انواع پرواز و کلاس های پروازی هواپیما را چطور انتخاب کنیم؟، پروازهای هواپیما چه فرقی با هم دارند؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، فرقی نمی کند که تجربه صدها پرواز را داشته اید یا برای اولین بار است که با هواپیما سفر می کنید، در هر صورت، موقع خرید بلیط به غیر از تاریخ، مبدأ و مقصد، ضروری است نوع پرواز و کلاس پرواز هم انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید پروازی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و سلیقه شما، پیش از هر چیز، ضروری است با انواع پرواز و کلاس های پروازی موقع خرید بلیط هواپیما آشنا شوید.

انواع پرواز و کلاس های پروازی هواپیما را چطور انتخاب کنیم؟، پروازهای هواپیما چه فرقی با هم دارند؟

ممکن است با خلاصه ترین معنای کلاس پروازی که به خدمات و نوع صندلی مربوط هستند، آشنایی داشته باشید، اما موضوعی که در این مطلب از بلاگ لست سکند قرار است برای شما باز کنیم، انواع کلاس پروازی و تفاوت آن با انواع بلیط هواپیما است. با شناخت این مفاهیم پایه ای، هنگام خرید بلیط هواپیما، راحت تر تصمیم می گیرید.

کلاس پرواز هواپیما چیست؟

همواره هنگام خرید بلیط هواپیما، ضروری است کلاس پروازی دلخواهتان را انتخاب کنید، تقریبا شبیه به اتوبوس های بین شهری که به انواع مختلفی مثل اتوبوس معمولی و VIP تقسیم می شوند. هر هواپیما، صندلی های مختلفی دارد که با عبارت کلاس پروازی از هم تفکیک می شوند. شاید به عقیده بعضی از مسافران، تفاوت چندانی بین این کلاس های پروازی وجود نداشته باشد، اما این ایده زمانی درست است که پرواز شما کوتاه باشد. نباید فراموش کنید که در پروازهای طولانی نوع خدمات، امکانات و صندلی، تأثیر چشمگیری در راحتی سفر شما دارند. در ادامه، انواع کلاس پروازی را مختصر و مفید می آوریم.

انواع کلاس پروازی هواپیما

معمولاً هر یک از شرکت ها و خطوط هوایی، خدمات خاص خودشان را دارند، اما سعی ما بر این است که معمول ترین کلاس های پروازی که از همه متداول تر هستند را معرفی کنیم. همواره به کلاس پرواز کشورها توجه داشته باشید، زیرا خدمات معمول این کلاس ها از کشور به کشور فرق دارد. به طور کلی، کلاس پروازی در چهار حالت خلاصه می شوند که ما از مقرون به صرفه ترین تا گران ترینشان را به ترتیب زیر می آوریم.

پرواز اکونومی یا مالی (Economy)

پرواز اکونومی یا مالی، اصلی ترین نوع پرواز در سراسر دنیا است و به طبع، بیشترین مسافر را دارد. صندلی های این کلاس از هواپیما، فاصله کمی با هم دارند. هواپیماهای پرواز دوربرد، معمولاً یک صفحه نمایشگر در صندلی های پرواز اکونومی دارند. بعضی از شرکت های هواپیمایی، مثل ایرآسیا، ایزی جت و اسکوت باید بابت پذیرایی نوشیدنی و غذا هزینه بپردازید در حالی که در کلاس اکونومی شرکت های ژاپنی یا شرکت لوفت هانزا، پذیرایی در پروازهای طولانی رایگان است. تا اینجا دانستیم که پرواز اکونومی چیست، حال باید اشاره کنیم که اگر در پی نام اختصاری پرواز اکونومی یا مالی در بلیط خود می گشت، این پرواز با حرف Y نشان داده می گردد.

معمولا افرادی که در جستجوی تورهای مقرون به صرفه هستند، با انتخاب پروازهای اکونومی می توانند اندکی از هزینه بلیط کم نمایند. البته تهیه تور مقرون به صرفه به عوامل متعددی بستگی دارد، اما نوع پرواز و کلاس پروازی هم می تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. اگر به تورهای استانبول زیر نگاهی بیندازید، نوع پرواز و کلاس پروازی مشخص شده است.

پرواز پریمیم اکونومی (Premium economy)

نوع پریمیوم پروازهای اکونومی یا مالی، به مسافران فضای صندلی بیشتری می دهد. در حال حاضر، تعداد صندلی های این نوع پرواز در دنیا رو به توسعه است و معمولاً برای سفرهای طولانی و نسبتاً طولانی طراحی شده است. برای رزرو بلیط این کلاس پرواز باید از یک نکته طلایی با خبر باشید، پرواز اکونومی ویژه ممکن است از پرواز بیزینس یا تجاری تخفیف دار، قیمت بیشتری داشته باشد، بنابراین حتماً قیمت بلیط انواع کلاس پروازی را همواره چک کنید.

در شرکت های هواپیمایی آمریکا پرواز اکونومی ویژه به معنای پرواز اکونومی استاندارد است؛ به طوری که فقط فضای صندلی ها کمی بیشتر است. از نظر پذیرایی نیز، پرواز اکونومی تفاوت چندانی با نوع ویژه اش ندارد. با این حال، در بعضی از شرکت های هواپیمایی ممکن است یک نوشیدنی و غذای رایگان و مختصری را به مسافران بدهند. ضمن اینکه کلاس پروازی اکونومی ویژه از خدماتی مثل حمل بار مسافران برخوردار است.

پرواز بیزینس یا تجاری (Business)

بیشتر کسانی که در کلاس بیزینس هواپیما مسافت های طولانی را طی نموده اند، به بقیه پیشنهاد می نمایند که همواره سفرهای طولانی شان را با این کلاس هواپیما انجام دهند. اما، علت محبوبیت پرواز بیزینس چیست؟ اصلی ترین مزیت پرواز بیزینس، فضای آزادتر آن است که به مسافران این امکان را می دهد در طول سفر به راحتی دراز بکشند و استراحت نمایند. البته این را هم بگوییم که صندلی های خم شونده در کلاس های مختلف پروازهای طولانی، سال به سال رایج تر می شوند. اگر کنجکاوید که حرف اختصاری پرواز بیزینس چیست، باید حرف C را به خاطر بسپارید.

پذیرایی پرواز بیزینس تا حد زیادی به مدت زمان سفر شما بستگی دارد، ولی در کل، نسبت به پرواز اکونومی تفاوت ملموسی دارد. اگر سفر شما کوتاه باشد، باید منتظر پذیرایی ای شبیه به پرواز طولانی در کلاس اکونومی ویژه باشید. در سفرهای طولانی با پرواز بیزینس کلاس، جدا از شام و ناهار، می توانید یک خوراک مختصر یا نوشیدنی سفارش دهید. بعلاوه ممکن است قبل از پرواز، با یک نوشیدنی از شما پذیرایی گردد. در پرواز بیزینس یا تجاری، معمولاً باروبنه شما زودتر از سایر مسافران تحویل داده می گردد و بعد از پرواز، اتلاف وقت کمتری دارید.

پرواز فرست کلاس (First Class)

پرواز فرست کلاس همان طور که از اسمش پیداست، ممتازترین خدمات را ارائه می دهد. بخش فرست کلاس هواپیما معمولاً فضای کوچک و محدودتری دارد، اما فضای صندلی ها از تمام انواع کلاس پروازی بیشتر است. از آن جایی که پرواز فرست کلاس قیمت گران تری دارد، معمولاً به سرعت تکمیل نمی گردد. صندلی پرواز فرست کلاس، شرکت به شرکت فرق دارد. برای مثال، شرکت های هواپیمایی سنگاپور و امارات، اتاقک های جداگانه ای را برای هر صندلی فرست کلاس طراحی نموده اند، اما یعضی از شرکت های هواپیمایی هم هستند که صندلی های فرست کلاسشان تفاوت چندانی با قسمت بیزینس کلاس ندارد.

خدمات بخش فرست کلاس هواپیما، اصلی ترین جنبه تفاوتش با سایر کلاس های پروازی است. خدمات این بخش، بسیار سفارشی تر می شوند. بعلاوه در پرواز فرست کلاس، غذای بیشتری برای پذیرایی آماده می نمایند. بد نیست اشاره کنیم که اغلب اوقات در بخش فرست کلاس، خاویار نیز به عنوان نماد این کلاس، سرو می گردد. مسافران پرواز فرست کلاس، چمدان هایشان را معمولاً در همان بخشی قرار می دهند که مسافران کلاس بیزینس در باروبنه دارند. حرف اختصاری پرواز فرست کلاس F است.

برای افرادی که تورهای لوکس را ترجیح می دهند، در کنار هتل و خدمات لوکس هنگام سفر، پرواز فرست کلاس توصیه می گردد که حسابی از سفرشان لذت ببرند. البته این انتخاب هم دارید که تورهای لوکس را به صورت اقساطی تهیه کنید و از امکانات درجه یک هتل، پرواز و... بهره مند شوید.

انواع بلیط هواپیما

تا اینجای کار گفتیم کلاس پرواز چیست و امکانات هر یک را شرح دادیم، حال به سراغ انواع پرواز برحسب نوع بلیط می رویم. شناخت نوع پرواز تا حد زیادی بر قیمت، زمان و خدمات بلیط تأثیر می گذارد و آشنایی با اصطلاحاتش قبل از خرید بلیط، حیاتی است. نباید فراموش کنید که برای یک انتخاب خوب، باید همواره گوش به زنگ نوترین بلیط ها و پیشنهادات باشید، زیرا در زمان اوج مسافرت ها ممکن است تخفیف های خوبی را هم پیدا کنید.

پرواز سیستمی چیست؟

شرکت های هواپیمایی، همواره یک برنامه مشخص برای بعضی از مسیرهای خود دارند که به آن، پرواز سیستمی می گویند؛ به عبارت دیگر، در پروازهای سیستمی، ساعت و تاریخ پرواز، کاملاً از پیش مشخص شده و رزرو و کنسل پرواز سیستمی برای همه ممکن است. بعلاوه قیمت بلیط سیستمی برای بزرگسالان و بچه ها تفاوت دارد و ممکن است برای بچه ها، حتی تا 75 درصد هم کاهش یابد. ضمن اینکه افراد زیر 2 سال، فقط 10 درصد قیمت بلیط پرواز را می دهند.

پروازهای سیستمی، علاوه بر زمان منظم، قیمت مشابهی دارند، اما موقع خرید بلیط سیستمی، به نو بودن قیمت ها توجه کنید. چنانچه چند ماه قبل از سفر برنامه ریزی می کنید و می خواهید روند کارتان دقیقاً طبق برنامه پیش رود، به شما پیشنهاد می کنیم پرواز سیستمی را انتخاب کنید.

پرواز چارتری چیست؟

همان طور که از نام این نوع پرواز می توان حدس زد، پرواز چارتری به معنای یک پرواز دربست و از قبل اجاره شده است؛ به عبارت دیگر، پروازهای چارتری به بخشی از یک هواپیما تعلق دارند که یک شرکت یا تور مسافرتی آن را می خرد. قیمت بلیط چارتر نسبت به بلیط سیستمی مقرون به صرفه تر است، اما هیچ تفاوت بین قیمت بلیط بچه ها و بزرگسالان، در پرواز چارتری وجود ندارد. بنابراین اگر در خانوادتان چند کودک دارید، احتمالاً پرواز چارتری شما گران تر تمام گردد.

در صورتی که پروازهای بسیاری، بین مبدأ و مقصد شما انجام می گردد و برنامه سفرتان انعطاف پذیر است، احتمالاً پرواز چارتری برای شما برترین گزینه است. بعلاوه اگر برنامه سفر شما در زمان اوج مسافرت مردم باشد هم باید به پیدا کردن یک بلیط چارتری مناسب امیدوار باشید، زیرا در این مواقع، پروازهای چارتری بیشتر می شوند. توجه داشته باشید که کنسل کردن بلیط پرواز چارتری، یک دردسر بزرگ است، پس در انتخابتان دقت کنید.

سایر اصطلاحات در بلیط هواپیما

پرواز سیستمی و چارتری، دو اصطلاحی هستند که بارها در فرودگاه ها و سایت های فروش بلیط هواپیما دیده اید. اما در این بین، بعضی از اصطلاحات جزئی تری برای بلیط پرواز داریم که گروهی از آن ها، مثل بلیط یک طرفه و رفت وبرگشت نیازی به شرح ندارند. اما بعضی اصطلاحات مهم دیگری نیز وجود دارند که بد نیست در خصوص آن ها بدانید:

بلیط کلاس ترکیبی: با داشتن این بلیط، می توانید در پروازهای مختلف از انواع کلاس های پروازی بهره ببرید؛ مثلا در اولین پرواز در کلاس اکونومی بنشینید و در دومین پرواز مهمان بخش فرست کلاس هواپیما باشید.

بلیط بین المللی ایرپس: بلیط های ویژه ای که به وسیله شرکت های خاص حمل ونقل فروخته می شوند و هدف اصلی از این بلیط، فراهم کردن انعطاف لازم در برنامه زمانی و مقصدی سفرهای هوایی است.

سخن آخر

همانطور که در قسمت انواع پرواز هواپیما اشاره کردیم، بسیاری از خدماتی که در کلاس های مختلف پروازی ارائه می شوند، تا حد زیادی به شرکت هواپیمایی شما بستگی دارند. علاوه بر آن، برای انتخاب کلاس پرواز باید به طول سفرتان هم توجه کنید؛ زیرا مسائلی مثل راحتی صندلی و خدمات پذیرایی در بسیاری از پروازهای داخلی یا کوتاه مدت، اهمیت چندانی ندارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1685

به "انواع پرواز و کلاس های پروازی هواپیما را چطور انتخاب کنیم؟، پروازهای هواپیما چه فرقی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پرواز و کلاس های پروازی هواپیما را چطور انتخاب کنیم؟، پروازهای هواپیما چه فرقی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید