راهکارهای مؤثر برای کاهش اضطراب در مبتلایان به بیماری صعب العلاج

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران/همدان یک مشاوره خانواده در همدان یکی از مهمترین راهکارهای موثر در کاهش اضطراب بیماران صعب العلاج را درک بیمار، پذیرش بیماری و مراجعه به روانپزشک یا روانشناس دانست.

راهکارهای مؤثر برای کاهش اضطراب در مبتلایان به بیماری صعب العلاج

لیلا علیخانی در گفت وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: بسیاری از افراد پس از ابتلا به بیماری های صعب العلاج روحیه خود را از دست داده و دچار استرس و اضطراب می شوند.

وی پذیرش بیماری صعب العلاج را عامل مهمی در کاهش اضطراب دانست و گفت: فرد باید با این حقیقت که اتفاقی خارج از اراده او افتاده است و شرایط او مثل سابق نیست، کنار آمده و شرایط فعلی خود را بپذیرد و همزمان با دارو درمانی با تغییر باورهای خود می تواند به بیماری فائق آید.

علیخانی با اشاره به اینکه بعضی واژه ها مثل بیماری صعب العلاج که خود یک واژه اضطراب آور است، اظهار داشت: برای درک بیماران همدلی بسیار حائز اهمیت است که باید مورد توجه زیادی قرار گیرد.

وی یادآور شد: اگر یکی از اعضای خانواده دچار بیماری صعب العلاج مثل سرطان و یا ام اس شوند خانواده سعی و کوشش می نماید تا با دارو و جراحی او را خوب کند اما بعد از کوشش زیاد می فهمند که غیر قابل درمان است و برای درمان این بیماری ناامید می شوند.

این مشاوره خانواده توضیح داد: فرقی نمی نماید کدام یک از اعضای خانواده دچار بیماری صعب العلاج شده است بلکه باید اعضا خانواده سعی نمایند روحیه فرد را حفظ کند و ناامید در درمان بیماری نگردد اگر خانواده بخواهد آن فرد را ناامید از درمان کند بیمار دچار افسردگی شدید خواهد شد که درمان این افسردگی برای یک بیمار سخت خواهد بود.

وی اظهار داشت: بیماری صعب العلاج باید براساس سن در افراد روحیه داده گردد و طرف را به خوبی درک کرد هرچقدر این روحیه قوی باشد کمتر درد این بیماری خود را می کشد و می تواند به زندگی قبلی خود ادامه بدهد.

علیخانی راه حلی که برای این بیماری در نظر گرفته است ، گفت : اولین کاری ک باید بکنیم این است دارو درمانی کند و درکنارش به روان درمانی بپردازد چرا که فوت و فن ها و راهکارها برای حفظ درمان وجود دارد.

وی اضافه کرد: گاهی مشاهده می گردد که خود بیمار اعتماد به نفس کافی دارد و اصلا به بیماری اش فکر نمی نماید و به زندگی خود ادامه می دهد اما اطرافیان این بیمار بسیار ناراحت هستند و احساس ضعیف بودن می نمایند که باید اطرافیان این بیمار به روانشناس و یا روانپزشک برای درمان خود مراجعه نمایند تا بتوانند خودشان را در برابر بیماری اعضا خانواده مقاوم نمایند.

علیخانی با اشاره به اینکه اگر این بیماری صعب العلاج در همسر باشد و همسر او نتواند از لحاظ هزینه ای، روحی و... بر بیاید، توضیح داد: زمانی که همسر خود را با این بیماری صعب العلاجی که همراه دارد نپذیرد از او جدا شده و با کس دیگری ازدواج می نماید چراکه تاب آوری به طور نسبی در آقایان بسیار کم است و نمی توانند این اتفاق و واقعیت را بپذیرند و با او برای مدت طولانی زندگی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1329

به "راهکارهای مؤثر برای کاهش اضطراب در مبتلایان به بیماری صعب العلاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای مؤثر برای کاهش اضطراب در مبتلایان به بیماری صعب العلاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید