بازگشت 6 هزار معدن به چرخه فرآوری

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، چهل و هشتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با موضوعات آنالیز پیشنهادات و راهکارهای مربوط به برطرف تعهد ارزی حاصل از صادرات سال های 1397 تا 1400 و طرح مسائل واحدهای تولیدی و اصلاحات لازمه جهت بخشودگی جرائم مالیاتی به میزبانی اتاق ارومیه برگزار گردید.

بازگشت 6 هزار معدن به چرخه فرآوری

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه 6 هزار معدنی که در طول سه چهار دهه اخیر راکد یا نیمه فعال بوده اند مجدداً به چرخه فعالیت و فرآوری بازگشته اند که سهم آذربایجان غربی 500 معدن است.

علیرضا رزم حسینی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی، با بیان این که باید بیشتر بر روی نقاط قوت و مثبت داخلی تمرکز کنیم، اظهار کرد: متأسفانه بسیاری با تکیه بر نقاط ضعف به دنبال ناامید کردن مردم از نظام و دولت جمهوری اسلامی هستند درحالی که مقایسه نقاط قوت و مثبت نشان از اتفاقات مؤثر و مثبت در طول سالیان اخیر است.

او با بیان این که در آینده ای نزدیک جشن خودکفایی فراوری لوازم خانگی را برگزار خواهیم کرد، گفت: در طول سال 1399 بیش از 15 میلیون و 500 هزار عدد وسایل خانگی توسط فراورینمایندگان داخلی فراوری شد که ازنظر کیفیت و قیمت در منطقه در رتبه عالی قرار دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان و قدرت های مستکبر دنیا، بیان نمود: علی رغم وجود تمامی مسائل مالی و تحریم ها ملت ایران در همه حال با تیکه بر اراده و توان داخلی پیروز میادین مختلف بوده اند و خواهند بود.

رزم حسینی با اشاره به حمایت همه جانبه از بخش فراوری و صنعت در طول ماه های گذشته و تکذیب سنگ اندازی ها و شیطنت بعضی، عنوان نمود: در طول ماه های گذشته چندین بخشنامه در راستای حمایت از فراوری و فراورینماینده ابلاغ شده است که نشان از پیگیری و پشتیبانی دولت از این بخش دارد.

او تأکید کرد: خوشبختانه 6 هزار معدنی که در طول سه چهار دهه اخیر راکد یا نیمه فعال بوده اند مجدداً به چرخه فعالیت و فرآوری بازگشته اند که سهم آذربایجان غربی 500 معدن است.

وزیر صمت موفقیت اقتصاد را وابسته به ارکان مختلف حکومتی دانست و بیان نمود: با اختلاف و درگیری نمی توان کاری از پیش برد بنابراین انتظار می رود با همدلی و وحدت مسائل را سامان بخشید و معضل بیکاری را از بین برد.

رزم حسینی حجم تجارت خارجی کشور طی سال گذشته را 74 هزار میلیارد دلار عنوان نمود و ابراز داشت: 146 میلیون تن کالا در این قالب از کشور خارج یا وارد شده است. همچنین جلوگیری از واردات 5.5 میلیارد یورویی کالاهای غیرضروری طی سال گذشته، افتخاری برای دولت در راستای حمایت از فراوری داخل و ممانعت از واردات بی رویه به کشور بوده است.

او افزود: همچنین طی سال گذشته 3 میلیارد و 500 میلیون یورو از فراوریات داخلی در صنایع مختلف استفاده و از واردات اقلام مشابه خارجی جلوگیری شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی 450 هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه گذاری جدید در کشور به امضا رسیده که می توان این رقم را افزایش داد.

مشخص های مالی به توانمندسازی مناطق کم برخوردار یاری نمایند

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به پتانسیل های صنعتی و فراوریی استان آذربایجان غربی گفت: توجه به پتانسیل های بالای کشور به ویژه استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت و ظرفیت فراوری و توانمندی رقابت فراوری کالاهای صادراتی که حاصل آن حضور مؤثر در بازارهای منطقه و هدف خواهد بود که فعالان بخش خصوصی انتظار دارند وزارت صمت به ویژه معاونت صنایع حمایت و راهنمایی جدی از آنها را صورت دهند.

حسن انتظار با اشاره تشکیل جلسات برطرف موانع فراوری در استان عنوان نمود: تا به امروز 54 مورد در این زمینه تشکیل جلسه شده و گام های خوبی برای برطرف موانع فراوری در استان برداشته شده است اما باید این کوشش ها تداوم داشته باشد.

او تعهد ارزی، کمبود نقدینگی را مهم ترین مشکل تجار و فعالان صنعتی و فراوریی استان دانست و گفت: مشخص های مالی می توانند برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار به وسیله بنگاه های مالی تأثیر مثبتی داشته باشند.

انتظار افزود: طرح مثلث توسعه مالی و فرهنگی به عنوان یک طرح ابتکاری، موجب افزایش اعتماد میان سرمایه گذاران و بخش دولتی و تحرک بخشی در زمینه فراوری و هم افزایی بخش های مالی و فرهنگی برای سهولت در فرایند اشتغال و کارآفرینی شده است که بستر محرومیت زدایی و توسعه مناطق مختلف را فراهم می نماید.

او اظهار کرد: مهم ترین هدف طرح مثلث توسعه مالی و فرهنگی پیشرفت کسب وکارهای روستایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار حوزه های دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق مالی است.

احیای 220 واحد فراوریی آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال 99 نسبت به سال های گذشته، صادرات استان در این سال را بیش از 3 میلیارد دلار خاطرنشان کرد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به آنالیز مسائل و مسائل صنعت و فراوری آذربایجان غربی در طول 2 روز سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، اظهار کرد: علی رغم وجود مسائل مالی، درخواست برای سرمایه گذاری در استان طی سال های گذشته به ویژه دو سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

او ضمن قدردانی از واحدهایی که برای چندین هزار نفر در سطح استان اشتغال زایی نموده اند، افزود: وجود چنین افرادی در منطقه هم برای استان و هم برای کشورمان بسیار غنیمت است چراکه به نوبه خود نقش به سزایی در پیشرفت مالی کشور بر عهده دارند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان این که دورنمای خوبی در انتظار استان است، تأکید کرد: وجود معادن طلا، مس، خاک های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش روی استان قرار داده است.

شهریاری با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال 99 نسبت به سال های گذشته، عنوان نمود: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار صادرات داشتیم.

او با اشاره به این که تعداد 550 واحد راکد در سطح استان قرار گرفته است، ابراز داشت: در طول دو سال اخیر 220 واحد به چرخه فراوری برگشته اند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به این که استان زمین های مناسبی برای ایجاد شهرک های صنعتی و حوزه صنعت دارد، توضیح داد: از این تعداد واحد 97 مورد در طول سال 1399 احیا شده اند.

شهریاری یادآور شد: استان آذربایجان غربی ازلحاظ داشتن واحدهای صنعتی در رتبه سیزده کشوری قرار گرفته است.

او همچنین در مورد حوزه تجاری آذربایجان غربی گفت: بخش تجاری استان زیرساخت های مناسبی را در اختیار دارد ولی در حوزه مدیریت یکپارچه و تجهیزات در پایانه های مرزی با مسائلی روبرو هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1159

به "بازگشت 6 هزار معدن به چرخه فرآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت 6 هزار معدن به چرخه فرآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید