افزایش نرخ روغن موتور و طولانی شدن دوره تعویض

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، ماشین که می خری به فکر هزینه هاش هم باش. این جمله را خیلی ها شنیده اند و اکنون بیشتر باید به آن تکیه کرد.

افزایش نرخ روغن موتور و طولانی شدن دوره تعویض

به گزارش خبرنگاران، روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: جست وجوی خبرنگار ما نشان می دهد حداقل نرخ سرویس روغن ماشین هایی همانند پژو 405 یا 206 از 300 هزار تومان آغاز می گردد؛ رقمی که برای ماشین های خارجی و شاسی بلند 800 هزار تومان مشخص شده است. افزایش قیمت روغن های ماشین که نوعی فرآورده پالایشگاهی است از سال گذشته کلید خورد و از ابتدای سال حدود 30 درصد به قیمت روغن های ماشین افزوده شد.

در نتیجه به سبب افزایش هزینه سرویس خودرو، مشاهدات ما حاکی از طولانی ترشدن دوره های تعویض روغن است. برای مثال صاحبان خودرویی که روی 6 هزار کیلومتر روغن را عوض می کردند الان ترجیح می دهند یک تا دو هزار کیلومتر دیگر صبر نمایند و سپس برای سرویس مراجعه نمایند؛ هرچند این کار عملا به موتور ماشین خسارت وارد می نماید. بعلاوه تقاضا به سمت روغن های ایرانی و خارجی شرکتی کشیده شده است چراکه پس از تحریم ها روغن های برند خارجی اغلب تقلبی شدند.

سرویس روغن چند؟

شاه اسماعیلی که تعویض روغنی دارد درباره شرایط دستمزدها می گوید نرخنامه اتحادیه کفاف نمی دهد و اگر بخواهیم بر اساس نرخ اتحادیه کاسبی کنیم عملا باید در اینجا را ببندیم. به گفته این فروشنده، قیمت انواع روغن موتور و وسایل مصرفی خودرو مثل فیلتر هوا نسبت به پارسال بیشتر از 100 درصد رشد نموده است: برای مثال قیمت یکی از روغن هایی که برای ماشین هایی مثل پژو 405 و پراید مناسب است از 100 هزار تومان به بالای 150 هزار تومان رسیده است. هزینه های دیگر هم جدا فشار می آورند.

شاه اسماعیلی می گوید: هزینه اجاره بهای مغازه دوبرابر شده و دستمزد کارگر هم بیشتر شده است اما اتحادیه اصلا این هزینه ها را لحاظ نمی نماید. پارسال ماهانه 10 میلیون تومان دستمزد کارگر می دادم سال جاری 17 میلیون تومان. پول این هزینه ها را باید از کجا دربیاورم؟ از همین مغازه دیگه.

به گفته این فروشنده معمولا با فروش اقلامی مثل مکمل ها یا وسایل دیگری که استفاده از آن لزومی ندارد دخل را سرپا نگه داشته ایم وگرنه صرفا با تعویض روغن و فیلتر هوا چرخمان نمی چرخد.

این فروشنده نرخ سرویس ماشینی مثل 405 را 280 تا 350 هزار تومان مشخص نموده است: بسته به نوع روغن و فیلتری که استفاده می گردد قیمت فرق می نماید. برای مثال بیشتر افراد از بهران یا پیشتاز استفاده می نمایند که قیمتش 160 هزار تومان است و با هزینه فیلتر هوا و روغن و دستمزد شاگرد 300 هزار تومان درمی آید.

مغازه شاه اسماعیلی در مرکز شهر است و محصولاتی که ما استفاده می کنیم مناسب ماشین قشر میانه است، معمولا ماشین های فراوری داخل هستند که از روغن ایرانی هم استفاده می نمایند. بعضی از روغن های خارجی درصد زیادی هم افزایش قیمت داشتند.

این نرخ برای یکی از اتوسرویس های شمال شهر از 400 هزار تومان آغاز می گردد. اکبری که مسئول این مرکز است می گوید علت این اختلاف قیمت تفاوت هزینه هاست. مغازه ای که در مرکز شهر فعالیت می نماید مطمئنا از من هزینه کمتری دارد.

این فروشنده کف هزینه سرویس خودرویی مثل 206 را 400 هزار تومان مشخص نموده که معمولا با توجه به روغن و فیلتری که استفاده می نمایند روی 450 تا 500 هزار تومان تمام می گردد.

هزینه سرویس ماشین های خارجی حداقل 50 درصد بیشتر است. اکبری درباره هزینه ماشین شاسی بلندی مثل پرادو می گوید: مقدار روغنی که ماشین های شاسی بلند مصرف می نمایند بیشتر است. برای مثال تویوتا پرادو پنج لیتر و نیم روغن نیاز دارد که با احتساب جنس خوب حدود 900 هزار تومان آب می خورد. عددی که شاه اسماعیلی در مرکز شهر کف آن را 750 هزار تومان مشخص نموده است. همین طور هزینه سرویس روغن خودروهایی مثل کیا و هیوندای سواری از 600 هزار تومان آغاز می گردد و بسته به نوع سرویس تا 900 هزار تومان هم بالا می رود.

روغن های تقلبی

جست وجوهای خبرنگار ما نشان می دهد بیشترین تقاضا برای خودروهای ایرانی سمت روغن های پیشتاز یا بهران است؛ تقاضایی که برای ماشین های خارجی به طرف برندهای کاسترول و لیکومولی است. اکبری درباره شرایط روغن های خارجی در بازار می گوید: قبلا روغن موتور هیوندایی از کره وارد می شد و به سبب کیفیت مناسبی که داشت از تقاضای خوبی برخوردار بود اما پس از تحریم ها دیگر وارد نشد. البته هنوز این برندها در بازار هستند اما ما استفاده نمی کنیم چراکه کیفیت قبلی را ندارد و اغلب تقلبی هستند.

فروشنده دیگری هم درباره روغن های خارجی می گوید: جنس خوب در بازار کم است و نمی توان روغن تقلبی دست مشتری داد. بعضی از برندهای روغن های خارجی مثل کاسترول در ایران پُر می شوند و ما هم از همان استفاده می کنیم. اگر از عامل خرید کنیم و تقلبی باشد دستمان به جایی بند نیست اما می توان به روغن های شرکتی اطمینان کرد.

شاه اسماعیلی قیمت چند نمونه روغن خارجی را مثال می زند: برای مثال قیمت لیکومولی اصل حدود 300 هزار تومان بود که الان به یک میلیون تومان نزدیک شده است، آن هم تقلبی. هیوندای هم که از کره می آمد 200 هزار تومان فروخته می شد الان شرکتی آن به نزدیک 500 هزار تومان رسیده است.

کیلومتر بیشتر

گفت وگوهای ما با فروشنده ها نشان می دهد با افزایش هزینه سرویس روغن، مردم دیرتر به اتوسرویس ها سر می زنند. شاه اسماعیلی در این باره می گوید: 60 درصد مشتری های من ثابت هستند و ساکن همین محله. 80 درصد از مشتری هایی که روی 6 هزار کیلومتر روغن را عوض می کردند الان بیشتر صبر می نمایند و روی 7 هزار تا 8 هزار روغن را تعویض می نمایند. آدمی که کارمند است نمی تواند هر 6 هزار کیلومتر بیشتر از 500 هزار تومان هزینه تعویض روغن کند.

به گفته این فروشنده، معمولا مردم قوطی نیم لیتری روغن را در صندوق عقب نگه می دارند و وقتی از 6 هزار تا رد شد روغن سر موتور می ریزند که دیرتر به تعویض روغنی بیایند.

به گفته فعالان این حوزه روغن خارجی قابلیت استفاده تا 9 هزار کیلومتر را هم دارد اما روغن ایرانی را باید سر 6 تا 7 هزار کیلومتر عوض کرد.

در کنار روغن های تقلبی بازار، بعضی از فروشنده ها اقدام به تعویض روغن داخل قوطی می نمایند. برای مثال در قوطی روغن هیوندای روغن ایرانی است، به همین علت پیشنهاد می گردد اگر به تعویض روغنی مراجعه می کنید که اطمینان ندارید حتما پلمب قوطی روغن پیشنهادی چک گردد. همین طور با تعویض به موقع روغن عمر خودرو افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1279

به "افزایش نرخ روغن موتور و طولانی شدن دوره تعویض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ روغن موتور و طولانی شدن دوره تعویض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید