وفس کجاست و چرا این قدر محبوب است؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، وفس، از توابع استان مرکزی و در قلب کوهستان و در میان کوههای با ارتفاع زیاد قرار گرفته است و با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا، در میان روستاها و شهرهای اطراف، بلندترین ارتفاع را دارد

وفس کجاست و چرا این قدر محبوب است؟

خبرنگاران: اگر دلتان لک زده برای روستاگردی و تماشای طبیعت پیشنهاد ما، روستای بزرگ و تاریخی وفس است که هم جاذبه های بسیار دارد و هم مردمانی نیکونهاد.

روستای وفس با آب و هوای خوش، چشم اندازهای طبیعی، مزارع و باغ ها، چشمه های فراوان، بافت تاریخی منحصر بفرد و قابلیت های ورزش های کوهستانی، به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شناخته شده وسال هاست که مقصد محبوب طبیعت دوستان است.

نام این منطقه را به صورت های گوناگونی مثل وفس، وبس، وَوس، وُوس تلفظ می نمایند، ولی بیشتر از همه اینها، این روستای خوش آب و هوا به وفس معروفیت دارد.

وفس، از توابع استان مرکزی و در قلب کوهستان و در میان کوههای با ارتفاع زیاد قرار گرفته است و با ارتفاع 2200 متر از سطح دریا، در میان روستاها و شهرهای اطراف، بلندترین ارتفاع را دارد و اختلاف ارتفاع آن با منطقه ها اطرافش بسیار زیاد است و به همین دلیل، اندازه نزولات جوی و پوشش گیاهی در این روستا بسیار بالا و آب و هوای آن نیز با سایر منطقه ها اطراف، تفاوت چشمگیری دارد.

کوههایی که این روستای زیبا را محصور نموده اند، از نوع آهکی و رسوبی است که در میانه های آن، بقایای موجودات زنده که در لایه های زمین مانده اند، به وفور دیده می گردد. این فسیل ها، نشان دهنده آن است که در گذشته های دور، کوههای وفس جزء منطقه ها کم عمق دریایی به نام تیس بوده که طبق تحقیقات زمین شناسان، تا اوایل دوران سوم زمین شناسی، در منطقه های از ایران مرکزی از جمله وفس، گسترده بوده است. این دریای کم عمق، به مرور زمان و با تغییرات و تبدیلات بسیار و ته نشین شدن املاح دریایی، به تدریج از بین رفته و کوههای رسوبی پدید آمده اند.

بلندترین نقطه وفس، کوه قلنجه با ارتفاعی حدود 2745 متر و پست ترین نقطه آن، محلی در دشت وسیع انجمن، در شمال وفس، با ارتفاعی حدود 1550 متر است.

خانه های مسکونی روستا با بافتی متراکم، در یک طبقه و با ایوان و سقف مسطح، بر روی دامنه کوهها ساخته شده اند و کوچه باغ های پیچ در پیچ آن با درختان سایه دار، جلوه بسیار زیبایی به روستا بخشیده اند.

در این منطقه، شما به جز کوهنوردی، به غارنوردی هم می توانید بپردازید. با توسعه سازه های آهکی در منطقه وفس، غارهای طبیعی و اعجاب انگیزی به وجود آمده اند که از مهمترین آنها می توان به غار وفس و غار قلعه جوق اشاره نمود.

اگر گذارتان به این روستا افتاد، به جز غارنوردی و کوهنوردی، فرصت بازدید از بنای زیارتگاه امامزاده شاهزاده حسینع را هم دارید که از بناهای دوره صفوی است. امامزاده یحیی و امامزاده اسماعیلع هم دو امامزاده دیگر این روستا است.

مردم وفس با لهجه وفسی موسوم به وُوسی، که یکی از لهجه های قدیم پارسی ایرانیان باستان و شاخه ای از تاتی است، صحبت می نمایند و عمده فعالیت آنها، کشاورزی، دامداری و باغداری است. صنایع دستی شامل گیوه چینی، قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم و سوزن دوزی و سبد بافی هم در این روستا به وفور دیده می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1402 بروزرسانی: 17 مهر 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1794

به "وفس کجاست و چرا این قدر محبوب است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "وفس کجاست و چرا این قدر محبوب است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وفس کجاست و چرا این قدر محبوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید