مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، بازپرس پیشین سازمان ملل اعلام نمود سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نچرخد ولی ایران عقب نشینی نخواهد کرد و با وجود تحریم های مالی تسلیم نشده است.

مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات نتایج درخواست ویزای دانشجویی آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش، به نقل از راشا تودی، اسکات ریتر، بازپرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی اظهار داشت: سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نباید بچرخد؛ اما در ایران نه تنها هم اکنون بیش از 1000 سانتریفیوژ می چرخند بلکه ظرفیت ده ها هزار و حتی بیشتر را هر زمانی که توافق به انتها خود برسد، دارد.

مجری شبکه پرسید: ما این هفته شاهد آن بودیم که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت اگر توافق مرده است او خواستار یک توافق جدید است. به نظر شما احتمال اینکه واشنگتن به یک توافق جدید برسد تا چه اندازه است؟

اسکات ریتر پاسخ داد: زمانی که رئیس جمهور ترامپ در سال 2016 وارد مبارزات انتخاباتی شد، او اظهار داشت که مذاکره نماینده خوبی است و می تواند به توافق های جدید برسد. او نه تنها توافق های قدیمی را باطل کرد بلکه در کوشش برای رسیدن به توافق های جدید بود. این دقیقا همان چیزی است که آمریکایی ها و انگلیسی ها خواستار آن هستند. اما این موضوع مبهم است. ایران باید مایل به حاضر شدن بر سر میز مذاکره باشد.

مقام سازمان ملل ادامه داد: اما ایران اعلام نموده است که مذاکره صورت گرفته است و توافق حاصل شده است و بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است. ایران بر سر میز مذاکره حاضر نخواهد شد. ما هنوز از آنچه که ایران از سال 2002 تا 2015 انجام داده است درس نگرفته ایم. با وجود آنکه تحریم های اقتصادی آن ها باقی است و اقتصاد آن ها در بدترین شرایط است، اما آن ها تسلیم نشده اند.

بازپرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل گفت: ایران به همه چیز در رابطه با توانایی غنی سازی در توافق اتمی سال 2015 رسیده است. سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نچرخد. اما در ایران نه تنها هم اکنون بیش از 1000 سانتریفیوژ می چرخند بلکه ظرفیت ده ها هزار و حتی بیشتر را هر زمانی که توافق به انتها خود برسد، دارد. ایران عقب نشینی نخواهد نمود. آن ها قوانینی دارند که به آن ها اجازه این کار را نمی دهد.

اسکات ریتر در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: آلمان تایید نموده است که کاخ سفید این کشور را به وضع تعرفه ها تهدید نموده است، به نظر شما آیا اتحادیه اروپا نباید به طور علنی در برابر واشنگتن بایستد؟ گفت: ما شاهد آن هستیم که در فاصله زمانی ماه مه 2018 که رئیس جمهور ترامپ از توافق اتمی ایران خارج شد اتحادیه اروپا در کوشش بوده است که گزینه های مختلف را آنالیز کند.

مقام سابق سازمان ملل گفت: آن ها کوشش نموده اند که یک ساز و کار اقتصادی را ایجاد نمایند که ایران بتواند با اعضای اتحادیه اروپا مراودات تجاری داشته باشد تا خود را در برابر تحریم های ثانویه که آمریکا وضع نموده است، حفظ نمایند. اما آن ها نتوانسته اند کاری از پیش ببرند. موضوعی که وجود دارد این است که اقتصاد اتحادیه اروپا به اقتصاد آمریکا وابسته است. آن ها نمیتوانند با آمریکا مقابله نمایند. آن ها هیچ گزینه ای پیش رو ندارند.

مجری راشا تودی پرسید: این موضوع به طور شفاف مشاهده می گردد که آمریکا کوشش می نماید که به وسیله فشار اقتصادی سیاست های خود را به دیگر کشور ها تحمیل کند. این موضوع تاچه اندازه قانونی است؟

بازپرس سابق سازمان ملل گفت: این هرگز قانونی نیست. این اقدامی ارعاب آمیز است. تهدید هر فردی اقدامی ضد قانون است. من نمی دانم که حکم دادگاه در این رابطه چه باشد. اما زمانی که ما درباره طرح جامع اقدام مشترک و تهدید دیگر کشور ها در رابطه با آن صحبت می کنیم این به منزله نقض صریح این توافقنامه است.

وی اضافه کرد: این توافقی بود که نه تنها کشور های عضو آن یعنی، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا، ایران، چین و روسیه آن را امضاء کردند بلکه شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تصویب کرد و آن را به یک قانون بین المللی بدل کرد. اینکه آمریکا بیاید و تهدید به وضع تحریم ضد سه عضو اروپایی این توافق کند، این به منزله نقض قوانین بین المللی است.

مجری پرسید: شما شاهد آن بودید که آمریکا یک ژنرال ایرانی را به خاطر آنچه که تهدید می نامید کشت، اگر آمریکا بداند که ایران به ساخت بمب اتم نزدیک شده است آنگاه واشنگتن چه کاری انجام خواهد داد؟ آیا آن ها پیش از اثبات این ادعا اقدام خواهد نمود؟

بازپرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل گفت: آمریکا در گذشته ثابت نموده است که منتظر اثبات موضوع نخواهد ماند. آن ها در رابطه با عراق منتظر تحقیقات نشدند. آن ها در رابطه با سوریه این کار را نکردند. آن ها در رابطه با ایران هم این کار را نخواهند کرد. این موضوع به امور سیاسی داخلی آمریکا مربوط می گردد. این درباره امنیت ملی آمریکا است. هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران به دنبال یک برنامه اتمی باشد. اما در بدنه سیاسی آمریکا این نظر وجود دارد که ایران تمایل به داشتن سلاح اتمی و ماجراجویی های اتمی دارد.

مقام سازمان ملل در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: با توجه به شرایط موجود آیا این شانس وجود دارد که توافق اتمی جدید با حضور اعضای جدید و بدون حضور آمریکا ایجاد گردد؟ گفت: اگر شما خواستار حل و فصل صلح آمیز بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا هستید باید منتظر سوم نوامبر 2020 باشید و این زمان به سرعت فراخواهد رسید.

وی اضافه کرد: به نظرم یکی از دلایلی که آمریکا کوشش نموده است که این سه کشور اروپایی این سازو کار اقتصادی را لغو نمایند، مطرح کردن موضوع ایران در شورای امنیت پیش از سوم نوامبر است. آمریکا می خواهد بحرانی را ایجاد کند که دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از هر اقدامی که رئیس جمهور خواستار انجام آن باشد، حمایت نمایند. اگر ایران بتواند تا پس از انتخابات آمریکا صبر کند و اگر ترامپ برنده نگردد و یک رئیس جمهور دیگر به جای ترامپ راهی کاخ سفید گردد آنگاه این امید وجوددارد که او یک راهکار صلح آمیز برای این بحران پیدا کند. اما من بسیار نگرانم آنچه که در آمریکا روی می دهد سبب افزایش تنش ها پیش از انتخابات نوامبر گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 212

به "مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید