اظهار تاسف پادشاه بلژیک بابت استعمار کنگو

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، در سال 1885 ، کشور کنگو به ملک شخصی پادشاه بلژیک تبدیل شد (ایالت کنگو آزاد) و مجموعه ای از بدترین خشونت های ممکن در این مرحله روی داد.

اظهار تاسف پادشاه بلژیک بابت استعمار کنگو

پادشاه بلژیک برای نخستین بار بابت اقدامات کشورش هنگام اشغال و استعمار کشور آفریقایی کنگو عمیقا اظهار تاسف کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ پادشاه بلژیک در پیغامی به رئیس جمهوری کنگو تاسف عمیق خود را به دلیل جراحت های دوره استعمارگری کشورش در این کشور آفریقایی گفت.

این پیغام به مناسبت 60 مین سالگرد استقلال کنگو ارسال شده است.

در پیغام پادشاه بلژیک آمده است درد این جراحت ها امروز نیز با وجود تبعیض ها در جوامع ما دوباره بازگشته است.

این برای نخستین بار است که یک پادشاه بلژیک بابت دوره استعمارگری این کشور اظهار تاسف یا عذرخواهی می نماید.

این اتفاق زمانی روی می دهد که به دنبال اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، بحث و جدل ها درباره دوره استعمارگری واشغالگری بلژیک در آفریقا و رفتارهای نادست حکومت های سابق این کشور علیه بومیان و رنگین پوستان آفریقایی از سرگرفته شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو در گذشته به نام زئیر شناخته می شد.

کنگو مستعمره بلژیک و در اشغال این کشور بود. سپس در سال 1885 به ملک شخصی پادشاه بلژیک تبدیل شد (ایالت کنگو آزاد) و مجموعه ای از بدترین خشونت های ممکن در این مرحله روی داد. از جمله می توان به قطع دست و پای بومیان، شکنجه، بیگاری، برده داری و برده کشی از آنها اشاره نمود.

فشارها باعث شد این منطقه به مستعمره بلژیک تبدیل گردد (کنگو بلژیک) تا اینکه در اثر مبارزات ضداشغالگرایانه در نهایت در سال 1960 از بلژیک مستقل شد و به استقلال رسید.

در هفته های اخیر، بارها به مجسمه های پادشاهان سابق بلژیک در این کشور (بلژیک)، رنگ پاشیده شد تا از وجود این مجسمه ها و رفتارهای پادشاهان سابق این کشور ابراز نارضایتی گردد.

فیلیپ که از سال 2013 پادشاه بلژیک است در نامه اش افزود که در دوره ای که کنگو ملک خصوصی پادشاه وقت بلژیک بود اقدامات خشونت آمیز و قساوت آمیزی اجرا شده که همچنان بر خاطر جمعی ما سنگینی می نماید.

وی همچنین تاکید نمود: دوره استعماری که گذشت (کنگو بلژیک از سال 1908 تا 1960) همچنین باعث ایجاد رنج و تحقیر شد.

او در این پیغام، تعهد خود را به مبارزه با همه انواع نژادپرستی گفت و گفت: گفتگویی که مجلس مان شروع نموده است را تشویق می کنم تا حافظه ما به صورت نهایی، راحت گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 597

به "اظهار تاسف پادشاه بلژیک بابت استعمار کنگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهار تاسف پادشاه بلژیک بابت استعمار کنگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید