شکوه آوستا دردیار ابرسج

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران: نواحی کوهستانى شاهرود مکانی دلچسب براى گردشگرانی است که می خواهند اوقات خوشی را به دور از هیاهو و دود و دم شهرها، در دامنه هاى رؤیابرانگیز کوهستان و دره هاى خوش آب وهوای آن سپرى نمایند.

شکوه آوستا دردیار ابرسج

آبشار آوستا در روستای زیبای ابرسج، یکی از همین دیدنی های زیبا، اما کمتر شناخته شده شهرستان شاهرود در فصل بهار است که می تواند مکان مناسبی برای گشت و گذار بهاری باشد.

به گفته کهنسالان روستای ابرسج، نام منطقه آوستا به دلیل قداستی که برای آب جاری در این منطقه قائل بوده اند، برگرفته از اَوستای زرتشت پیامبر است. وجود قلعه ای تاریخی و درختان اُرس یا اَوَرس در این منطقه، بیانگر غنای تاریخی و طبیعی آوستای زیباست. دیدنی قندیل های یخی و آبشار آوستا وقت و زمان نمی شناسد، چون ویژگی های بی نظیری دارد که در کمتر مکانی یافت می گردد. برای دیدن این بهشت طبیعی اول باید از شهر نکارمن گذر کرد .

شهر رودها و چشمه ها:

نکارمن، یکی از روستاهای شهرستان شاهرود است که در دهستان خرقان در بخش بسطام قرار گرفته است. پس از طی 13 کیلومتر در جاده شاهرود به مجن، وارد جاده فرعی روستای نکارمن، یا نوکارمن می شویم که در ادامه این مسیر و در دامنه کوه شاهوار، آبشار کوچک و زیبای آن، نشانه ای برای صعود کوهنوردان به شمار میرود. روستای نکارمن و روستای تاش، از مسیرهای اصلی صعود به قله شاهوار است. رودخانه فصلی نکارمن به طول 15 کیلومتر، از دامنه های جنوبی رشته کوه شاهوار و از چشمه های زلال آن منشأ می گیرد و در ادامه به رودخانه تاش می پیوندد. بعلاوه نواحی زیبایی مانند چشمه هفت رنگ فرحزاد نیز از دیدنی های نکارمن است.

در مسیر مجن سرخ:

شهر کوچک و زیبای مجن، شهری با منظره زیبا و طبیعتی با صفا که به ماسوله کویر معروفیت دارد، همانند نگینی در دامنه البرز شرقی می درخشد. بافت فشرده و سنتی این شهر به صورت پلکانی بر بالای کوه، رو به آفتاب نمایان است، به ویژه خانه های بومی که به رنگ سرخ زینت داده شده است و نگاه هر تازه واردی را به خود جلب می نماید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

در آستانه دره آوستا:

آبشار زیبای دره آوستا را می توان در دامنه بزرگ قله شاهوار، به دیدن نشست. در فصل بهار، سرسبزی کوهساران، چهره اى دلربا به آن می د هد و منظرههایى زیبا خلق می نماید. ملاقات از گستره بزرگ شاهوار و زیبایی های نهفته در سلسله جبال البرز شرقی که در منطقه شاهرود به اوج خود می رسد، به مجال بیشتر و فرصت جداگانه ای نیازمند است، اما همین قدر کافی است تا طبیعت دوستانی که برای دیدن این آبشار آن، قدم به این دره می گذارند، گوش جان به زمزمه آب ها و آواز کبک ها بسپارند و از این طبیعت زیبا لذت ببرند.

روستای ابرسج به فاصله 10 کیلومتری بسطام در منطقه پشت بسطام، از جمله روستاهای دیدنی این شهر به شمار می رود که به دلیل همسایگی با جنگل ابر و وزش بادهای شدید، هوای این منطقه در بیشتر اوقات سال، چنان سرد می گردد که گاهی در فصل تابستان نیز روستاییان را وا می دارد که از وسایل گرمایشی استفاده نمایند!

قله شاهوار؛ بام سمنان:

قله شاهوار شاهرود به ارتفاع 3986 متر واقع در 24 کیلومتری شمال غربی این شهر، از جاذبه های گردشگری منطقه مجن محسوب می گردد. این قله از نظر ارتفاع در ایران رتبه بیست و چهارم و در استان سمنان رتبه نخست را داراست، به گونه ای که به راحتی و در روزهای غیر ابری، از داخل شهر شاهرود، عظمت و وقار آن را می گردد مشاهده کرد. تمام زیبایی های این منطقه، شامل روستاهای نکارمن، تاش، آبشار آوستا، ابرسج و ییلاق های زیبا و خوش آب و هوای قطار زرشک، پیرمیشی و منطقه فوق العاده زیبای پری خوانی، همه و همه در کوهپایه های شاهوار قرار گرفته اند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1745

به "شکوه آوستا دردیار ابرسج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه آوستا دردیار ابرسج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید