از واریز برای حق التدریسی ها تا جزئیات استخدام های جدید

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، تهران (پانا) - حق التدریس پرداختی به معلمان، مشخص تکلیف سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و جزئیات استخدام های جدید از مهم ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر بودند.

از واریز برای حق التدریسی ها تا جزئیات استخدام های جدید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

موضوع سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان بار دیگر طی هفته های اخیر تیتر اخبار شد که پس از کش و قوسی کوتاه به سرانجامی مطلوب رسید. روزهای اخیر بعد از انتشار دفترچه کنکور سراسری، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان 22 سال تعیین شد که باعث تعجب داوطلبان شد چون تازه ترین مصوبه موجود در این زمینه سقف سنی را از 22 سال به 24 سال افزایش داده بود و این بازگشت به مصوبه قدیمی سوال برانگیز شد که واکنش داوطلبان، اعضای کمیسیون آموزش مجلس و بعضی مسئولان آموزش و پرورش را درپی داشت. بعد از بعضی اظهارنظرها، مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای شرایط پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون سراسری سال 1400 را اعلام نمود. سپس وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام نمود که سقف سنی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان طبق آخریم مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش 24 سال است.

یکی از موضوعات دیگر حوزه آموزش و پرورش در روزهای اخیر مبلغ حق التدریس واریزشده به حساب معلمان بود. ماجرا از این قرار بود که مبالغ واریزشده به عنوان حق التدریس معلمان شاغل در ایام تعطیلی مدارس و فعالیت آنان در آموزش مجازی (شبکه شاد) طی سال تحصیلی گذشته باعث اعتراض بعضی معلمان شد. معاون برنامه ریزی وتوسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این اعتراض ها اعلام نمود که مبالغ پرداختی بر اساس ساعات کارکرد معلمان محاسبه شده است که از ادارات آموزش و پرورش استان ها ارسال شده است. وی همچنین گفت که بعضی فرهنگیان به میزان حق التدریس های واریزشده اعتراض کردند و گفتند کارکرد آنها بیشتر از میزانی است که پرداخت شده است؛ بنده این را خدمت همه فرهنگیان با جدیت اعلام می کنم که پفراینده پرداخت باقی مانده حق التدریس سال تحصیلی گذشته بسته نشده است و ما مجدد این موضوع را آنالیز می کنیم. در نهایت وزیر آموزش و پرورش نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که کلِ حق التدریس ها پرداخت نشده بلکه تا خاتمه سال پرداخت می شود. وی تعیینا گفت که پرداختی های دیگری نیز در این زمینه در راه است.

امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه های آموزش وپرورش و نیرو، اعلام اسامی داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره معلمان هنرمند، قول وزیر نیرو مبنی بر خدمات رسانی مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور به دانش آموزان، آخرین شرایط آنالیز و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از زبان وزیر آموزش و پرورش و جزئیات استخدام 88 هزار نفر از گروه های 4 گانه معلمی تا خاتمه سال 1400 از دیگر اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر است که مشروح آن را می خوانید:

اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره شایعه کاهش پرداخت حق التدریس

اخیرا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره شایعه کاهش پرداخت حق التدریس منتشر شده که مستند نیست و در همین خصوص وزارت آموزش و پرورش در راستای شفافیت عملکرد و پاسخگویی به همکاران ارجمند اطلاعیه ای صادر کرده است.

متن این اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بدون تردید مجاهدت علمی، خلاقیت ها و نوآوری های معلمان در دوران شیوع کرونا را باید نشان بارزی از ایثار و گذشت معلمان و هراهی آنان با جامعه در شرایط بحران دانست که با اجرای نقش متفاوت خود در جهت تداوم فرایند یاددهی-یادگیری توانستند در تحقق عدالت آموزشی گام های استواری بردارند.

وزارت آموزش و پرورش همیشه کوشش خودرا معطوف به قدردانی، احقاق حقوق و ارتقای صندلی معلمان کرده است.

نظر به سوالات تکراری که همکاران عزیز در فضای مجازی در رابطه با نحوه محاسبه حق التدریس شاغلین در اسفندماه 1398 و بهار 1399 مطرح کرده اند، مقرر شد، در هر شهرستان بر اساس شیوه نامه ای که معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع ارسال می کند کارگروهی متشکل از مدیرآموزش و پرورش و کارشناسان موضوعی و مرتبط و میزان حضور و کارکرد همکاران در ماه های مذکور برای نتیجه اعلام شود تا تعیین شود مبلغی که پرداخت شده تا چه حد با میزان کارکرد واقعی افراد مرتبط بوده و براساس آن تصمیم گیری مقتضی به عمل آید.

ضمن تکذیب کسری پرداخت حق التدریس ها و تغییر روش محاسبه کارکرد حق التدریس غیرموظف، توصیه می شود؛ فرهنگیان گرامی اخبار مربوط به این وزارت خانه را فقط به وسیله پورتال اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و رسانه های معتبر پیگیری کنند.

حاجی میرزایی: هنوز کل مبلغ حق التدریسی ها را پرداخت نکرده ایم

وزیر آموزش وپرورش در حاشیه هجدهمین برنامه از سلسله برنامه های گفتگوی هفته که با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار گردید، شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را 24 سال دانست.

محسن حاجی میرزایی در حاشیه هجدهمین نشست از سلسله نشست های گفتگوی هفته درباره پرداخت حق التدریس معلمان گفت: ساعت کار همکاران و نحوه پرداخت آنان قاعده جدیدی ندارد در حالی که شایعه پرداخت برمبنای 35 دقیقه تدریس را داشته ایم اگر گزارشات ادارات با عملکرد همکاران منطبق نباشد به آنان رسیدگی می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کل حق التدریس ها پرداخت نشده است ادامه داد: این موضوع تا خاتمه سال پرداخت می شود. این مبلغ به استان ها داده شده و آنان نیز بدون تغییری پرداخت کرده اند اما پرداختی های دیگری نیز در این زمینه در راه است.

تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه های آموزش وپرورش و نیرو امضا شد

آیین امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری آب و انرژی بین وزارتخانه های آموزش وپرورش و نیرو با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در سالن جلسات وزارت نیرو برگزار گردید.

ارتقای سواد آب و انرژی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب آموزش وپرورش جهت حفظ منابع آبی و به کارگیری الگوهای صحیح مصرف انرژی هدف اصلی انعقاد این تفاهم نامه است.

انتقال دانش تخصص و تجربیات حوزه آب و انرژی به گروه های مخاطب، همکاری در نصب تجهیزات کاهنده، اجرای دوره های آموزشی و... ازجمله تعهدات وزارت نیرو در این تفاهم نامه است.

تشویق میزان و کارکنان در استفاده مستمر از تجهیزات کاهنده مصرف انرژی، تأمین متخصصان آموزشی برای تقویت مشارکت خانواده ها، همکاری در فراوری محتوای آموزشی مرتبط با ارتقای سواد آب و انرژی، تشکیل گروه دانش آموزی همیاران آب و انرژی برگزاری دوره های ضمن خدمت و ... از تعهدات وزارت آموزش وپرورش در این تفاهم نامه است.

اسامی داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره معلمان هنرمند

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی با اشاره به اینکه کوشش شده است در بخش داوری مسابقات معلمان هنرمند، از حرفه ای ترین و متخصص ترین افراد در سطح کشور استفاده شود، اظهار کرد: اساتید ارزشمندی مانند کیومرث پوراحمد، ایرج راد و روان بخش صادقی داوران بخش فیلم کوتاه اولین دوره جشنواره معلمان هنرمند را تشکیل خواهند داد.

لازم به ذکر است اولین دوره جشنواره معلمان هنرمند اردیبهشت 1400 به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد و معلمان علاقه مند تا 10 اسفندماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور در اختیار دانش آموزان خواهد بود

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه هجدهمین برنامه از سلسله برنامه های گفتگوی هفته که با حضور وزیر آموزش وپرورش برگزار گردید، اظهار کرد: یکی از حوزه های اساسی همکاری های وزارت آموزش وپرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری های فنی و حرفه ای است که اعلام آمادگی شده تمام 600مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور، 6هزار کارگاه آموزشی و 11هزار آکادمی آزاد به عنوان مراکز عملیاتی در اختیار دانش آموزان باشد.

وی اضافه نمود: در راستای فعالیت های مشارکت جویانه، موارد آموزشی را مدنظر داریم تا آموزش عملیاتی برای دانش آموزان در جهت ورود به بازار کار باشد تفاهم نامه امروز نیز حاصل همفکری دو وزارت خانه است که زمینه عملیاتی شدن آن فراهم است.

شرایط پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون سراسری سال 1400

مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری با صدور اطلاعیه ای شرایط پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون سراسری سال 1400 را اعلام نمود.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به پیگیری بعضی داوطلبان متقاضی آزمون سراسری سال 1400 مبنی بر عدم امکان ثبت نام برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون مزبور به دلیل سن بالاتر از 22 سال به اطلاع می رساند چنانچه در صفحه 43 و 44 در دفترچه راهنمای ثبت نام شرکت در آزمون سراسری سال 1400 تصریح شده است شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه های مزبور ازجمله شرط سنی و شرط معدل و موارد دیگر ...، با رعایت تبصره 1 ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش وپرورش مصوبه جلسه 833 مورخ 27 آبان ماه 99 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به شرط صدور مجوز استخدامی و تأمین اعتبار اقتصادی لازم، به وسیله دفترچه شماره (2) راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی، اطلاع رسانی خواهد شد. بنابراین محدودیتی برای افراد جهت ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1400 از سوی آموزش وپرورش تا 24 سال ایجاد نشده و داوطلبان می توانند در آزمون مزبور ثبت نام کنند.

آثار پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد وارد محتوای برنامه های درسی می شوند

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اضافه نمود: اهالی هنر و رسانه به ارزش و تأثیرگذاری این جشنواره پی برده اند و به خوبی می دانند که حوزه تعلیم و تربیت می تواند، باعث ماندگاری اثر هنری شود.

وی با اشاره به قدمت این رویداد، بیان نمود: بی تردید هر رویداد و اثر هنری، با تربیت می تواند، پایدار بماند و این حقیقت بر اهالی هنر نیز پوشیده نیست. بر همین مبنا نیز در پنجاهمین دوره از برگزاری این جشنواره، تأکید بیشتری بر این مسأله وجود داشت زیرا اساساً سال جاری ما به دنبال یک بلوغ متفاوت و اثرگذاری بودیم و قصد داریم که برنامه های درسی را عمیقاً متحول کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای اصلی این تحول درسی برای ما خواهد بود و آن را دنبال خواهیم کرد بنابراین تا قبل از تعطیلات سال جاری، این فرایند به اتمام خواهد رسید و بخشی از این تحول را شاهد خواهیم بود.

وی سرنوشت جشنواره بین المللی فیلم رشد را مرتبط با برنامه تحول دانست و گفت: سال جاری سرنوشت جشنواره بین المللی فیلم رشد در پیوندی عمیق با تحول سازمانی قرار خواهد گرفت زیرا بر اساس پایش های صورت گرفته، امروز همه ما می دانیم که بیش از 70 درصد یادگیری دانش آموزان به وسیله بصری شکل می گیرد بنابراین شکل یادگیری و تحول برنامه های درسی با خروجی این جشنواره مرتبط خواهد بود. بدیهی است که اگر ما بخواهیم در قلب یادگیرنده، اطمینان و آرامش ایجاد کنیم، باید بتوانیم از قوه بصری او استفاده کنیم و این امکان جز با استفاده از بسته های تربیتی ما و در قالب فیلم های آموزشی میسر نمی شود، به همین خاطر آثار این جشنواره در فرایند آموزش ما، یک صندلی اصلی و معنادار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای تحولات نرم افزاری در قالب سند آموزش اطلاع داد و بیان نمود: فرایند تحول نرم افزاری دروس تا پیش از سال 1400 وارد عرصه دیگری خواهد شد که در قالب آن دانش آموزان و والدین آنها می توانند با بهره مندی از کدهای رمز نگاری شده یا اصطلاحاً SQR CODE به آرشیو آثار تایید شده برسند بنابراین جشنواره یک رویداد یاری کننده در جهت این تحول به شمار می رود. در این برنامه دانش آموزان این امکان را خواهند داشت که با اسکن کردن، کد، وارد شبکه ملی شوند و محتواهای غنی سازی شده کتاب های درسی را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از حضور 700 فیلمساز معلم در این دوره از جشنواره اطلاع داد و گفت: یکی از تفاوت های عمده در پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، حضور 700 معلم فیلمساز در این دوره است. ضمن اینکه با وجود محدودیت های کرونا و مشکلاتی که بر تمام دنیا به واسطه این بیماری واگیردار حاکم بود، ما شرکت کنندگان بسیاری از 110 کشور دنیا داشتیم.

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

محسن حاجی میرزایی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره واگذاری مهدکودک ها اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت یک نظام یکپارچه است و تربیت از اوان کودکی آغاز می شود. متخصصان تعلیم و تربیت می گویند هرچه به اوان کودکی نزدیک می شویم اهمیت تربیت بیشتر می شود و باید به این دوره توجه کرد. در سنوات گذشته این دوره مورد غفلت قرار گرفته بود.

حاجی میرزایی اضافه نمود: سال گذشته یک میلیون و 50 هزار کودک پیش دبستانی را آموزش دادیم. اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد سازمانی تشکیل شود که تربیت این سنین را عهده دار شود. سه سال اول زندگی، قبل از دوره پیش دبستانی و سه سال بعد دوره پیش دبستانی محسوب می شود. البته منظور این نیست که همه این بچه ها به مهدکودک بفرایند. 84 درصد این بچه ها در خانواده تربیت می شوند و بنا نداریم آنها را از خانواده بیرون بیاوریم.

وی اضافه نمود: پیش دبستانی سه ساله است و دوره رسمی ما هم هست و توصیه می کنیم خانواده ها در آن شرکت کنند. اما در دوره صفر تا سه سالگی که تربیت به عهده خانواده است نقش این سازمان مشورتی، فراوری محتوا و آموزش والدین است. در سه سال دوم یعنی پیش دبستانی هم آموزش توسط بخش غیردولتی و تحت نظارت آموزش و پرورش انجام می شود و مسئولیت نظارت بر برنامه ها و صدور مجوز مهدکودک ها هم به آموزش و پرورش محول شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، اساسنامه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصویب شده است و شش ماه زمان برای استقرار سازمان فرصت وجود دارد.

آخرین شرایط آنالیز و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در همین برنامه درباره آخرین شرایط لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه در کمیسیون تخصصی دولت آنالیز و با قید فوریت مصوب شد و خارج از روال متعارف فرایندش را طی کرده و اکنون در نوبت طرح در دولت است که در هفته های اخیر مصوب می شود و سپس به مجلس می رود و امیدواریم همزمان با نهایی شدن بودجه، این طرح هم تصویب شود. دولت اعتبارش را در بودجه 1400 دیده است و امیدواریم از ابتدای سال آینده رتبه بندی را هم اجراء کنیم.

حاجی میرزایی درباره آخرین شرایط لایحه رتبه بندی معلمان، گفت: لایحه در کمیسیون تخصصی دولت آنالیز و با قید فوریت مصوب شد و خارج از روال متعارف فرایندش را طی کرده و اکنون در نوبت طرح در دولت است که در هفته های اخیر مصوب می شود و سپس به مجلس می رود و امیدواریم همزمان با نهایی شدن بودجه، این طرح هم تصویب شود. دولت اعتبارش را در بودجه 1400 دیده است و امیدواریم از ابتدای سال آینده رتبه بندی را هم اجراء کنیم.

88 هزار نفر تا آخر سال 1400 استخدام می شوند

حاجی میرزایی درباره استخدام نیروهایی که در نوبت تغییر شرایط قرار دارند اظهار کرد: برای استخدام 25 هزار و 700 نفر از گروه های مشمول قانون تعیین تکلیف مجوز گرفتیم که به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند و اخیرا مجوز جذب 30 هزار نفر دیگر را گرفته ایم و 30 هزار نفر باقی می ماند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس بعد از نهایی شدن تعهدات تکلیفی، تنها جهت جذب از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی خواهد بود.

وی با بیان این که قانون درباره مربیان پیش دبستانی، آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریس حکم کرده که تا خاتمه اجرای برنامه ششم توسعه استخدام شوند، گفت: این گروه یک مجموعه 88 هزار نفری هستند. طبیعی است همه را نتوانسته باشیم در مرحله اول جذب کنیم اما همه مشمولان قانون تعیین تکلیف شده و قطعا استخدام خواهند شد و باید تا آخر سال 1400 حتما استخدام شده باشند که این کار حتما انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: فهرست مشمولان تعیین است. این ردیف های استخدامی را منحصرا از بالاترین امتیاز توزیع می کنیم و اجازه جابه جایی در استان ها را ندادیم و اگر کسی حقش تضییع شده، می تواند اعلام کند.

وی درباره زمان پرداخت پاداش خاتمه خدمت بازنشستگان نیز، گفت: مطالبات بازنشستگان سال جاری، طبق معمول تا قبل از آغاز سال تحصیلی آینده تسویه می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 998

به "از واریز برای حق التدریسی ها تا جزئیات استخدام های جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از واریز برای حق التدریسی ها تا جزئیات استخدام های جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید