افزایش درآمد هدفمندی یارانه ها، از محل درآمد های پنهان شرکت گاز

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرگزاری خبرنگاران-بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1401 , درآمد های هدفمندی یارانه ها از محل فروش داخلی و صادرات اتان، گاز مایع و گوگرد 26 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

افزایش درآمد هدفمندی یارانه ها، از محل درآمد های پنهان شرکت گاز

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رحیم زارع سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: با توجه به تبصره 14 یا همان هدفمندی یارانه ها برای سال 1401، مبلغ کلی هدفمندی یارانه ها پیشنهادی دولت حدود 470 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق 547 هزار میلیارد تومان مصوب شد.

زارع اضافه کرد: این درآمد از محل فروش داخلی و صادرات اتان، گاز مایع و گوگرد 26 هزار میلیارد تومان است.

مجلس شورای اسلامی از سال گذشته با ورود به بحث صورت های ملی شرکت های دولتی، سعی در شفاف سازی درآمد های پنهان این شرکت ها دارد که در ردیف بودجه عمومی کشور قرار نمی گیرند؛ حالا این اتفاق افتاده و مجلس صورت های ملی این شرکت ها را بررسی کرده و درآمد های پنهان را وارد ردیف های بودجه عمومی کشور می کند تا در معیشت مردم نقش داشته باشد.

در مورد این صورت های مالی، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما ادامه داد: شاخص ترین و مهمترین شفافیتی که ما در پی آن بودیم بحث رابطه مالی این شرکت ها با دولت بود که به طور مثال در وزارت نفت و شرکت ملی گاز این رخ داد. سال گذشته در مورد این موضوع یک سری احکام انضباطی برای محصولات فرآورده های نفتی در نظر گرفتیم که نه درآمد آن به صندوق توسعه واریز می شد و نه در بودجه های دولتی به حساب می آمد که رقم کمی هم نبود و این فرایند در بودجه 1401 هم دنبال و مقرر شد که این حسابرسی ها از شرکت های دولتی شرکت گاز دقیقتر شود.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مقرر شد، حدود 30 درصد از درآمد های شرکت ملی گاز ایران از محل فروش محصولات خود به بودجه عمومی کشور واریز شود و در تبصره 14 یا همان هدفمندی یارانه ها مصرف شود.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس از مبنای قانونی این تصمیم گفت: محصولات اتان، پروپان یا بوتان یا گاز هست و همراه متان از مخزن ها خارج می شود که باید 14.5 درصد آن باید در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد و مابقی آن در ردیف بودجه عمومی و تبصره یک حساب شود و اگر فرآوده محسوب می شود باید همانند سایر فرآورده ها باید در ذیل تبصره 14 یا همان هدفمندی یارانه ها قرار بگیرد.

در واکنش به این موضوع رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درپیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: جهت تقریب به فکر نمایندگان شریف مجلس، باید عرض شود که سرپا نگه داشتن 86 ایستگاه تقویت فشار گار در شبکه انتقال، به منزله پرواز همزمان 300 ففرایند هواپیماست آن هم نه هواپیمایی که چند ساعت کار کند و به آشیان برشود بلکه هواپیمایی که هفت روز هفته، 24 ساعت باید در حال پرواز باشد.

اما مجلس بر این باور است که شرکت ملی گاز در پرداخت هزینه های خود با مشکل روبرو نخواهد شد.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی اینگونه پاسخ داد: هیچ سند قابل اتکایی که مستند به ارقام حساب رسی شده یا مصوبات مجمع عمومی باشد، موجود نیست و این درحالی است که حتی هیچ مقام مسئولی در وزارت نفت صحت این اطلاعاتی که به مجلس ارائه شده را بر عهده نگرفته است.

براساس این گزارش تا سال 1399 دولت هیچ سهمی از این درآمد های پنهان شرکت ملی گاز نداشت و در سال 1400 هم درآمد دولت از این محل تنها 7 هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق این رقم قرار است به حدود 26 هزار میلیارد تومان برسد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1505

به "افزایش درآمد هدفمندی یارانه ها، از محل درآمد های پنهان شرکت گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش درآمد هدفمندی یارانه ها، از محل درآمد های پنهان شرکت گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید