انجام 100 درصد تعمیرات شناورها در داخل ، پردازش آب توازن در ناوگان ملی کشتیرانی

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، بر اساس الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال 2022 تا 2024 می بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال در آبراه های داخلی و بین المللی نصب گردد که این اقدام هم اکنون در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.

انجام 100 درصد تعمیرات شناورها در داخل ، پردازش آب توازن در ناوگان ملی کشتیرانی

به گزارش خبرنگاران، مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال 2022 تا 2024 می بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال در آبراه های داخلی و بین المللی نصب شود که بر همین اساس این اقدام هم اکنون همگام با جهان در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

حاجی زاده در جمع خبرنگاران گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیون های بین المللی و ملی دریایی را همیشه مدنظر قرار داده و به نحو شایسته ای به مفاد آن عمل نموده است.

وی اضافه نمود: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که به وسیله جابجایی میکروارگانیسم های آبی که از منطقه ای به منطقه دیگر و به وسیله عملیات تغییر آب توازن کشتی ها صورت می پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها تصویب نموده است.

وی توضیح داد: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکروارگانیسم های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی ها می شوند، طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار به وسیله تخلیه این آب صورت می پذیرد، ورود این آب به محیط تازه، اثرات مخربی ایجاد نکند.

به گفته حاجی زاده، طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال 2022 تا 2024 می بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی های فعال ناوگان نصب شود که بر اساس آنالیز های اجرا شده و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع کشتی، مقدار مصرف برق، مقدار تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی ج.ا.ا مورد تایید نهاده شد.

وی توضیح داد: به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا انتها سال 1401 نصب دستگاه مذکور بر روی 7 فروند از شناورهای ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور صورت گرفته و اکنون در مرحله راه اندازی است.

به گفته حاجی زاده، بعلاوه در نظر است نصب دستگاه بر روی حداقل 12 فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی ج.ا.ایران نیز در سال 1402 انجام شود.

وی به ارایه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیاهرمز اشاره و گفت: تعداد کل تعمیرات ادواری صورت گرفته در سال گذشته 40 مورد بوده است.

وی توضیح داد: در 6 ماهه اول سال 1401نیز تعداد کل تعمیرات ادواری صورت گرفته 13 مورد بوده است.

به گفته مدیرعامل پرشیاهرمز، در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 فروند شناور تعمیر شده که 3 فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این مقدار تعمیرات صورت گرفته معادل 6 میلیون دلار صرفه جویی ارزی بوده که تا انتها سال این رقم به 9 میلیون دلار خواهد رسید.

جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی

حاجی زاده گفت: در برنامه توسعه 5 ساله که از سال 1402 آغاز و تا سال 1406 تکمیل خواهد شد، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات برای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی 5 ساله برنامه ریزی نموده است.

به گفته وی، به علت جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله مقرون به صرفه بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی 85٪ است.

وی اضافه نمود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال 2021 کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع 19/3 میلیون تن در رتبه 22 جهانی و دارای 254 شناور است. احتیاج تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت بزرگ تعمیر و نگهداری کشتی و به تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور می باشد.

حاجی زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی ها به وسیله تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، یاری به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه فراوری ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1701

به "انجام 100 درصد تعمیرات شناورها در داخل ، پردازش آب توازن در ناوگان ملی کشتیرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام 100 درصد تعمیرات شناورها در داخل ، پردازش آب توازن در ناوگان ملی کشتیرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید