راز ارزشمندی که پس پرده چشم های زیبای گوزن شمالی است!، عکس

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گوزن شمالی نیازی به عینک دید در شب ندارد چراکه چشم های زیبای آن یک ابزار همه کاره است.

راز ارزشمندی که پس پرده چشم های زیبای گوزن شمالی است!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، محققان به آنالیز این موضوع پرداختند که چرا این گونه تنها پستاندارانی هستند که رنگ چشمانشان بسته به فصل، از طلایی-نارنجی در تابستان تا رنگ آبی در ماه های زمستان تغییر می نماید.

این مطالعه نشان داد که اگرچه تغییر رنگ ممکن است به آنها یاری کند که در اوج زمستان که بارش برف سنگین است، بهتر ببینند، اما به چشمان آنها اجازه می دهد تا نور ماوراء بنفش را منتقل نمایند. محققان گفتند که این سؤالات بیشتری را ایجاد می نماید، زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید که از برف منعکس می گردد باعث می گردد گونه ها به علت بینایی پیشرفته خود دو برابر بیشتر نور UV دریافت نمایند. آنها بعلاوه گفتند به همین علت است که گوزن ها می توانند در تاریکی به وضوح ببینند و مواد غذایی مانند گلسنگ را جستجو نمایند.

این مطالعه به وسیله پروفسور ناتانیل دومینی، انسان شناس کالج دارتموث در ایالات متحده، و دکتر کاترین هوبایتر و پروفسور جولی هریس از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه سنت اندروز انجام شد.

هوبایتر می گوید: از نظر ما، یافتن گلسنگ کم رنگ در برف سفید بسیار سخت است. اما برای چشم گوزن های شمالی، گونه هایی که باید از آن ها تغذیه نمایند به عنوان لکه های تیره در منظره ها برفی بسیار منعکس نماینده تر ظاهر می شوند.

گوزن شمالی از گونه خاصی از گلسنگ به نام Cladonia rangiferina تغذیه می نماید که اغلب در زبان عامیانه خزه گوزن شمالی نامیده می گردد. گونه گلسنگ که برای بقای گوزن شمالی حیاتی است، در واقع خزه نیست و در بسترهای اسفنج مانند در عرض های جغرافیایی شمالی رشد می نماید.

هوبایتر گفت که قبلاً گفته شده بود که دید در شب گوزن شمالی ممکن است سازگاری با علوفه برای گلسنگ باشد، اما آزمایش های قبلی شواهد قابل توجهی پیدا نکرده بودند.

منبع: theguardian

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 آذر 1402 بروزرسانی: 25 آذر 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1802

به "راز ارزشمندی که پس پرده چشم های زیبای گوزن شمالی است!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز ارزشمندی که پس پرده چشم های زیبای گوزن شمالی است!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید