مذاکره خرید 20 فروند هواپیما از ژاپن، بوئینگ اشتیاق جدی برای حضور در بازار ایران دارد
به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، بعد از ایتالیا، فرانسه و امریکا این بار قرعه به نام ژاپن افتاده و قرار است این کشور در کمتر از دو سال آینده حدود 20 فروند هواپیمای نو به ایران تحویل دهد.
برای سفر به تور ژاپن با بهترین ها مشورت کنید، از سرزمین آفتاب تابان دیدن کنید با فرهنگ سامورایی آشنا شوید و از خوردن سوشی لذت ببرید.
به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بعد از ایتالیا، فرانسه و امریکا این بار قرعه به نام ژاپن افتاده و قرار است این کشور در کمتر از دو سال آینده حدود 20 ففرایند هواپیمای نو به ایران تحویل دهد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب به تشریح جزئیات مذاکرات برای خرید هواپیما از ژاپن پرداخت و گفت: برخلاف ادعای منتقدان دولت که معتقدند مذاکرات با بوئینگ و ایرباس منتفی شده است به همین خاطر اکنون دست به دامن ژاپن شده ایم، خرید هواپیما از ژاپن جایگزین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیست بلکه این مذاکرات، بخشی از راه چاره نوسازی ناوگان هوایی ایران است.
در حال حاضر تنها 150 ففرایند هواپیما از مجموع 250 هواپیمای موجود در کشور فعال است و 100 هواپیما باید اوراق گردد لذا برای نوسازی ناوگان هوایی به 500 ففرایند هواپیمای نو احتیاجمندیم که به گفته اصغر فخریه کاشان مطابق با برنامه ریزی های صورت گرفته این تعداد هواپیما طی 7 الی 8 سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.
فخریه کاشان در ادامه تأکید کرد: مذاکرات با دو قطب هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس ادامه دارد و اگر ما اقدام به خرید 20 ففرایند هواپیمای جدید از ژاپن نموده ایم به معنی سرانجام مذاکرات با دیگر شرکت های هواپیمایی نیست چراکه ما به بیش از 500 ففرایند هواپیما احتیاج داریم.
خرید 20 ففرایند هواپیمای نو از میتسوبیشی
ژاپنی ها بعد از چند دهه کوشش در صنعت هواپیماسازی اکنون خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی دنیا آماده نموده اند و در این میان بازار ایران با توجه به احتیاج بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید یکی از جذاب ترین بازارهای هدف برای این کشور به شمار می رود. اشتیاق این کشور در کنار احتیاج ایران به ناوگان نو هوایی موجب شده تا در سفر اخیر مقام های ایرانی به ژاپن مذاکرات برای تبادل هواپیما با جدیت بیشتری دنبال گردد و به نتایج مثبتی نیز برسد.
در این زمینه فخریه کاشان گفت: در این سفر با مسئولان شرکت میتسوبیشی ملاقات و مذاکره کردیم که طرف مذاکره از بابت همکاری با ما بسیار خوشحال بود.
وی ادامه داد: مذاکرات در مورد خرید 20 ففرایند هواپیمای کوچک برای مصارف کوتاه برد داخلی است به طوری که تعداد سرنشین این هواپیماها حدود 70 الی 100 نفر است.
هواپیماهای مدنظر ایران ازمدل MR خواهد بود.این هواپیما که پس از سال ها آنالیز و سنجش شرایط از سوی ژاپن در سال 2015 رونمایی شد ظرفیت مسافرگیری حدود 70تا90 مسافر را دارد و سهام آن در اختیار چند شرکت تجاری ژاپنی است.
بر اساس اطلاعاتی که از شرایط شرکت میتسوبیشی ارائه شده، این شرکت در طول سال های گذشته بخشی از بال های هواپیماهای بوئینگ را تأمین می نموده و با افزایش توان تکنولوژیک خود به ساخت هواپیمای مسافرتی (MRجت میتسوبیشی) دست یافته است.
هواپیماهای ژاپنی در راه شرکت آسمان
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به دنبال تقویت بخش خصوصی است ،اظهار کرد: در نظر گرفته ایم این 20 ففرایند هواپیمای ژاپنی را به شرکت آسمان بدهیم که یکی از بخش های خصوصی صنعت هواپیمایی کشور است. ما به عنوان دولت مذاکرات را انجام می دهیم تا فرایند خرید هواپیما سریع تر انجام گردد.
اشتیاق بوئینگ و ایرباس به معامله با ایران
فخریه کاشان از ادامه فرایند مذاکرات با بوئینگ و ایرباس اطلاع داد و گفت: شرکت امریکایی بوئینگ با وجود مخالفت های صورت گرفته از سوی کنگره امریکا هنوز برای فروش هواپیما به ایران مذاکره می نماید و مذاکرات با ایرباس نیز همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هر دو شرکت برای معامله با ایران اشتیاق دارند، توضیح داد: اما قراردادهای مربوط به این دو قطب هواپیما سازی پیچیده است و طرفین همچنان در حال آنالیز های مالی و فنی هستند که امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.
ایتالیا، ضلع چهارم مذاکرات
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، مذاکره با ایتالیایی ها برای خرید هواپیماهای کوچک و راه اندازی خطوط هوایی جدید بین شهرهای نزدیک به هم در کشور را یکی دیگر از بخش های مذاکرات بین المللی برشمرد و گفت: مذاکرات برای خرید هواپیماهای ATR از این کشور نیز هنوز نهایی نشده است.
مذاکره برای 270 هواپیما
فخریه کاشان با بیان اینکه مطمئن هستیم هر 4 مذاکره صورت گرفته با ایتالیا، فرانسه، امریکا و ژاپن به نتیجه خواهد رسید، اظهار کرد: در مجموع با این 4 قرارداد 270 هواپیمای نوساز به صنعت هوایی کشور وارد خواهد شد.
سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری ژاپن برای انجام پروژه های مشترک
البته مذاکرات با ژاپنی ها به خرید هواپیما ختم نمی گردد و در سفر اخیر مقام های وزارت راه و شهرسازی به ژاپن مباحث دیگری نیز مطرح شد.
در این باره قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: ژاپنی ها با سرمایه گذاری دو تا سه میلیارد دلاری، پروژه های مشترک دو کشور را شروع می کنند. وی اظهار کرد: از مدت ها قبل قرار بود گروه کاری تشکیل دهیم که این گروه کاری ،پروژه ها و زمینه های همکاری دو کشور را تعیین کند و بر همین اساس قرار شد تا به عنوان کننده وزارتخانه در سفر به ژاپن راهنمایی کننده این گروه کاری باشم.
وی با اعلام اینکه در سفر به ژاپن به دنبال زمینه های مشترک همکاری در حوزه وزارت راه و تعیین نقشه راهی برای همکاری درازمدت بین دو کشور بودیم، توضیح داد: بحث بر سر انجام پروژه های ریلی عمده گفت و گوی ما در این سفر بود. پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومه ای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط می گردد و پیش تر در وزارتخانه آنالیز شده بود که از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای شروع سرمایه گذاری و مشارکت بود.
فخریه کاشان با اعلام اینکه براساس تفاهم نهایی بین طرفین ظرف چند ماه ٖآینده گروه کاری تشکیل شده به تعریف دقیق و مبادله و تعیین نوع همکاری می پردازد و امکاناتی را که ژاپن می تواند در این پروژه ها فراهم کند تعیین می نماید، توضیح داد: این یک دستاورد بود که در یک سند همکاری برای تشکیل کارگروه بین دو کشور تفاهم کردیم. بر همین اساس در ماه دسامبر هم معاون وزیر راه ژاپن به تهران می آید تا پیشرفتی که درباره شناسایی و تبیین پروژه های قابل انجام توسط دو کشور حاصل شده است را در تهران آنالیز کنند.
فخریه کاشان ادامه داد: موضوع دوم هم تأمین مالی این پروژه ها بود. ژاپنی ها بر اساس توافقنامه ای که با وزارت اقتصاد امضا نموده اند متعهد شده اند، 10 میلیارد دلار اعتبار صادراتی به ایران بدهند و درعین حال علاقه مند هستند از این10 میلیارد برای پروژه هایی که انتخاب می گردد استفاده کنند. در مقابل موضع طرف ایرانی این بود که زمینه هایی هست که در بعضی پروژه ها احتیاجی به ضمانت دولت ندارد مثل خرید هواپیما یا ساخت فرودگاه که می تواند به صورت BOT اجرا گردد. قرار بر این شد که این موضوع در کارگروه آنالیز و معلوم گردد چقدر از آنها باید از رقم 10 میلیارد و چقدر با شیوه های دیگر بدون تضمین دولت باشد. البته ژاپن پذیرفت که هواپیماها بدون تضمین دولت تأمین مالی گردد.
وی با بیان اینکه بحث دیگر ما در زمینه همکاری های آموزشی در رشته های مربوط به وزارت راه و بحث های مطالعاتی مثل بحث قطار حومه ای تهران یا قطارسریع السیر بود، شرح داد: پروژه های تفاهم شده یک کار مطالعاتی دارد یک کار اجرایی، قرار ما با ژاپنی ها این است که پروژه های مطالعاتی را از محل وام های دولتی ژاپن که عمدتاً به صورت یاری است، انجام دهیم. ما درخواست خود را برای این منظور به ژاپنی ها داده ایم تا پس از تعریف پروژه تعیین گردد آیا می توان از وام های بلاعوض استفاده کرد یا برای انجام مطالعه باید خودمان تأمین بودجه کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی شرح داد:همچنین ژاپنی ها در قالبی که خودشان نام آن را جایکا یعنی سازمان یاری های مالی و همکاری های دولت ژاپن می گذارند کلاس های آموزشی و انتقال تکنولوژی در بخش های آموزش در دریا، راه آهن، هوا، ریل، مسکن و ساختمان با ایران برگزار می کنند.
منبع: ایران
منبع: تسنیم