اقامتگاه مطلوب چینی ها در ایران

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، توریست چینی هدف اول بازار گردشگری ایران معین شد. تحقیقات میدانی فعالان بازار گردشگری ایران از اولین خواسته توریست های خارجی هدف اول جذب که شناسایی اقامتگاه های مطلوب آنها است خبر می دهد. طبق این تحقیقات گردشگران چینی به دنبال اقامت در اقامتگاه های بوم گردی و خانه های سنتی هستند. برنامه دولت برای جذب گردشگر چینی درحال حاضر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اما پیش بینی می شود که با مهار کامل این ویروس مرگبار، جریان ورود گردشگر دوباره به حالت طبیعی بر شود.

اقامتگاه مطلوب چینی ها در ایران

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

با توجه به جمعیت چین، این کشور دارای بیشترین توریست در دنیا است از همین رو بسیاری از کشورها قصد جذب گردشگران فعال آن را دارند تا با رونق بخشیدن به بازار گردشگری کشور خود بتوانند همگام با آن درآمد ارزی و اشتغال نیز برای کشورهای خود ایجاد نمایند. ایران نیز بیش از یک دهه است چین را به عنوان کشور هدف برای جذب گردشگر معین نموده اما تا به امروز با سرعتی بسیار پایین اقدامات مربوط به آن صورت می گرفت. حدودا از هشت ماه اخیر سرعت اجرایی کردن برنامه ها درخصوص دستیابی به بازار گردشگری چین فرایند افزایشی به خود گرفت و علاوه بر دولت بخش خصوصی نیز در این راستا گام های موثری برداشت.

مهم ترین وظیفه ای که دولت در این پروژه به عهده دارد تسهیل جهت و شرایط ورود و اقامت گردشگران خارجی است، از همین رو دولت در چند ماه اخیر علاوه بر برگزاری نشست ها و سمینارهای متعدد با مقامات چینی با هدف ایجاد مشوق هایی برای ترغیب گردشگران چینی به قرار دادن ایران به عنوان مقصد گردشگری خود؛ اقدام به لغو ویزا برای توریست های کشور چین نموده است. همچنین دولت مشوق ها و محرک هایی درخصوص ساخت اقامتگاه های سنتی، بوم گردی و احیای اقامتگاه ها و کاروانسراهای واقع در جاده ابریشم در نظر گرفته تا از این طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی ترغیب به احیای این بناها شوند.

دولت درحال حاضر به موضوع تبلیغات، اطلاع رسانی و معرفی ایران در چین نیز توجه ویژه ای داشته و اقدامات قابل توجهی انجام داده که یکی از آنها معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران به وسیله پیغام رسان وی چت است که در کشور چین فعال است.به گزارش دنیای اقتصاد بخش خصوصی نیز در زمینه جذب بیشتر گردشگر چینی گام های موثری برداشته است که به همین دلیل حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران به دنیای اقتصاد گفت: حضور در نمایشگاه های مختلف چین، امضای تفاهم نامه با اپراتورهای گردشگر چینی و حضور آژانس های گردشگری فعال ایران در چین که اولین بازار هدف گردشگری محسوب می گردد و همچنین ورود مدیران آژانس های این کشور به ایران به منظور معرفی کامل ایران از جمله اقدامات بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در کشور به صورت گسترده آموزش بخش های مختلف نیز شروع شده است که آموزش کامل زبان چینی و پرورش افراد مسلط به این زبان، تهیه غذای چینی و همچنین آداب و رسوم چینی از جمله این آموزش ها برای عرضه نمایندگان خدمات گردشگری به شمار می رود. یکی از مواردی که بسیاری از گردشگران چینی نسبت به آن نارضایتی خود را اعلام نموده اند مربوط به کیفیت هتل های فعال در ایران است که از نظر این گروه از توریست های خارجی قابل رقابت با هتل های سایر کشورهای مقصد گردشگری آنها نیست. برای رفع کردن این مشکل بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه اقامتگاه های سنتی و بوم گردی موجب افزایش این نوع از اقامتگاه ها شد و در حال حاضر به علت اینکه از ورشکستگی و آسیب دیدن هتل ها نیز جلوگیری گردد به صورت یک شب در میان گردشگران چینی را در هتل ها و اقامتگاه های سنتی اسکان می دهند.

بازتاب ورود توریست های چینی به کشور نشان داده اغلب این گردشگران تمایل دارند در خانه های بومی و اقامتگاه های محلی و سنتی ساکن شوند.آنالیز های دنیای اقتصاد نشان می دهد با توجه به نوع برخورد چینی ها با ایران و سیاست موجود در میان دو کشور ایران می تواند از فرصت استفاده نموده و با ایجاد شرایط سیاسی بدون حاشیه در میزان گردشگر ورودی خود به یک ثبات نسبی دست یابد.محسن حاج سعید رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز در این باره گفت: ایران به علت حوادث سیاسی که پس از تحریم ها دائما تجربه نموده معمولا با مشکلاتی روبرو است، از همین رو معمولا 40 تا 60 درصد تورهای گردشگری ورودی به کشور را از دست می دهد.

همچنین نبود کمپین هایی با زبان چینی نیز می تواند در دفع گردشگر چینی تاثیر بگذارد؛ همین امر می تواند از نظر مالی لطمه جدی به ایران وارد کند زیرا توریست های چینی سالانه 261 میلیارد دلار در زمان حضور در سایر کشورها هزینه می نمایند؛ بنابراین کشورهایی که در این حوزه سرمایه گذاری های جدی تری می نمایند بیشترین درآمد را نیز دارند.وی اضافه کرد: طبق اطلاعات آماری پس از گردشگران چینی گردشگران آمریکایی با 120 میلیارد دلار جزو ولخرج ترین گردشگران محسوب می شوند که بعد از آن به ترتیب توریست های کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه قرار دارند. رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به علت صرف زمان طولانی ایران در جذب گردشگر چینی مطرح کرد: بزرگ ترین مشکل در این حوزه این است که از لازمه های جذب گردشگر چینی آگاه نیستیم.

در صورتی که باید همزمان با شرکت در نمایشگاه ها به رویدادهای فرهنگی، انتشار مجلات، ساخت فیلم، ساخت کلیپ و... نیز بپردازیم؛ علاوه بر آن می توانیم با تبلیغات در مجلات و نشریات آنها ایران و جاذبه های آن را به طور کامل به گردشگران چینی معرفی کنیم. در واقع تنها با تبلیغات هدفمند و مداوم می توانیم نتایج مطلوبی به دست آوریم.وی تاکید نمود: دولت باید از خام فروشی فاصله گرفته و تمرکز خود را بر فعالیت های منسجم در صنعت گردشگری بگذارد و با توجه به امنیت حاکم در کشور می تواند با معین قوانینی جدید در بخش های گردشگری ایران میزان جذب گردشگر چینی را به طور چشمگیری افزایش دهد. همچنین با احیای خط ریلی جاده ابریشم و اهمیت دادن به روابط خوب پرسابقه میان ایران و چین، کشورمان را به مهم ترین مقصد گردشگری توریست های چینی تبدیل کند؛ بنابراین دولت مردان نباید در جلسات تنها به امضای یک تفاهم نامه اکتفا نمایند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اسفند 1398 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 191

به "اقامتگاه مطلوب چینی ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه مطلوب چینی ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید