مریخ نورد چینی ژورونگ نخستین عکس های خود را به زمین فرستاد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، چین نخستین عکس های گرفته شده به وسیله مریخ نورد ژورونگ خود را که در روزهای گذشته بر سطح مریخ فرود آمد، منتشر کرد.

مریخ نورد چینی ژورونگ نخستین عکس های خود را به زمین فرستاد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) که این مأموریت را اداره می نماید، دو عکس از مریخ منتشر نموده که یکی در طیف سیاه و سفید و یکی به صورت رنگی به وسیله مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) گرفته شده است. هر دو تصویر بخش هایی از مریخ و کاوشگر را در هامونه اتوپیا (Utopia Planitia) در نیمکره شمالی مریخ نشان می دهند.

عکس رنگی نمایی از بخش عقب ژورونگ را از یک دوربین ناوبری در بالای عرشه اصلی مریخ نورد نشان می دهد. آرایه های خورشیدی مریخ نورد و بعضی از سنگ ها و عوارض سطحی مریخ هم در این تصویر دیده می گردد.

عکس سیاه و سفید به وسیله دوربین پیشگیری از موانع مریخ نورد که در جلوی آن واقع شده است، گرفته شده است که با یک لنز واید افق دوردست مریخ را به همراه دو ابزار رادار زیرسطحی خود ژورونگ به تصویر می کشد.

علاوه بر عکاسی از سطح، سازمان ملی فضایی چین دو فیلم کوتاه هم از جدا شدن کپسول فرود منتشر نموده است که هر دو به وسیله دوربین های مدارگرد گرفته شده و کپسول را هنگام دور شدن نشان می دهد.

فرود پیروز مریخ نورد چین در روز 15 می (25 اردیبهشت)، این کشور را به دومین کشوری تبدیل کرد که یک کاوشگر را با پیروزیت روی سطح مریخ فرود آورده است. اتحاد جماهیر شوروی و آژانس فضایی اروپا هم تا به امروز مأموریت هایی به سطح سیاره سرخ داشته اند اما پیروزیت آمیز نبوده است.

با توجه به فعالیت مریخ نوردهای کنجکاوی (Curiosity) و پشتکار (Perseverance) ناسا در مریخ، با رسیدن ژورونگ به سطح این سیاره، تعداد مریخ نوردهای فعال بر روی آن به 3 فروند رسید.

این فرود به اسم بخشی از مأموریت تیان ون-1 (Tianwen-1) چین صورت گرفته است که این کشور را برای نخستین بار با پیروزیت به مدار مریخ رساند و باعث شد نام چین به اسم ششمین کشوری که به سیاره سرخ دست می یابد، زمینه ثبت گردد. نام تیان ون-1 به معنای کاوش آسمان است و نام ژورونگ از خدای آتش باستانی چین برگرفته شده است.

مریخ نورد شش چرخ 240 کیلوگرمی ژورونگ دارای 6 ابزار علمی است که از آن ها برای مطالعه خاک و آب وهوای مریخ در منطقه هامونه اتوپیا استفاده می نماید. طبق برنامه ریزی این سطح نورد حدود 3 ماه روی مریخ فعالیت خواهد داشت.

انتظار می رود که نقطه عطف بعدی مأموریت ژورونگ، در روز آدینه 21 یا شنبه 22 می (31 اردیبهشت یا 1 خرداد) روی دهد و این مریخ نورد از روی فرودگر به وسیله یک جفت سطح شیب دار باز شده، که در عکس منتشر شده هم معین است، بر روی سطح مریخ گام بگذارد.

عکس کاور: نخستین عکس رنگی مریخ نورد ژورونگ چین بر سطح مریخ

Credit: China National Space Administration

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1210

به "مریخ نورد چینی ژورونگ نخستین عکس های خود را به زمین فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد چینی ژورونگ نخستین عکس های خود را به زمین فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید