10 بازی ترسناک که با الهام از واقعیت ساخته شده اند
به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، اینکه چه چیزی ترسناک در نظر گرفته می گردد، از فردی به فرد دیگر فرق دارد، بنابراین ژانر ترسناک جنبه های زیادی دارد که از روی آن بازی های مختلفی نیز ساخته شده است. در بازی های ترسناک، برای رسیدن به پایان باید انواع ترس های مختلف را شجاعانه تحمل و بعضا دفع کنید. بسیاری از چیز هایی که به طور گسترده ترسناک تلقی می شوند، تا آنجا که ما می دانیم فقط در داستان های فانتزی وجود دارند. با این حال رویدادهای ترسناک بی شماری وجود دارد که در دنیای واقعی رخ داده است و مکان هایی وجود دارند که باعث ایجاد احساس ترس در مردم می شوند. با اینکه بیشتر بازی های ترسناک به عناصر فراطبیعی و علمی تخیلی وابسته هستند اما بعضی از آن ها از رویداد ها و مکان های واقعی الهام می گیرند. حال در این مقاله به 10 بازی ترسناک با الهام از واقعیت خواهیم پرداخت.
10. Cursed Mountain
تهیه نماینده: Deep Silver / سازنده: Sproing Interactive
سال انتشار: 2009
پلتفرم: Wii, PC
متاسفانه ناپدید شدن یا تلف شدن افراد هنگام کوهنوردی به هیچ وجه چیز غیرمعمولی نیست، به خصوص اگر در خصوص قله های بلندی مانند اورست حرف بزنیم. مردی به نام راینولد مسنر (Reinhold Messner) نه تنها توانست به تنهایی قله اورست صعود کند، بلکه بدون کپسول اکسیژن این کار را انجام داد که یک شاهکار باورنکردنی است. مسنر در آثار مختلفی حضور داشته و به طور مستقیم در بازی Cursed Mountain به آن اشاره شده است. او یکی از کوهنوردانی است که آنتاگونیست اصلی بازی در کنار بری بیشاپ و ادموند هیلاری با آن ها به قله صعود نموده است. این داستان از این الهام گرفته شد که مسنر برادر کوهنورد خود، گانتر را به طرز غم انگیزی از دست داد، در حالی که آن ها با هم از کوه پایین می آمدند.
با این حال اوضاع در بازی کمی فراطبیعی می گردد. با کشف یک حقیقت شوم به وسیله اریک یا همان شخصیت اصلی، محیط کوهستانی به سرعت عجیب و غریب می گردد. ناپدید شدن برادر اریک با نفرینی مرتبط است که ارواح ناآرام و موجودات هیولایی را روی کوه ر ها نموده است. همانطور که اریک به قله صعود می نماید، نه تنها باید با محیط خشن بلکه با وحشت هایی که در کمین است نیز مبارزه کند. بازی عناصر کاوش، حل معما و مبارزه را با هم ترکیب می نماید. بازیکنان در شیب های یخی حرکت نموده، پازل های محیطی را حل می نمایند و با هیولاهای مختلف روبرو می شوند.
9. The Dark Pictures: Little Hope
تهیه نماینده: Bandai Namco / سازنده: Supermassive Games
سال انتشار: 2020
پلتفرم: PS4, PC, Xbox One, PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
هر چقدر هم که در عصر حاضر محاکمه جادوگران برای شما عجیب و احمقانه به نظر برسد، در روزگار قدیم یک امر واقعی بود. محاکمه های جادوگران قرن هفدهم سیلم از مشهورترین محاکمه ها محسوب می گردد، اما موارد دیگری نیز وجود داشت، از جمله مواردی که در شهر اندوور انجام شد. اگرچه داستان Little Hope در یک شهر خیالی اتفاق می افتد، اما این شهر در استان ماساچوست است، جایی که محاکمه جادوگران زیادی در آنجا رخ داد. این بازی ترسناک بین دوره های زمانی مختلف حرکت می نماید که یکی از مهمترین آن ها دهه 1690 است، یعنی زمانی که محاکمه جادوگران در سیلم رخ داد.
بازی ماجرای چهار دانشجو و استادشان را دنبال می نماید که در شهر متروکه ای سرگردان شده اند. همانطور که آن ها ناامیدانه برای فرار جست وجو می نمایند، با منظره های وحشتناک از گذشته روبرو می شوند. گیم پلی بازی حول محور انتخاب های مهمی می چرخد که بر روایت و سرنوشت شخصیت ها تاثیر می گذارد. هر تصمیمی، از گزینه های گفت وگوی به ظاهر بی اهمیت گرفته تا رویداد های سریع (QTE)، می تواند پیغامد های ماندگاری داشته باشد. شما در طول داستان پنج شخصیت را کنترل می کنید که هر کدام اسرار و آسیب پذیری های خاص خود را دارند. به طور کلی بازی با روایت منشعب خود، ارزش تکرار بالایی را ارائه می دهد و به صورت کوآپ نیز قابل تجربه است.
8. Fears To Fathom
تهیه نماینده: Rayll Studios / سازنده: Rayll Studios
سال انتشار: 2021
پلتفرم: PC
بازی Fears to Fathom یک اثر ترسناک معمولی یست. این بازی به جای روایت های بزرگ و دنیا های پسترده، بر ارائه تجارب فشرده تمرکز می نماید که وحشت هایی را که در موقعیت های به ظاهر معمولی در کمین هستند، آنالیز می نماید. در واقع بازی یک اثر ترسناک روانشناختی اپیزودیک است که به وسیله استودیوی مستقل Rayll ساخته شده است و هر قسمت به عنوان یک داستان مستقل عمل می نماید که با الهام از داستان های ذکر شده به وسیله افراد واقعی در رددیت ایجاد شده است.
گیم پلی بازی حول محور قرار دادن شما به جای افرادی است که در شرایط عجیب گرفتار شده اند و در ایجاد تنش و تعلیق به وسیله استفاده استادانه از داستان سرایی محیطی فزونی دارد. بازی از ترکیبی از کاوش، حل پازل و مدیریت منابع نور استفاده می نماید تا شما را در حین روایت داستان درگیر خود کند. در حالی که اپیزود های مجزا کوتاه هستند و معمولا یک یا دو ساعت طول می کشند، اما احساس ناراحتی و ترسی را درون بازیکن پرورش می دهد که مدت ها پس از سرانجام هر قسمت در فکر او باقی می ماند. به طور کلی Fears to Fathom برداشتی جالب از ژانر ترسناک است و فرمت اپیزودیک آن به طیف متنوعی از تجربیات اجازه می دهد که هر یک ترس منحصر به فردی را آنالیز نمایند.
7. Chernobylite
تهیه نماینده: All in! Games SA / سازنده: The Farm 51
سال انتشار: 2021
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
فاجعه چرنوبیل یک حادثه هولناک است که در دهه 1980 رخ داد و این بازی به شدت به عواقب آن می پردازد. در واقع، منطقه اصلی که در آن بازی می کنید، یک محیط اسکن شده سه بعدی از منطقه واقعی فاجعه چرنوبیل است. شما در بازی در نقش یک فیزیکدان بازی می کنید که قبل از فاجعه در نیروگاه هسته ای چرنوبیل کار می نموده است. شما 30 سال پس از این حادثه به زمینی رادیواکتیو برمی شد تا نامزد گمشده خود، تاتیانا را پیدا کنید. همانطور که در محیط بازی کاوش می کنید، با ترکیبی از خطرات مختلف روبرو خواهید شد. استاکر های نظامی متخاصم، موجودات جهش یافته حاصل از مواد رادیواکتیو و محیط خشن، همگی بقای شما را تهدید می نمایند.
شما منابعی را برای ساخت سلاح ها و تجهیزات پیدا نموده و انتخاب های مهمی که بر روایت منشعب داستان تاثیر می گذارد، خواهید داشت. هر تصمیمی که در خصوص همراهان، ماموریت ها و منابع خود می گیرید، عواقبی دارد که در طول بازی مشخص می گردد. در این میان گنجاندن یک کمپ، لایه ای از عمق استراتژیک را به بازی اضافه می نماید. در این پایگاه، می توانید آیتم هایی بسازید، با همراهان خود تعامل داشته باشید و انتخاب هایی داشته باشید که بر وفاداری آن ها و به نوبه خود، نتیجه بازی تاثیر بگذارد. در نهایت محدودیت همیشگی زمان، لایه دیگری از تنش را به گیم پلی اضافه می نماید، زیرا تکمیل ماموریت ها در یک چارچوب زمانی مشخص شده برای کشف حقیقت در خصوص ناپدید شدن تاتیانا و پدیده های عجیب و غریبی که منطقه را درگیر نموده است، بسیار مهم است.
6. The Town Of Light
تهیه نماینده: Wired Productions / سازنده: LKA
سال انتشار: 2016
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
بیمارستان روانی ولترا (Volterra) که به عنوان پناهگاه ولترا نیز شناخته می گردد، مکانی واقعی در ایتالیا است. این تیمارستان به علت بدرفتاری وحشتناک کارکنان با بیماران مشهور شده بود و 90 سال پس از افتتاح تعطیل شد. The Town of Light یک بازی ترسناک روانشناختی است که از این بیمارستان روانی به عنوان محیط خود استفاده می نماید. در بازی شما در نقش رنه قرار می گیرید که زن جوانی است که زمانی به عنوان بیمار در آسایشگاه زندگی می نموده است. رنه با بازگشت به ساختمان های متروکه، در پی کشف خاطرات دوران خود در آنجا است. همانطور که پناهگاه عجیب و در عین حال فرسوده را کاوش می کنید، نگاهی از گذشته به وسیله داستان سرایی محیطی و عکس نوشته های تعاملی آشکار می گردد.
بازی بر روایت های تخیلی تکیه نمی نماید. در عوض، داستان بر شیوه ها و درمان های واقعی تمرکز می نماید، بازیکنان با اسناد تاریخی، سوابق پزشکی و صدا های ضبط شده روبرو می شوند که تصویری نگران نماینده از یک سیستم مراقبت بهداشتی خراب و عدم درک بیماری روانی بیماران را ترسیم می نماید. گیم پلی بازی حول محور کاوش، حل معما و کنار هم قرار دادن اجزاری گذشته رنه می چرخد. شما در پناهگاه های متروکه حرکت خواهید کرد، منطقه ها پنهان را کشف خواهید کرد و پیغام های مرموز به جا مانده از بیماران قبلی را رمزگشایی خواهید کرد. در این میان پازل ها یک هدف روایی را دنبال می نمایند و اغلب منعکس نماینده مبارزات و اضطراب های درونی رنه هستند. در نهایت لازم به ذکر است که بازی به علت نمایش دقیق تاریخی، کاوش آن در خصوص بیماری های روانی و فضای منحصر به فردش مورد تحسین قرار گرفته است. با این حال، بعضی از منتقدان فقدان عناصر ترسناک سنتی و ریتم آهسته آن را از مسائل آن دانسته اند.
5. سری Silent Hill
سری بازی های سایلنت هیل به خاطر شهر مخوفشان شناخته می شوند. شهر مه آلود سایلنت هیل از سری بازی های ویدیویی به طور کامل بر اساس یک مکان واقعی نیست. با این حال، توسعه دهندگان از یک شهر واقعی آمریکایی به نام سنترالیا در استان پنسیلوانیا برای ساخت آن الهام گرفته اند. همانطور که می توانید حدس بزنید، سنترالیا، تاریخ غم انگیزی دارد. آتش سوزی در یک معدن زغال سنگ متروک در سال 1962 که تا حال حاضر نیز ادامه دارد باعث شد تا شهر به علت نگرانی های ایمنی تخلیه گردد و یک منظره متروک با ساختمان های در حال فرو ریختن و دود برخاسته از شکاف های زمین باقی بماند. لازم به ذکر است که جمعیت این شهر به خاطر آتش در 100 متری زیر سطح زمین از بیش از 1000 نفر در سال 1981 به 10 نفر در سال 2010 رسید.
4. Kholat
تهیه نماینده: IMGN.PRO / سازنده: IMGN.PRO
سال انتشار: 2015
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
اگر از جنایات مهم دنیای واقعی مطلع باشید، احتمالا در خصوص حادثه گذرگاه دیاتلوف شنیده اید، جایی که 9 دانش آموز در سال 2013 به کوه های اورال در روسیه رفتند. آن ها ظاهرا ناپدید شده بودند، تا اینکه ماه ها بعد در شرایط عجیبی پیدا شدند. Kholat یک بازی در سبک ترس و بقا است که شما را وادار می نماید تا در حالی که شان بین تحقیقات شما را روایت می نماید، از اتفاقی که برای کوهنوردان ذکر شده افتاده، سر در بیاورید. همانطور که محیط وسیع بازی را کاوش می کنید، احساس انزوا و آسیب پذیری به سرعت در شما ایجاد می گردد. فقدان نقشه یا اهداف واضح به تنش می افزاید و منعکس نماینده سردرگمی احتمالی کوهنوردان محکوم به فنای داستان است.
در این میان بازیکنان باید دمای بدن، گرسنگی و خستگی خود را مدیریت نمایند تا در برابر عوامل خشن بازی تسلیم نشوند. فقدان مبارزات سنتی بیشتر بر آسیب پذیری تاکید می نماید و بازیکنان را وادار می نماید تا به هوش و ذکاوت خود برای حرکت در محیط تکیه نمایند. از طرفی بازی اثری نیست که روایت خود را به طور مستقیم ارائه دهد، بنابراین داستان به وسیله نوشته های پراکنده، پیغام های رمزآلود و سرنخ های محیطی آشکار می گردد. در نهایت سرانجام های چندگانه، تفاسیر متفاوتی از رویداد ها ارائه می دهند و این به ارزش تکرار بازی می افزاید.
به طور کلی Kholat یک تجربه منحصر به فرد و ناراحت نماینده است که مدت ها پس از سرانجام فکر شما را درگیر نگه خواهد داشت. این بازی بر ترس های ناگهانی تکیه نمی نماید، بلکه با استفاده استادانه از اتمسفر، داستان گویی محیطی و معمایی ناراحت نماینده پیرامون یک تراژدی واقعی، به شدت تکان دهنده است. بنابراین، اگر در پی یک ماجراجویی هیجان انگیز در ناشناخته ها هستید، شاید بهتر باشد که سفر در کوه های Kholat را انتخاب کنید. فقط به یاد داشته باشید که سرما تنها چیزی نیست که باید از آن ترسید.
3. Outlast
تهیه نماینده: Red Barrels / سازنده: Red Barrels
سال انتشار: 2013
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
پروژه MKUltra پروژه ای بود که به وسیله سازمان سیا انجام شد و در آن، دارو ها و روش هایی برای شست وشوی مغزی و کنترل فکر انسان ها آزمایش شد. این واقعیت که این یک رویداد واقعی در تاریخ بوده به مقدار کافی نگران نماینده است، با این حال اوت لست از این رویداد ها الهام می گیرد و آن ها را حتی بیش از پیش ترسناک نشان می دهد. در این بازی شما به عنوان یک روزنامه نگار به درون تیمارستانی پر از بیمارانی فرو می روید که تحت آزمایش هایی مشابه آزمایشات MKUltra قرار گرفته اند. نیازی به گفتن نیست که آن ها همیشه کوشش می نمایند که شما را بکشند. در نتیجه شما باید در حالی که فرار می کنید، تحقیقات را به سرانجام برسانید. داستان به موضوعات حرص و طمع شرکت ها برای آزمایش های عجیبو غریب و عواقب نگران نماینده اقدامات پزشکی غیراخلاقی می پردازد.
درخشش اوت لست در تعهد آن به ارائه وحشت خالص نهفته است. این بازی نبردهای اکشن سنتی را کنار می گذارد و بازیکن را وادار می نماید تا برای فرار از تیمارستان به مخفی کاری و فرار تکیه کند. بنابراین فقدان گزینه های تهاجمی نوعی احساس آسیب پذیری دائمی را ایجاد می نماید و شما را مجبور می نماید به طور ناامیدانه در پی مکان هایی برای پنهان شدن بشد و دعا کنید که گرفتار شخصیت ها نشوید زیرا تنها چند ضربه شما را از پا می اندازد. در این میان بازی به طرز ماهرانه ای از تاریکی به عنوان یک ابزار برجسته استفاده می نماید. شما به شدت به دوربین دید در شب خود برای پیمایش در راهرو های پرپیچ و خم تیمارستان متکی هستید، اما حتی نمای محدود آن نیز نمی تواند حس ترس را از بین ببرد زیرا هر سایه ای یک تهدید بالقوه را پنهان نموده و هر صدایی لرزه بر ستون فقرات شما می اندازد. در نهایت لازم به ذکر است که اوت لست سفری دلخراش به تاریک ترین زوایای تباهی انسان است که برای افرادی که علاقه مند به سبک ترس هستند، به شدت پیشنهاد می گردد.
2. Five Nights At Freddys
تهیه نماینده: ScottGames / سازنده: ScottGames
سال انتشار: 2014
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, iOS, Android
عناصر بازی Five Nights at Freddys از بسیاری جهات به وضوح یادآور حادثه رخ داده در رستوران های چاک ئی.چیز (Chuck E. Cheese) است و این تصادفی نیست. الهام بخش ربات های عروسکی تشنه به خون بازی، یک پرونده واقعی است که در سال 1993 در آرورا در استان کلرادو رخ داد. پس از تعطیلی شبانه، چهار کارمند رستوران به طرز غم انگیزی کشته شدند و یکی به شدت مجروح شد. آن ها در حال تمیز کردن رستوران بودند که یکی از کارکنان سابق به آن ها شلیک کرد. در این بازی، شما به عنوان یک نگهبان وظیفه دارید تا مطمئن شوید که همه چیز در هر شب از یک پیتزا فروشی به خوبی پیش می رود اما وقتی عروسک ها زنده می شوند، چیزی که واقعا باید نگران آن باشید، خودتان هستید.
در واقع هدف شما در طول شب زنده ماندن تا طلوع خورشید است. شما باید به وسیله دوربین های امنیتی که در سرتاسر رستوران قرار داده شده اند، بر شرایط نظارت کنید و با بستن درها ورودی های دفتر خود را مسدود کنید اما شما منبع الکتریسیته محدودی دارید. در نتیجه تصمیم گیری در خصوص زمان بستن در ها و صرفه جویی در مصرف برق، یک تنش دائم را در وجود شما ایجاد می نماید. از طرفی فقدان موسیقی که تنها با حرکت ربات هاو جلوه های صوتی آزاردهنده جایگزین می گردد، تنش را بیشتر می نماید. روایت بازی به وسیله تماس های تلفنی مرموز از نگهبان قبلی و پیغام های مخفی پراکنده در طول بازی آشکار می گردد. داستان بازی یک تاریخ تاریک از پیتزا فروشی را که شامل ناپدید شدن بچه ها و ارواح انتقام جوی بچه های است که در ربات ها به دام افتاده اند را روایت می نماید.
این بازی توانست به موفقیت زیادی کسب کند و به خصوص در یوتیوب به شدت محبوب گردد. در نتیجه این موفقیت، نسخه های مختلفی از آن فراوری شد که هر کدام با استفاده از هسته گیم پلی نسخه اصلی سرگرم نماینده و البته ترسناک ظاهر شدند. در نهایت لازم به ذکر است که یک فیلم سینمایی نیز از این سری در سال 2023 منتشر شد.
1. Neverending Nightmares
تهیه نماینده: Infinitap Games / سازنده: Infinitap Games
سال انتشار: 2014
پلتفرم: PC, PS4, PS Vita, iOS, Android, Nintendo Switch
گاهی اوقات، این عوامل خارجی نیستند که الهام بخش داستان های ترسناک هستند و این در خصوص Neverending Nightmares صدق می نماید. این بازی یک اثر ترسناک روانشناختی است که از مبارزات طراح اصلی بازی با بیماری روانی خود الهام گرفته شده است. همانطور که در صفحه کیک استارتر بازی نیز بیان شده است، سازنده بازی میخواهد در این اثر نشان دهد که چگونه نبرد او با اختلال وسواس فکری-اجباری و افسردگی الهام بخش این بازی است. در توضیحات بازی آمده که در کابوس های بی سرانجام، پروتاگونیست داستان از یک کابوس بیدار می گردد. البته بهتر است بدانید که او واقعا هنوز بیدار نشده است و در نتیجه شما باید در دنیای کابوس وار حرکت کنید و از موجودات نمادینی که به سمت شما می آیند، اجتناب کنید و سعی کنید بفهمید که چه چیزی واقعی است و چه چیزی فقط نمایشی از نبرد های درونی شخصیت شما است.
وحشت واقعی بازی نه در ترسناک های ناگهانی، بلکه در تصویرسازی و نمادگرایی آزاردهنده آن نهفته است که از آثار هنرمندی به نام فرانسیس بیکن الهام می گیرد. روایت به وسیله کاوش و داستان گویی محیطی آشکار می گردد. یادداشت های پراکنده و پیغام های رازآلود، نگاهی اجمالی به گذشته پریشان شخصیت اصلی و آشفتگی عاطفی او دارد. بعلاوه سرانجام های متعددی در انتظار بازیکنان است که هر کدام منعکس نماینده انتخاب های اجرا شده در طول بازی و توانایی شخصیت اصلی برای مقابله با شیاطین درونی خود است. به طور کلی Neverending Nightmares به علت سبک هنری منحصر به فرد، کاوش در زمینه های سلامت روان و فضای ناآرامش مورد ستایش قرار گرفته است، با این حال، بعضی از منتقدان گیم پلی بازی را تا حدی تکراری می دانند.
منبع: دیجیکالا مگ