تقدیر جنتی از حامی فیلم اسکاری فرهادی، سود مالی از فرهنگ نبرده ایم

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، به گزارش خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه 9 دی ماه در یک صبحانه کاری با فعالان بازار سرمایه که به همت کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در هتل استقلال تهران برگزار گردید با اشاره به سابقه فرهنگی و تمدنی کشورمان، گفت: امروزه هر کشوری برای توسعه باید به محورهای مهم در حوزه فرهنگ توجه کند و هیچ توسعه ای اتفاق نمی افتد مگر اینکه در کنار توجه به عرصه های مالی و سیاسی، به مسائل فرهنگی هم توجه ویژه ای صورت بگیرد.

تقدیر جنتی از حامی فیلم اسکاری فرهادی، سود مالی از فرهنگ نبرده ایم

وی اضافه نمود: وقتی ما از فرهنگ سخن می گوییم، بیشتر جنبه زیبایی شناختی آن در ذهن ما متصور می گردد؛ فرهنگ یعنی اثری که نشانه ای از خلاقیت ذهنی انسان در آن وجود داشته باشد. جوامع غربی و توسعه یافته که عمدتا روی حوزه اقتصاد تکیه داشته اند و توسعه را عمدتا از بعد اقتصادی نگاه می کردند، به تدریج دریافته اند که باید در این حوزه های خلاقه سرمایه گذاری بیشتری نمایند.

جنتی سپس با اشاره به آماری از شرایط بعضی کشورها در این حوزه ها، گفت: کشور آلمان در سال 2009 از منظر شاخص اقتصادی، صنایع خلاق عرصه فرهنگ، سومین صنعت بعد از امور اقتصادی و ماشین آلات بود. در انگلستان در سال 2002 حدود 11 درصد صادرات و 3 درصد شاخص های اقتصادی به صنایع خلاق اقتصادی اختصاص داشت، سهم صنایع خلاق در ایالات متحده آمریکا در سال 2012، حدود هزار و 15 میلیارد دلار بوده که 6.48 درصد کل گردش اقتصادی این کشور را شامل شده است در مجموع در سال اقتصادی 2011 گردش صنایع خلاق در بازار جهانی بیش از 8 هزار و 100 میلیارد دلار بوده است.

صنایع خلاق چیست؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رقم قابل توجهی است و نشان دهنده رشد صنایع خلاق در مجموعه فعالیت های کشورهای توسعه یافته است اما صنایع خلاق اساسا چیست؟ بخشی از میراث فرهنگی که ما به آن افتخار می کنیم و می گوییم صاحب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هستیم و دوست و دشمن هم به آن اعتراف دارند، جزو این صنایع خلاق است.

وی اضافه نمود: امروزه حتی مقامات آمریکایی هم هر وقت از ایران حرف می زنند، می گویند که ملت ایران، ملتی صاحب فرهنگ و تمدن است و ما با دولت ایران مسئله داریم، به هر حال ما به خوبی می توانیم از میراث فرهنگی کشورمان از جمله شامل صنایع دستی، بهره برداری اقتصادی بکنیم ولی با کمال تاسف نتوانسته ایم در سه دهه گذشته، بهره اقتصادی کافی از این حوزه ببریم. ما در معرفی فرهنگ و تمدن با اولویت بهره گیری اقتصادی در حوزه گردشگری، استفاده ننموده ایم.

جنتی اضافه نمود: موسیقی، عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی که امروزه جهان از آنها بهره می گیرد، همچنین رسانه به معنای عام آن یعنی رادیو و تلویزیون، چاپ و نشر، هنرهای دیجیتالی، بازی های رایانه ای که امروز به شدت مورد استفاده قرار می گیرند، سهم زیادی از گردش اقتصادی بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند همچنین است فضای مجازی تبلیغات، گرافیک، مد، طراحی و....

فرصت تنوع شبکه های ماهواره ای برای رشد اقتصادی

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: خوشبختانه ما امکانات و منابع انسانی خوبی در همه این حوزه ها در اختیار داریم، فقط به عنوان مثال در حوزه تبلیغات در کشورمان در سال 92، حدود 900 میلیارد تومان گردش اقتصادی داشتیم که این رقم به زودی به هزار میلیارد تومان می رسد. تنوع شبکه های ماهواره ای هم فرصت های خوبی برای رشد اقتصادی ایجاد نموده است.

جنتی ادامه داد: در حوزه انیمیشن که به سرعت در کشور ما در حال رشد است، می توان سرمایه گذاری های اساسی کرد. شما نگاه کنید فقط یک فیلم رستم و سهراب در بازار فیلم کن 10 میلیون دلار فروش داشت. در حوزه هنرهای تجسمی، ما آثار فاخری داریم که توسط هنرمندان برجسته حوزه نگارگری فراوری شده اند. اینها می توانند بازدهی اقتصادی خوبی داشته باشند.

با این حال وزیر ارشاد حوزه بسته بندی را که یک حوزه پردرآمد هم هست، از عرصه هایی که کشورمان از حضور جدی در آن غفلت نموده است، نام برد و گفت: متاسفانه ما در این حوزه هم در حال واردات ماشین آلات و حتی محصولات بسته بندی از کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه هستیم.

حمایت دولت از سرمایه گذاری در ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری

وی در ادامه فعالان بازار سرمایه را به سرمایه گذاری در چند حوزه رهنمون شد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری از جمله حوزه هایی است که دولت از ورود فعالان بازار سرمایه به آن حمایت می نماید. یاری به ساخت سالن های تئاتر، سینما و سایر فضاهای فرهنگی که در تهران وجود دارد، دیگر حوزه هایی است که می توان به سرمایه گذاری در آن امیدوار بود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: همچنین فعالیت برای ساخت پردیس های سینمایی عظیم مانند پردیس سینمایی کوروش و نیز ایجاد پارک های مصنوعی که امروزه مورد احتیاج شهفرایندان است و نیز ساخت مجموعه های زنجیره ای برای عرضه آثار محصولات فرهنگی و هنری مثل شهر کتاب، زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در سالن های سینما بسیار سودآور است

جنتی با اشاره به ضعف های زیرساختی در عرصه سینما در کشور، گفت: برابر آخرین آمار در حال حاضر تعداد سالن های سینما در کشور حدود 330 تا 350 سالن است و بسیاری از مراکز استانی ما اصلا سالن سینما ندارند این در حالی است که سرمایه گذاری در این حوزه بسیار سودآور است. یاری به کارآفرینان و فراورینمایندگان آثار هنری برای فعالیت در این حوزه ها موثر خواهد بود. خوشبختانه بعضی نهادها و موسسات اقتصادی و اعتباری و بانک ها وارد این عرصه شده اند، مثل بانک پاسارگاد که در حوزه هنرهای تجسمی و فیلم وارد شده و وقتی نتایج آن را آنالیز نموده اند متوجه شده اند که از نظر اقتصادی هم، سرمایه گذاری آنها سودآور بوده است.

وی به سرمایه گذاری یکی از بانک ها برای تنها فیلم ایرانی برنده اسکار اشاره نمود و گفت: همین بانک پاسارگاد از یک فیلم حمایت کرد و این فیلم در سطح جهانی رفت و جایزه اسکار گرفت. این باعث افتخار است که این سرمایه گذاری اجرا شده است چه بسا که اگر این سرمایه گذاری صورت نمی گرفت، این کارگردان (اصغر فرهادی) نمی توانست هنر و خلاقیت خود را به این خوبی به کار ببندد.

حذف الزام دولتی ها به هزینه یک درصدی اعتبارات برای محصولات فرهنگی

جنتی با تاکید بر لزوم ایجاد تقاضا برای محصولات فرهنگی در بازار، گفت: ما برای تسهیل در این فرایند، سعی کردیم همه پروژه های ساختمانی و عمرانی دولت را مکلف کنیم که یک درصد از اعتباراتشان را به فعالیت های فرهنگی و هنری و مثلا خرید تابلوهای نقاشی و معماری ایرانی و اسلامی اختصاص دهند. این موضوع در هیات دولت تصویب شد اما مجلس با آن مخالفت کرد البته ما سال جاری هم آن را در بودجه سال 94 گنجاندیم ولی دیگر، دستگاه ها مکلف نیستند که یک درصد اعتباراتشان را به محصولات فرهنگی و هنری اختصاص دهند و تنها مجاز به انجام این کار شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما نباید فقط به گذشته خودمان افتخار کنیم و بگوییم این میراث تاریخی کهن و ارزشمند را داشته ایم، امروز هم باید یاری کنیم که این خلاقیت ها و هنرها را داشته باشیم. در آن دوره ها شاهان و سلاطین به ادبا یاری می کردند تا شاهکار بیافرینند و اینکه شما می بینید که شخصی مثل فردوسی در آخر شاهنامه گله مندی خودش را نسبت به سلطان محمود بیان می نماید، نشان از این است که بالاخره سلطان محمود یکسری تعهدات به فردوسی داشته است ولی در آخر او شانه خالی نموده است.

جنتی همچنین با اشاره به طرح سینما کارت که از سوی وزارت ارشاد برای کارکنان دستگاههای دولتی به اجرا درآمده است، این قبیل اقدامات را فعالیت هایی در جهت تشویق مردم به تماشای فیلم و بهره گیری از آثار هنری مطرح نمود.

بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری، سودآور است

وی در سرانجام سخنانش خطاب به فعالان بازار سرمایه، گفت: مسلما من هیچ وقت شما را به سرمایه گذاری در بخشی که زیان ده باشد دعوت نمی کنم. البته هستند کسانی که صرفا با عشق وارد این حوزه می شوند ولی این مسائل را گفتم که تعیین گردد بسیاری از فعالیت های حوزه های فرهنگی و هنری، سودآور نیز هست و از دید اقتصادی، سرمایه گذاری در آنها توجیه دارد و لذا می توان با اطمینان زیاد روی آنها سرمایه گذاری کرد.

بر اساس این گزارش، در سرانجام این نشست مشترک، تفاهم نامه همکاری بین صندوق اعتباری هنر و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران امضا شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 482

به "تقدیر جنتی از حامی فیلم اسکاری فرهادی، سود مالی از فرهنگ نبرده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیر جنتی از حامی فیلم اسکاری فرهادی، سود مالی از فرهنگ نبرده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید