اختلال شخصیت، هزینه بسیاری برای بیمار دارد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، طبنا نیوز/یک روانشناس گفت: اختلال شخصیت الگوهای رفتاری عمیقا تثبیت شده ای هستند که عوارض زیادی دارند و برای فرد و کسانی که با او در ارتباط اند، هزینه روانی بسیاری به بار می آورد.

اختلال شخصیت، هزینه بسیاری برای بیمار دارد

متین نصری روانشناس با اشاره به بیماری اختلال شخصیت اظهار کرد: بیماری اختلال شخصیت عبارت است از الگوی ناسازگارانه و بادوام تجربه درونی و رفتاری که به زمان نوجوانی یا جوانی بر می گردد.

وی با بیان اینکه این بیماری حداقل در دو زمینه آشکار می گردد، اضافه نمود: شناخت، هیجان پذیری، عملکرد میان فردی و کنترل تکانه این الگوی انعطاف ناپذیر، در موقعیت های فردی و اجتماعی مشهود است و موجب پریشانی یا اختلال می گردد.

این روانشناس اعلام کرد: اختلال شخصیت بیانگر مجموعه ای از الگوهای رفتار گوناگون و پیچیده است.

جلوه آشفتگی روانی

نصری توضیح داد: جلوه آشفتگی روانی در هر یک از این اختلال ها کاملا متفاوت است؛ با این حال مسائلی که افراد مبتلا به اختلال های شخصیت تجربه می نمایند هر روز و در اغلب تعامل های آنها با دیگران مشاهده می گردد.

وی ادامه داد: مسائل این افراد می تواند وابستگی شدید، ترس زیاد از صمیمیت، نگرانی شدید، رفتار استثمارگرانه و یا خشم کنترل ناپذیر آنها باشد. معمولا این افراد ناخشنود و ناسازگار هستند.

شیوه های برقراری ارتباط مشکل آفرین

این روانشناس شرح داد: این بیماران در دور معیوبی گرفتار می شوند که در آن سبک شخصی و آشفته شان دیگران را از آنها بیزار می نماید و از این رو شیوه های برقراری ارتباط مشکل آفرین آنها را تشدید می نماید.

نصری اضافه نمود: با توجه به اینکه اختلال شخصیت، کل ساختار موجودیت فرد را در بر می گیرد معمولا جزو سخت ترین اختلال ها محسوب می شوند و برای ارزیابی این افراد تاریخچه زندگی آنها و مسائل فردی شان مورد آنالیز قرار می گیرد که اغلب مسائل فردی طولانی مدت بوده و در سراسر زندگی فرد دیده می گردد.

وی بیان داشت: گاهی در دوره ای یک رویداد خاص اما با شدت زیاد برای فرد رخ داده است که اگر معلوم گردد این مسائل عمیقا تثبیت شده و بادوام هستند؛ روش های شاخص احساس کردن و رفتار کردن محسوب می شوند و در این صورت فرد به اختلال شخصیت مبتلا است.

تشخیص اختلال شخصیت

این روانشناس مطرح کرد: تشخیص اختلال شخصیت به این علت سخت است که خیلی از اختلال های شخصیت، ویژگی های مشابهی دارند.

نصری گفت: باید توجه داشت که اختلال شخصیت الگوهای رفتاری عمیقا تثبیت شده ای هستند که عوارض زیادی دارند و برای فرد و کسانی که با وی در ارتباط هستند هزینه روانی بسیاری به بار می آورد.

وی اظهار داشت: علت های ژنتیکی روان شناختی و عوامل اجتماعی فرهنگی می تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 981

به "اختلال شخصیت، هزینه بسیاری برای بیمار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال شخصیت، هزینه بسیاری برای بیمار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید