میراث فرهنگی نشست سی و سه پل را تکذیب کرد
به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ظهر امروز تآکید کرد که هیچ خطری سی و سه پل را تهدید نمی کند.
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان؛ امروز شنبه 2 دی 96 و هم زمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرونشست دیواره های سی و سه پل، گروهی از کار شناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سی و سه پل (الله وردیخان) بازدید کردند.
در خاتمه این بازدید فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر بیان نمود:
آنالیز ها نشان می دهد ایجاد (کج شدن دیوار ها) در طبقه دوم سی و سه پل امری است که در دهه های گذشته رخ داده (تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچ گونه شواهدی دال بر فرونشست زمین در محل پایه های سی وسه پل مشاهده نشده است.
او توضیح داد:
با توجه به بروز احتمال فرونشست زمین حاصل از خشک سالی طولانی مدت زاینده رود، آنالیز های کار شناسان نشان می دهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایه های پل در طبقه زیرین سی و سه پل مشاهده نشده است.
الله کمک بعلاوه توضیح داد:
آنالیز کار شناسان بعلاوه نشان می دهد که موج شکن های پل که با گچ و ساروج استحکام یافته اند، مستحکم در سر جای خود واقع شده است و در سقف طبقه اول و پایه های اصلی پل، هیچ گونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به بازدید کار شناسان از طبقه دوم پل اشاره نمود و اضافه نمود:
آنالیز های طبقه دوم نیز نشان می دهد که هیچ نوع شکست یا فاصله ای میان دیواره ها و عرشه پل ایجاد نشده و تمام رواق های راهروهای سرپوشیده نیز سالم است و در جرز ها و کف طبقه دوم نیز ترک های 45 درجه که ناشی از فرو نشست بوده وجود ندارد.
الله کمک با اشاره به استحکام سی و سه پل در هنگام ساخت آن تأکید کرد:
این پل تاریخی که به صورت دو طبقه طراحی شده است بزرگ ترین پل در راستا زاینده رود بوده و 299 متر طول و 14 متر عرض دارد.
او اظهار کرد:
در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهک های متعددی حداقل به عمق 10 متر در بستر زاینده رود ایجاد شده و سپس این چاهک ها با سنگ پر شده و سپس روی آن ها بستری از سنگ ایجاد شده و پایه های پل نیز روی آن قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بعلاوه به استحکام بخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی اشاره نمود و اظهار کرد: با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای بازسازی سی وسه پل ارائه داد (دال بتنی) در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیواره های طبقه دوم پل از آن دوران تا به امروز شده است.
الله کمک اظهار کرد:
با توجه به بروز اعوجاج در بعضی دیواره های پل، کار شناسان در حال حاضر اعتقادی برای بازسازی اضطراری برای این بخش از دیواره های طبقه دوم پل ندارند.
او توضیح داد:
با این وصف نگرانی های ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زاینده رود و تهدیدی که این امر برای پایه های پل های تاریخی اصفهان به شمار می رود جدی است، روی همین اصل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری های در راستا رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پل های تاریخی اصفهان تشکیل شده است.
منبع: کجارو / میراث آریا