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان، شهر زوگیدی است که می توان در آن از جاذبه های تاریخی چشم نوازی از جمله کاخ نیکو، کاخ ملکه، کلیسای Mantskhvar-kari و بعلاوه کلیسای Blachernae St.Virgin بازدید بعمل آورد. این شهر از نظر موقعیت جغرافیایی خود، در بخش شمال غربی گرجستان واقع شده است.

برجومی - Borjomi

برجومی شهری است در غرب تفلیس که به علت وجود چشمه های آب معدنی متعدد، از شهرتی دنیای برخوردار شده است! تمام افراد محلی و دنیاگرد هایی که به این شهر کاملا طبیعی سفر می کنند، می توانند بطور مستقیم از منابع آب معدنی چشمه های آن استفاده کنند و به نظاره یک منظره فوق العاده دیدنی که تمام محیط پیرامون شهر برجومی را فرا گرفته، بنشینند.

واردزیا - Vardzia

در راهنمای سفر به گرجستان باید بدانید که شهری سنگی در بخش جنوبی این منطقه از دنیا وجود دارد به نام واردزیا که می تواند به عنوان یک جاذبه دنیاگردی برای آن دسته از دنیاگردانی که شیفته بازدید از بناها و مکان های ماجراجویانه و تاریخی هستند، یک مقصد ایده آل بحساب آید. شهر تاریخی واردزیا دارای خانه هایی است به شکل غارهای در هم ساخته شده که البته بنابر اظهارات کارشناسان تاریخی و باستان شناسان گرجی، در میان این غارها یک مکان عبادتگاهی نیز وجود داشته است که گویی ساخته شده در قرن دوازدهم میلادی هست. برای رسیدن به مجموعه دیدنی و سنگی واردزیا می بایست یک مسیر کوهپیمایی نیم ساعته را طی نمایید که قطعا وجود جاذبه های مختلف طبیعی بر سر راهتان، اجازه احساس خستگی را به شما نخواهند داد.

محبوب ترین غذاهای گرجستان

در این قسمت از راهنمای سفر به گرجستان قصد معرفی تعدادی از غذای بسیار لذیذ و فوق العاده محبوب گرجی را داریم تا اگر روزی به همراه خانواده و یا دوستان به کشور گرجستان سفر کردید، برای انتخاب غذای مورد نظر خود دچار سردرگمی نشوید! توجه داشته باشید که فرهنگ غذایی گرجستان تحت تاثیر فرهنگ های غذایی اروپا و خاورمیانه بوده و از این رو، تعداد زیادی از غذاهای مختلف کشور گرجستان درست مطابق با ذائقه و سلیقه ما ایرانیان تهیه و پخته می شوند.

خینکالی - Khinkali: یکی از انواع دامپلینگ هایی که در گرجستان بطور ماهرانه ای تهیه و پخته می شوند و از شباهت زیادی به دیم سام های معروف چینی برخوردار بوده، غذایی است به نام خینکالی که از پر کردن خمیر با گوشت و طیف وسیعی از سبزیجات درست می شود. در راهنمای سفر به گرجستان توجه داشته باشید که خینکالی از جمله غذاهایی است که می توان آن را در انواع مختلف تهیه و سرو نمود. پس، اگر شما ذائقه خود را به خوردن غذاهای گیاهی عادت داده اید، می توانید با خیالی آسوده این غذا را سفارش دهید و به سرآشپز یا گارسون رستوران گوش زد کنید که در خینکالی شما بجای مواد گوشتی از سیب زمینی، قارچ، پنیر و دیگر سبزیجات مخصوص به این غذا آن استفاده کنند.

کاچاپوری - Khachapuri: کاچاپوری یک نوع نان پنیری در گرجستان است که بنابر نتیجه بدست آمده از نظرسنجی سال 2009 میلادی از عموم مردم گرجستان، 88 درصد از مردم این کشور خوردن چنین نانی را حتی به پیتزا ترجیح داده اند! این غذای اصیل و البته بسیار پرطرفدار در میان اهالی گرجستان از طعم و مزه خوشایندی برخوردار است و به تازگی دنیاگرد ها و دنیاگردان زیادی نیز در وعده های مختلف غذایی خود، از این نان استفاده می کنند. نان های پنیری در گرجستان در انواع و اقسام شکل ها، مزه و نام ها وجود دارند که هیچ کدامشان به اندازه نان پنیری کاچاپوری محبوب نیست. البته ناگفته نماند این نان پنیری در کشورهای دیگری مثل ارمنستان و روسیه نیز از هواداران پرشماری برخوردار بوده و بسیاری از غذاخوری های کشور ارمنستان به فروش این نان پنیری بصورت تخصصی و انحصاری می پردازند!

چورچخلا - Churchkhela: اگر تمایل به خوردن غذاهای شیرین و یا شیرینی های خوشمزه دارید، پیشنهاد می کنیم در سفر به گرجستان حتما از شیرینی های چورچخلا میل نمایید که از ترکیب انواع مختلفی از مغزهای نخ شده در لایه ای از آرد و شیره یا عصاره انگور درست می شود و سپس آن را در مکانی مناسب قرار می دهند تا خشک شود و به اصطلاح، خود را بگیرد! در راهنمای سفر به گرجستان جالب است بدانید شکل این شیرینی ها بیشتر شبیه شمع های در حال آب شدن هست.

چاکاپولی - Chakapuli: چاکاپولی یک خوراک فوق العاده خوشمزه بوده که متریال اصلی آن عبارت است از گوشت گوساله یا گوسفندی، پیاز، فلفل، اندازهی آلوچه و بعلاوه ترخون که البته می توان برای بخشیدن طعم بهتری به آن، در هنگام پخت کمی از سبزیجات معطر همانند ریحان و نعنا نیز در کنار ادویه های خاص استفاد نموده تا مزه منحصر بفرد آن را بیشتر درک نماییم.

لوبیو - Lobio: لوبیو یک غذای محلی و بسیار محبوب در میان اهالی کشور گرجستان است که بعضی آن را سرد سرو می کنند و بعضی دیگر ترجیح می دهند آن را گرم میل کنند! این غذای محلی از تفت دادن پیاز، گشنیز، سیر و جعفری و ترکیب آن ها با لوبیاهای از شب خیس خورده و اندازه کمی گردو تهیه و پخته می شود. ضروری است بدانید این غذا از جمله غذاهای غنی برای گیاهخواران بحساب می آید و می توان بسته به نوع ذائقه و سلیقه خود از مواد غذایی دیگری در پخت آن نیز استفاده نمایید. شایان ذکر است لوبیو نیز همانند دیگر غذاهای موجود در فرهنگ غذایی کشور گرجستان، پر است از ادویه های گوناگون که البته هیچ کدامشان نباید سبب تندی این غذا شوند، زیرا طعم اصلی این غذای محلی فاقد هر گونه تندی است!

متسوادی - Mtsvadi: متسوادی یک نوع از غذاهای کبابی کشور گرجستان است که بسیاری آن را با نام شیلیک گرجستانی نیز خطاب می کنند. این غذا بسته به نوع گوشتی که شما آن را سفارش می دهید، تهیه می شود! دستور پخت آن نیز همانند دیگر غذاهای کبابی دنیا به این صورت است که ابتدا گوشت را با مواد مختلفی که برای این غذا از سرکه و میوه های ترش استفاده می کنند، از شب قبل ترکیب نموده و به اصطلاح گوشت را برای طعم دار کردن در آن ها می خوابانند! سپس، آن را به سیخ کشیده و بر روی آتش قرار می دهند که بسته به سلیقه و نظر شما می توان در بین تکه های گوشت در حال کباب شدن نیز از تعدادی گوجه، فلفل و دیگر سبزیجات بخصوص استفاده نمود. توجه داشته باشید اگر یکی از علاقمندان سفت و سخت به غذاهای کبابی هستید، پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه خوردن شیشلیک گرجستانی را از دست ندهید.

ساتسیوی - Satsivi: یکی از غذاهایی که می توان آن را به نوعی غذای مناسبتی در فرهنگ غذایی کشور گرجستان بحساب آوریم، ساتسیوی بوده که از پختن تکه هایی از گوشت بوقلمون و یا مرغ تهیه می شود و سپس در کنار سس خوشمزه ای که از ترکیب گردو و سیر و اندازهی سبزیجات معطر بوجود می آید، سرو می شود. بد نیست بدانید ساتسیوی را می توان در بیشتر رستوران ها و سالن های غذاخوری محلی گرجی پیدا کنید و آن را میل نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1687

به "راهنمای سفر به گرجستان ، سفری به سرزمینی با مردمانی میهمان نواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به گرجستان ، سفری به سرزمینی با مردمانی میهمان نواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید