اسراری از هواپیماها که تا به امروز ناگفته به جای مانده!

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، حقایقی مخفی از هواپیماها

انسان ها برای صد سال یا بیشتر است که پرواز کردن را شناخته اند اما تعداد پروازهایی که امروزه در سراسر دنیا انجام می گردد شگفت آور است. بر اساس پورتال آماری به طور میانه تعداد افرادی که در طول یک سال از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می نمایند بیش از 4 میلیارد نفر بوده که این اندازه به شدت در حال افزایش است. از سوی دیگر بر اساس آمارها در حدود 37 هزار هواپیما در سراسر دنیا وجود داشته که تعداد کمی از آن ها خارج از سرویس و یا تحت تعمیر می باشند. علاوه بر این ها تعداد زیادی خلبان نیز وجود داشته که با این هواپیماها پرواز می نمایند. آنچه که جالب توجه است اینکه حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که خلبانان و سایر کارکنان فرودگاه مجاز نیستند تا آن ها را به اشتراک عمومی بگذراند. به غیر از جعبه سیاه، در این مطلب می خواهیم با یکدیگر حقایقی مخفی از هواپیماها که خلبانان در خصوص آن چیزی نمی گویند را تشریح نماییم پس با خبرنگاران همراه شوید.

اسراری از هواپیماها که تا به امروز ناگفته به جای مانده!

هواپیماها سوخت کمتری حمل می کنند

از جمله حقایقی مخفی از هواپیماها اینکه، آن ها تنها به مقدار ای سوخت حمل می کنند تا به مقصد برسند. خلبانان اعتراف می کنند که تکان های مخزن سوخت باعث کاهش راحتی پرواز خواهد شد. اما این موضوع منطقی برای کسب و کار خطوط هوایی است زیرا سوخت به سرعت می سوزند بنابراین فقط به مقدار رسیدن به مقصد تامین خواهد شد. در صورتی که بدی آب و هوا اجازه فرود در مقصد را ندند خلبان مجبور شده تا خود را به نزدیکترین فرودگاه با شرایط مناسب برای فرود برساند.

رعد و برق و هواپیماها

شاید قابل باور نباشد اما بیشتر هواپیماها مورد اصابت رعد و برق قرار می گیرند. بعضی از هواپیماها حداقل تا به امروز دوبار مورد ضربه واقع شده اند. البته که جای نگرانی نیست زیرا این ماشین های پرنده کاملا عایق بوده و با مقاومت در مقابل برق آسمان فراوری می شوند. آن ها انرژی وارد شده به خود را آزاد می کنند. پس هر زمان که رعد و برقی را در آسمان دیدید مطمئن باشید که یکی از آن ها با هواپیما برخورد خواهد نمود. هرچند این موضوع ترسناک به نظر می رسد اما خلبانان آن را امن می دانند.

توربولانس یا آشفتگی بدترین چیز نیست

حرکت رو بالا (updraft) جریان هوایی است که در حال حرکت به سمت بالا در زمان رعد و برق یا گردباد می باشد. این معمولا جزء پدیده های طبیعی خطرناک بوده و با توربولانس یا آشفتگی هوایی فرق دارد. اگرچه که آشفتگی هوایی یکی از علل آسیب های مسافری است اما حرکت هوای رو به بالا نیرویی بسیار قوی و غیرقابل پیش بینی و عملا غیرقابل کشف دارد. در این موارد خلبانان اعلام می کنند که ما در حال عبور از یک آشفتگی هوایی هستیم و مسافران می بایست بر روی صندلی های خود بنشینند.

برترین صندلی ها در هواپیما

اگر شخصی بخواهد در خصوص برترین صندلی در هواپیما بداند، بهتر است این سوال را از خلبانان بپرسد. حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که آن ها می گویند اگر پرواز شما در آب و هوای آشفته می باشد، پیشنهاد می گردد تا صندلی خود را در میانه های هواپیما انتخاب نمایید زیرا در زمان آشفتگی هوایی قسمت های جلو و عقب تکان های شدیدتری خواهد داشت. در صورتی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد پیشنهاد می گردد که در قسمت های عقب هواپیما بنشینید زیرا نسب به بخش های جلو خنک تر می باشد.

کمربند ایمنی

در خصوص کمربند ایمنی موارد متناقضی وجود دارد. خدمه پرواز کوشش می کنند تا قوانین را برای بستن کمربند به اجرا در بیارند اما گاهی اوقات نیز آن ها این موضوع را فراموش می کنند. توجه نمایید که در مرحله نخست چراغ کمربند در جلوی شما روشن خواهد بود و پس از آن نیز خدمه پرواز بستن آن را به شما یادآوری می کنند. از سوی دیگر خلبان نیز در خصوص بستن کمربند ایمنی اعلام می نماید. حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که اعلام خلبان آخرین اطلاع رسانی می باشد و پس از شنیدن آن حتما خود را به صندلی رسانده و کمربند ایمنی خود را ببندید. از طرفی در زمانی که بر روی صندلی نشسته اید نیز بهتر است از بازکردن کمربند خود خودداری نمایید.

اتاق خواب مخفی

تا به حال تعجب ننموده اید که در پروازهای طولانی مانند از پکن تا نیویورک، خدمه پرواز چگونه می توانند این زمان 16 ساعته را بگذرانند؟ خدمه پرواز نمی توانند در صندلی های موقت کوچک خود نشسته و با تکیه دادن به دیواره هواپیما بخوابند. بنابراین در بعضی از هواپیماها مانند بویینگ 777 یک پله مخفی وجود داشته که شما را به یک اتاقی با سقف کوتاه و تخت های کوچک می رساند. این قسمت که حقایقی مخفی از هواپیماها است مکانی مناسب برای خدمه در طول پروازهای طولانی می باشد.

اسراری از موتورها

هواپیماها به طور کلی حداقل دارای دو موتور می باشند. به همین علت است که این وسیله نقلیه بزرگ می تواند پرواز کند. اما حقایقی مخفی از هواپیماها که خلبانان به ما نمی گویند این است که هواپیما تنها با یکی از دو موتور خود می تواند پرواز کند. در واقع خلبانان می گویند که در هنگام فرود حتی هیچگدام از موتورها مورد استفاده نمی باشند. اما با این حال ما هیچ موقع نخواهیم شنید که خلبان اعلام کند موتور چپ این هواپیما کار نمی نماید زیرا پرواز همواره می بایست در شرایط مطلوب قرار داشته و افراد بتوانند با کمترین مقدار خطر به مقصد خود برسند.

سیستم خلبان اتوماتیک

خلبانان دوست ندارند این موضوع را بپذیرند اما حقایقی مخفی از هواپیماها این است که سیستم خلبان اتوماتیک واقعا بیشتر کارهای هواپیما را تا 90 درصد انجام می دهد. به محض اینکه هواپیما از زمین بلند شده و توانست در ارتفاع مناسب قرار گیرد، خلبان می تواند دکمه سیستم اتوماتیک را فشار داده و پس از آن کفش های خود را درآورده، صندلی خود را شیب دار نموده و دست های خود را پشت سر بگذارد و استراحت کند. در صورتی که شرایط اب و هوا مناسب باشد عملا خلبان تنها فرایند برخاستن و فرود آمدن را انجام می دهد. بعضی دیگر حتی پیش تر رفته و می گویند دیگر نیازی به خلبان نیست. البته که بدون وجود خلبان چه کسی می تواند این دکمه اتوماتیک را فشار دهد.

خوابیدن در کاکپیت هواپیما

اکنون که متوجه شدین که خلبان اتوماتیک بیشتر فعالیت های پرواز را انجام می دهد احتمالا فکر می کنید که این موضوع ارتباطی با شایعه خوابیدن خلبانان در داخل کاکپیت خواهد داشت. البته که خلبانان اقرار می کنند در هنگام پرواز می خوابند به همین علت آن ها یک یاری خلبان هم دارند. به نظر نمی رسد که آن ها خلبان اتوماتیک را روشن نموده و هر دو بخوابند. آن ها مانند حرفه ای ها در زمان شیف خود می خوابند. علاوه بر آن، این یک خواب کوتاه قوی و سریع بوده که تنها 15 دقیقه طول می کشد.

زیرسیگاری ها در هواپیماها

در چند دهه پیش سیگار کشیدن در مکان های عمومی ممنوع نبود. اگر شما فیلم بن افلک را دیده باشید متوجه می شوید که در هر زمان که صحنه ای از هواپیما را نشان می دهد بیشتر مسافران و حتی شخصیت های اصلی داستان در حال کشیدن سیگار بر روی صندلی های خود می باشند. در حال حاضر تمامی این زیرسیگاری ها حذف شده اند اما حقایقی مخفی از هواپیماها اینکه زیرسیگاری در توالت ها همچنان به جای مانده است. با اینکه تمامی مسافران می دانند که سیگار کشیدن در تمام هواپیما ممنوع می باشد اما همچنان بعضی از آن ها در داخل دستشویی اقدام به روشن کردن آن می کنند. با اینکه این کار ممنوع می باشد اما حداقل باعث شده تا مسافران به درستی سیگار خود را خاموش نموده و باعث ایجاد آتش سوزی نگردد.

خلبانان و دستشویی رفتن آن ها

حقایقی مخفی از هواپیماها است که اگر شما داخل کاکپیت هواپیما را دیده باشید متوجه خواهید شد که هیچ توالتی در داخل کابین خلبان وجود ندارد. از سوی دیگر حتی هیچ پلکان مخفی نیز وجود ندارد که به یک سرویس بهداشتی منتهی گردد. عمل دستشویی رفتن یک کار ساده ای است که می تواند برای خلبانان بسیار ناراحت کننده باشد. بنابراین آن ها اغلب اوقات این موضوع را تحمل می کنند. از سوی دیگر اداره هوانوردی فدرال نیز به این مشکل یاریی نمی نماید. اداره هوانوردی فدرال قوانین سختگیرانه ای را برای خلبانانی که وارد کابین شده و کاکپیت را ترک می کنند در نظر گرفته است.

قوانین مرموز سازمان امنیت هوایی

بعضی از قوانین که به وسیله اداره هوانوردی فدرال تنظیم می گردد حتی برای خلبانان قابل درک نمی باشد. اداره هوانوردی فدرال تنها سازمانی است که مقررات داخل هواپیما را برنامه ریزی نموده و خدمه و مسافران می بایست از آن تبعیت کنند. خلبانان تعجب می کنند که این قوانین چطوری می گوید که یک نوشیدنی در هزاران مایل در آسمان می بایست زمانی که به مسافران ارائه می گردد داغ باشد در حالی که با یک تکان کوچک ممکن است مسافر را دچار سوختگی نماید. در حالی که از سوی دیگر اجازه نمی دهد مسافران حتی زمانی که هواپیما بر روی زمین قرار داشته و در حال حرکت می باشد کمربندهای خود را باز کنند.

منبع: www.thetravel.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 آذر 1403 بروزرسانی: 19 آذر 1403 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1875

به "اسراری از هواپیماها که تا به امروز ناگفته به جای مانده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری از هواپیماها که تا به امروز ناگفته به جای مانده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید