انتظارات متقابل ترکیه و اروپا از یکدیگر؛ روابط آنکارا-بروکسل به کدام سو می رود؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اتحادیه اروپا، هیچ مانعی برای ادامه گفت وگو با ترکیه نمی بیند اما بیان انتظارات و توقعات این اتحادیه در خصوص برداشتن گام های عملی، دربرگیرنده رویکرد سیاسی اصلی اروپایی ها در قبال ترکیه است.

انتظارات متقابل ترکیه و اروپا از یکدیگر؛ روابط آنکارا-بروکسل به کدام سو می رود؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، به منظور گفتگو و مذاکره با سران اتحادیه اروپا، به بروکسل پایتخت بلژیک سفر نموده است. او تا به امروز با مقاماتی همچون ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه و اورسلا وندر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ملاقات نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بورل قبلاً اظهار امیدواری نموده بود که تمایل دارد ملاقات با چاووش اوغلو، طولانی و گرم و مثمر ثمر باشد. اما دست کم تا اینجای کار، خبری و نشانه ای از گرما و نتیجه روشن، در میان نیست. شواهد نشان می دهد که اتحادیه اروپا، هیچ مانعی برای ادامه گفتگو با ترکیه نمی بیند اما بیان انتظارات و توقعات این اتحادیه در مورد برداشتن گام های عملی، دربرگیرنده رویکرد سیاسی اصلی اروپایی ها در قبال ترکیه است.

ترکیه از اتحادیه اروپا چه می خواهد؟

واضح است که اصلی ترین درخواست ترکیه این است که هر چه زودتر مذاکرات تکمیل عضویت وارد فاز نهایی گردد و همگان بپذیرند که ترکیه نیز همچون یونان، قبرس و دیگران، عضوی جداناشدنی از اتحادیه اروپا است. اما پیش از رسیدن به چنین فرجام دلپسند و مطلوبی، راهی دراز در پیش رو دارد.

ترکیه خیلی خوب می داند که در صورت تکمیل عضویت در اتحادیه اروپا، پیش از هر چیز، مواهب مالی فراوانی نصیب آنکارا می گردد که ساده ترین آنها عبارتند از:

1.هموارتر شدن راه تجارت و کاهش چشمگیر هزینه های نقل و انتقال کالا و مسافر و تعرفه های گمرکی.

2.امکان کار و فعالیت صدها هزار کارگر و کشاورز ترکیه ای در کشورهای اروپایی و ورود درآمدهای آنها به چرخه داخل کشور.

3.ارتباط بدون دردسر و هموار با بانک ها، شرکت ها و گروه های عظیم سرمایه گذاری و فراوری.

4.افزایش چشمگیر درآمد توریسم.

اینها خواسته های ایده آل و سقف انتظارات ترکیه است اما در مقطع کنونی، برای درک بهتر انتظارات ترکیه از اتحادیه اروپا، می توان از اظهارات مولود چاووش اوغلو مثال آورد.

او پیش از حرکت به سوی بروکسل، به خبرنگاران کشورش گفته است: رئیس جمهور ما، برای سفر مقامات اتحادیه اروپا به ترکیه، چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورسلا وندر لاین، رئیس کمیسیون این اتحادیه را دعوت کردند و من با بورل در مورد مقدمات این سفر رایزنی خواهیم کرد. همچنین پیشنهادات خود برای به روز رسانی توافق مهاجرت را مطرح می کنیم. پیشنهاد کنفرانس چندجانبه در مدیترانه شرقی را مطرح نموده بودیم که در این نشست در مورد جهتی که می توانیم در رابطه با این کنفرانس پیش ببریم مذاکره خواهیم کرد. همچنین موضوع لغو ویزا و به روزرسانی توافق اتحادیه گمرکی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

همچنان که مشاهده می گردد، لیست انتظارات فعلی و موقتی چاووش اوغلو، فهرست بلندبالایی است.

هم مودبانه، هم جواب سربالا

اورسلا وندرلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در وصف ملاقاتی که با وزیر امور خارجه ترکیه داشته، دو نکته به ظاهر ساده آورده که البته کدهای سیاسی مهمی هستند.

او چنین نوشته است:با وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو مختصری در مورد گام های بعدی در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه داشتیم. گفتگو لازم است، ولی ما همچنان در انتظار حرکت و اقدامات معتبر بر روی ارض واقع هستیم. ما برای تحقق مأموریت اتحادیه اروپا با همه کشورهای عضو خود کار خواهیم کرد.

در بیانیه کوتاه دفتر بورل نیز چنین جملاتی آمده است:اتحادیه اروپا برای توسعه یک رابطه همکاری و متقابل و سودمند، دارای اشتیاق و علاقه استراتژیک است و این علاقه، مبتنی بر ارزش ها و اصول است. ملاقات بورل و چاووش اوغلو امکان گفتگو صمیمانه، صریح و کامل دیدگاه ها را برای پیشبرد اهداف در این جهت فراهم کرد.

این در حالی است که سران اتحادیه، در توییت ها و مواضع رسانه ای، در مورد ملاقات با مهمانان خارجی، پیاز داغ و آب و تاب بیشتری به کار می برند.

به عنوان مثال، همین دیروز بود که زورابیشویلی به بروکسل رفت و رئیس شورای اتحادیه اروپا و همچنین رئیس سیاست خارجی اتحادیه، با حسن نیت و لطف بیشتری در مورد این ملاقات نوشتند.

شارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در این مورد نوشت: خوشامد می­ گویم به سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان که به بروکسل آمده است. ما همچنان در کوشش برای غلبه بر بیماری همه گیر کرونا و عواقب آن و تعمیق اصلاحات، در کنار گرجستان هستیم. بیایید همکاری خود را بیشتر تقویت کنیم. حمایت اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی گرجستان تزلزل ناپذیر است.

بورل نیز در مورد خانم زورابیشویلی و دیگر مهمانان خارجی اش، همیشه ادبیاتی آکنده از حسن نیت به کار می برد اما در مورد ملاقات با چاووش اوغلو، چنین چیزی روی نداد و صرفاً به بیان این موضوع بسنده شد که ملاقات و گفتگو اجرا شده است.

خانم کاتی پیری سیاستمدار هلندی و گزارشگر پیشین مجلس اتحادیه اروپا در مورد ترکیه، توییتی نوشت که قطعاً به مذاق سران ترکیه خوش نیامده است.

او یک بار دیگر حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را یادآوری نموده و نوشت: اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری صلاح الدین دمیرتاش است و این موضوع باید در سفر چاووش اوغلو به بروکسل، به عنوان اولویت نخست، مطرح گردد.

واضح است که نقدها و توقعات اتحادیه اروپا از ترکیه نیز، یک فهرست کوتاه نیست.

اتحادیه اروپا در حوزه های حقوقی و سیاسی، نقدهای از ترکیه دارد اما در مقطع کنونی، آن چه برای اتحادیه اهمیت ویژه ای دارد، روابط ترکیه - یونان و تنش در شرق مدیترانه است. اتحادیه اروپا معتقد است که ترکیه باید مسائل خود را با قبرس و یونان، از راه گفتگو و مذاکره حل نماید و در جهت دستیابی به منابع انرژی شرق مدیترانه نیز با همه کشورهای ذینفع و با اتحادیه اروپا، در تعامل و گفتگو باشد.

اتحادیه اروپا در حوزه های مرتبط با توسعه سیاسی و دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق اقلیت ها، تفکیک قوا و استقلال دستگاه قضا، نقدها و توقعاتی دارد و این در حالی است که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، برای شروع اصلاحات در حوزه های سیاسی و حقوقی، تردیدها و نگرانی هایی دارد و مخالفین و منتقدین اردوغان، بر این باورند که حزب حاکم، بر اساس یک رویکرد تمامیت خواستاره و دور از پذیرش تنوع افکار و آراء، ساز خود را می زند و توجه چندانی به نقدها اروپا نیز ندارد.

به جرات می توان گفت، تنها نقطه مشترک فعلی در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا این است: ترکیه می گوید، از اروپا انتظار اقدام عملی داریم. در آن سو، اتحادیه اروپا نیز می گوید، منتظر اقدامات عملی ترکیه هستیم.

جهت پیش رو

چاووش اوغلو، علاوه بر مقامات سیاسی اتحادیه اروپا، با مقامات ناتو نیز ملاقات می نماید و در یک جمع بندی کلی می توان گفت، هم اتحادیه اروپا و هم اعضای پیمان نظامی ناتو، در مورد تصمیمات و روینمودهایی که در قبال ترکیه اتخاذ می نمایند، با همدیگر در حال هماهنگی هستند و این رویکرد نهایی، نمی تواند بدون در نظر دریافت اشارات و سیگنال های دولت جدید آمریکا یا تیم جو بایدن باشد.

حال باید دید، آیا سه چهره قدرتمند اتحادیه اروپا یعنی میشل، وندرلاین و بورل، آن گونه که اردوغان خواسته، به ترکیه سفر خواهند کرد یا این درخواست مودبانه رد می گردد و به قول خودشان، منتظر اقدام عملی ترکیه خواهند ماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 937

به "انتظارات متقابل ترکیه و اروپا از یکدیگر؛ روابط آنکارا-بروکسل به کدام سو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظارات متقابل ترکیه و اروپا از یکدیگر؛ روابط آنکارا-بروکسل به کدام سو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید