افتتاح تله کابین ارومیه در سال آینده، وعده هایی که تکرار می شود

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران- گروه استانها:بر اساس آخرین وعده های مسئولان استان مقرر بود خط اول تله کابین ارومیه شهریورماه سالجاری راه اندازی شود که با توجه به فرایند اجرای طرح چندان امیدی به تحقق این وعده نیست.

افتتاح تله کابین ارومیه در سال آینده، وعده هایی که تکرار می شود

عدم انجام بررسی های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ زنی از منطقه جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

کلنگ احداث بزرگ ترین و طولانی ترین تله کابین کشور به طول 36 کیلومتر در ارومیه سال 79 به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول 4 هزار و 125 متر احداث می شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است، وعده ها برای اتمام این طرح هنوز ادامه دارد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می شود که مقرر بود با اعتبار 5 هزار میلیارد ریال و 120 میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

در کنار انصراف چندین سرمایه گذار خارجی از کشورهای عراق و ترکیه در خصوص این طرح این بار مقرر شده است یک شرکت اتریشی پای کار آمده تا این طرح را به سرانجام برساند.

مهم ترین دلایل انصراف شرکت های سرمایه گذار خارجی وجود بروکراسی های پرپیچ و خم اداری و تحریم ها عنوان شد این در حالی است که شرکت اتریشی با رفع تحریم ها امیدواری زیادی برای اتمام این طرح به مسئولان استان داده است.

تسریع فرایند اجرای تله کابین ارومیه نیازمند رفع بروکراسی اداری است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: رفع بروکراسی های اداری موثرترین عامل در تسهیل اجرای پروژه تله کابین ارومیه است.

سید هادی ذاکر دوشنبه شب در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه که به منظور بررسی آخرین شرایط طرح تله کابین این شهر برگزار شد، افزود: ضروری است مسئولان استانی و شهری تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این طرح عظیم را در سریع ترین زمان ممکن به سرانجام مناسب برسانیم.

وی افزود: مدیریت شهری ارومیه اهتمام ویژه ای به موضوع جذب سرمایه گذاری در راستای توسعه شهر دارد و تمام توان خود را برای تعامل با سرمایه گذاران به کار می گیرد.

ذاکر ادامه داد: توسعه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری می تواند زمینه ساز حل بسیاری از مسائل شهری و حتی شهفرایندان در ارومیه باشد.

رسول اصغرزاده رئیس شورای اسلامی آذربایجان غربی و عضو شورای شهر ارومیه نیز در این جلسه گفت: بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به این طرح تعامل بدون واسطه با شرکت اتریشی و تأمین منابع مالی در این زمینه است.

سال آینده تله کابین ارومیه آماده افتتاح می شود

عضو کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای اسلامی شهر ارومیه نیز از افتتاح تله کابین ارومیه تا یک سال آینده خبر داد و گفت: از سال 1379 کلنگ زنی تله کابین ارومیه آغاز و فرایند پیشرفت کار با آرامی طی شد و در این باره دو سرمایه گذار از بخش خصوصی وارد عرصه شدند اما با وجود تحریم ها با یک سری ممنوعیت ها همراه شد تا کابین های مورد نیاز از کشور اتریش وارد نشود.

عصمت گرامی با اعلام اینکه در این زمینه با کشور ترکیه قرارداد هایی مبنی بر اتمام کار بسته شده و دو میلیون یورو به حساب شرکت ترکیه ای واریز شد افزود: محدودیت بعدی که عامل متوقف شدن کار شد تحویل ندادن زمین توسط اداره کل منابع طبیعی است و از سوی دیگر ندادن تسهیلات مورد نیاز از جانب بانک ها از سایر عوامل در متوقف شدن پروژه ساخت تله کابین شد.

وی افزود: این عوامل سبب شد دو سرمایه گذار زمین گیر شده و پروژه متوقف شود اما با این وجود، یک سرمایه گذار از کشور عراق و یک سرمایه گذار از شهر ارومیه کار را در دست گرفتند و در این زمینه 75 درصد سهم سرمایه گذار اربیلی و 25 درصد سهم سرمایه گذار ارومیه ای است.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: با توجه به دستورات استاندار آذربایجان غربی ارگان های مربوطه همکاری لازم را با شهرداری ارومیه نکردند اما در نهایت سند زمین ایستگاه اول تله کابین ارومیه صادر شد اما سند زمین ایستگاه آخر صادر نشده است.

وی افزود: در این زمینه 2 میلیون و 60 هزار یورو به حساب شرکت ترکیه ای واریز شده و پس از برداشته شدن تحریم ها کشور اتریش آمادگی خود را برای تحویل کابین اعلام کرده است و برای نهایی شدن کار، 3 هزار یورو دیگر جهت به نتیجه رسیدن فاز اول به طول 2 کیلومتر مورد نیاز است.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری گفت: سهام داران از شهرداری و ارگان های دیگر جهت تکمیل اعتبار مورد نیاز درخواست مشارکت کرده اند و اگر اعتبارات مورد نیاز تأمین شود تا یک سال آینده فاز نخست آن افتتاح می شود.

بهره برداری از تله کابین ارومیه افزایش گردشگران را در پی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در خصوص فرایند اجرای این طرح به خبرنگاران گفت: اجرای پروژه تله کابین ارومیه موجب افزایش جذب گردشگر و رونق صنعت توریست در استان می شود اما در سالهای گذشته برخی مسائل از جمله تحریم ها و فرایند بروکراسی های اداری مانع سرعت بخشی به اجرای آن شد.

جلیل جباری با بیان اینکه بر اساس بررسی های اجرا شده، با ورود شرکت سرمایه گذاری اتریشی جدید پیش بینی می شود سال آینده به بهره برداری می رسد گفت: بهره برداری از این طرح امر تاثیر مثبتی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی استان را در پی خواهد داشت.

وی بیان نمود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مصرانه پیگیر مسائل و مسائل پیش روی این طرح است تا پروژه مذکور در موعد یاد شده به بهره برداری برسد.

پروژه تله کابین ارومیه در چهار فاز و 15 ایستگاه به طول 36 کیلومتر طراحی شده که اهمیت آن را به عنوان یک پروژه فراملی در سطح خاورمیانه و در دنیا به عنوان طولانی ترین تله کابین مطرح می کند.

تا به امروز برای پیشبرد این پروژه 23میلیارد تومان هزینه شده و 57 میلیارد تومان دیگر برای اتمام خط اول فاز یک آن پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 283

به "افتتاح تله کابین ارومیه در سال آینده، وعده هایی که تکرار می شود" امتیاز دهید

1 کاربر به "افتتاح تله کابین ارومیه در سال آینده، وعده هایی که تکرار می شود" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح تله کابین ارومیه در سال آینده، وعده هایی که تکرار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید