نمی توانم با مافیای بزرگ تئاتر مقابله کنم

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، آرش فلاحت پیشه که بزودی نمایش پنهان خانه پنج در را به صحنه می برد، از مافیا و فسادی سخن می گوید که گریبان تئاتر را گرفته، از اینکه بسیاری از آثار نمایشی از محتوا تهی شده و تاکید دارد تنها سرمایه گذار و صاحب نمایشش، خودش است.

نمی توانم با مافیای بزرگ تئاتر مقابله کنم

آرش فلاحت پیشه از جمله بازیگرانی است که حوصله آموزش هم دارد. او سالهاست در این زمینه فعالیت می نماید و قرار است بزودی نمایش پنهان خانه پنج در نوشته حسین کیانی را با گروهی از هنرجویان جوان روی صحنه ببرد.

به گزارش خبرنگاران، این نمایش اولین محصول کلاس های بازیگری فلاحت پیشه است که با عنوان تمرکز تا باور برگزار نموده و از دو سال پیش تصمیم گرفته وارد حوزه فراوری تئاتر بگردد تا هنرجویان این فرصت را بیابند که یافته های خود را در مواجهه با تماشاگر قرار بدهند.

فلاحت پیشه برای اجرای این نمایش سراغ متون مختلفی رفته و در نهایت نمایشنامه پنهان خانه پنج در حسین کیانی را انتخاب نموده است. متنی که به گفته او زمینه ای ایجاد می نماید تا قابلیت های بازیگر در برخورد با شیوه های مختلف نمایش شرقی محک زده بگردد.

او البته این نکته را هم یادآوری می نماید: ضمن حفظ اصالت این شیوه ها، قدری مدرن تر هم برخورد نموده ایم به طوریکه هر لحظه این کار برای خود من کشف و شهود است.

برای اجرای این نمایش بیش از 20 هنرجو آمدند ولی در نهایت این اثر نمایشی با حضور 8 بازیگر به صحنه می رود.

فلاحت پیشه درباره کاهش هنرجویان می گوید: متاسفانه شرایط غیرحرفه ای این روزهای تئاتر به هنرجویان هم سرایت نموده و خواسته های آنان را هم در سطح نگه داشته است. به این معنی که بسیاری از آنان توقع دارند بعد از 2 ماه روی صحنه بفرایند زیرا دیده اند هنرمندانی بعد از یک هفته تمرین، به اجرا می رسند!

او از مسئله ای دیگر هم یاد می نماید: به این شرایط اضافه کنید کارگاه های از ایده تا اجرا!!! را. متاسفانه در این سال ها دیده ایم به کلاشانه ترین شکل ممکن، از سی چهل هنرجو پول های کلان گرفته می گردد و بعد نمایشی روی صحنه می رود که فقط دو سه تن از آنان در آن نقشی دارند و بقیه روی صحنه رها هستند.

فلاحت پیشه ادامه می دهد: این شرایط سبب شد بعضی از هنرجویان من تاب نیاورند و از گروه جدا شدند درحالیکه ما برای اجرای این نمایش تمرین های بسیار متعددی داشتیم از کاتاکالی تا سماع و آواز و تایچی و ... بعضی دیگر هم بودند که به دلیل بی انضباطی و رعایت نکردن نظمی که ما از استادانی همانند استاد سمندریان یا محمود استادمحمد یاد گرفته بودیم، عذرشان را خواستم. حتی یک هفته پیش از اجرایمان در جشنواره تئاتر استانی، یک نفر ار کنار گذاشتم.

بازیگر نمایش های هی مرد گنده گریه نکن و ملانصرالدین درباره چشم انداز خود برای اجرای این نمایش در طول دو سال تمرین توضیح می دهد: از اول هیچ چیزی را قطعی نکردیم. قرار ما این بود وقتی نمایش آماده اجرا شد، آن را به سالنی ارایه بدهیم. در پروسه تمرینی که داشتیم، بتدریج ابعاد کار گسترده تر شد. حالا دیگر نیازمند دکور و لباس و نور بودیم و دوستانی به گروه ما پیوستند که خوشبختانه همه حرفه ای هستند و حضورشان در هر نمایشی اثرگذار است.

فلاحت پیشه اضافه می نماید: اوایل سال جاری که فراخوان تالار مولوی منتشر شد، کار را ارایه کردیم. بسیار مشتاق بودم اولین اجرایمان در این سالن باشد که پایگاه تئاتر دانشجویی است و حالا قرار است از 24 بهمن در این سالن اجرای مان را شروع کنیم. در این فاصله در جشنواره تئاتر استانی شرکت کردیم و در جشنواره تئاتر هامون نیز اجرا خواهیم داشت.

بازیگر نمایش هایاگر شبی از شب های تهران مسافری و کافه مک ادم از معضلی دیگر هم سخن می گوید؛ موضوعی که برایش بسیار مهم و حیاتی است: دورادور شنیده ام که گفته می گردد من هم در کار آموزش همانند بعضی از همکاران پول های کلانی از هنرجویان می گیرم و دوره هایی را با عنوان از ایده تا اجرا برگزار می کنم و حال اینکه در تمام این مدت هنرجویان ماهانه مبلغ 100 یا 200 هزار تومان شهریه داده اند که صرف اجاره پلاتو شده است و برای اجرا هم شخصا مبلغی را که از جایی دیگر دریافت نموده ام، بابت تهیه و فراوری این اثر گذاشته ام و تنها سرمایه گذارش خود من هستم.

او که سابقه بازی در آثار کارگردانانی همچون محمود استادمحمد، جلال تهرانی، علی اصغر دشتی و ... را دارد، درباره تمرکزش بر بخش آموزش که فعالیتی بسیار انرژی گیر و پر مسئولیت است، به خبرنگاران می گوید: دانشجوی سال سوم تئاتر در هنرهای زیبا بودم که به اصرار دوستی برای هنرجویان جوان در قم، دوره آموزشی برگزار کردم. بارها به این دوست گفتم هنوز خودم دانشجو هستم و آنقدر نمی دانم که به کسی بیاموزم ولی او معتقد بود همان اندازه که می دانی، به این هنرجویان منتقل کن. آن موقع برایم سخت بود که هفته ای یک روز به قم بروم ولی تجربه خوبی شد و از ده سال پیش این مقوله برایم جدی تر شد و حالا در دل دوره یازدهم آموزشی ام هستم.

فلاحت پیشه که سال هاست دوره های آموزشی خود را به صورت مستقل برگزار می نماید، در پاسخ به این پرسش که چرا مقوله آموزش برایش مهم شده است، می گوید: این موضوع زمانی برایم جدی شد که دیدم نمی توانم با مافیای بزرگ تئاتری مقابله کنم؛ جریانی که به تئاتر وارد شد، باندبازی های خاص خود را داشت و دیدیم که آثار نمایشی بتدریج از محتوا تهی شده و به سمت سیرک رفته است اما نمی خواستم برای کسب درآمدی ناچیز به هر کاری تن دهم و با هر نوکیسه ای که عنوان کارگردان یا تهیه نماینده را یدک می کشد، همکاری کنم بلکه ترجیح می دهم شرافت کاری خود را حفظ کنم. بنابراین تصمیم گرفتم شیوه اثرگذاری ام را تغییر دهم و هرچند نمی توانم با آن مافیای بزرگ مقابله کنم ولی دست کم با پرورش چند هنرجوی جوان، از ورود بخش کوچکی از فسادی که دارد به تئاتر رخنه می نماید، پیشگیری می کنم چون این فساد بتدریج گریبان خودم را هم خواهد گرفت.

او درباره عنوان تمرکز تا باور نیز توضیح می دهد: تمام مکاتب بازیگری در دو نقطه با هم مشترکند؛ نقطه شروعین تمرکز است و نقطه پایانی؛ باور. تمرکز به ظاهر واژه ساده ای است ولی ابعاد بسیار گسترده ای دارد و مهم ترین بخش آن خودشناسی است؛ اینکه ضعف ها، پیچیدگی ها و ناخودآگاه خود را بشناسیم و بعد تکنیک را بیاموزیم. متاسفانه این روزها در بسیاری از دوره های آموزشی می بینیم که بدون توجه به این نکات، فقط به هنرجویان تکنیک را آموزش می دهند به طوری که آنان فقط حمال تکنینک هستند.

به گزارش خبرنگاران، نمایش پنهان خانه پنج در نوشته حسین کیانی است که از روز 24 بهمن ماه در تالار مولوی اجرا می گردد.

در کنار هنرجویان جوان این نمایش که برای اولین بار روی صحنه می فرایند، گروهی حرفه ای،آرش فلاحت پیشه را همراهی می نمایند که اسامی آنان بدین توضیح است:

دراماتورژ: محمد امیر یاراحمدی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: پریدخت عابدین نژاد، طراح نور و مشاور کارگردان: احسان فلاحت پیشه، طراح گریم: امین میری، طراح پوستر و بروشور: امین منتظری، بازیگران: کوشا ابراهیمی، سارا فتحی، مائده شهوازیان، آیدا نوروزی، حمید باهوش، سارا علاقه مند، علیرضا رشیدی، مریم بهشتی.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 231

به "نمی توانم با مافیای بزرگ تئاتر مقابله کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توانم با مافیای بزرگ تئاتر مقابله کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید