ایران حق دارد جلوی قلدری آمریکا بایستد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، پرفسور فرانک فن هیپل نسبت به تداوم بی طرفی در قبال توافق هسته ای ایران همزمان با انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد.

ایران حق دارد جلوی قلدری آمریکا بایستد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، شب گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بالاخره رافائل گروسی را به سمت مدیرکلی این نهاد انتخاب کرد. گروسی که با حمایت کشورهایی همچون برزیل و آمریکا پیروز به کسب دو سوم آرا شده است، در سخنان خود با خبرنگاران، وقتی درباره ایران مورد پرسش نهاده شد، تاکید نمود که کارش را در این ارتباط به صورت مستقل که منصفانه و بی طرفانه خواهد بود، انجام خواهد داد.

گفتنی است که رافائل گروسی، دیپلمات اهل آرژانتین، یکی از اعضای ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای آژانس با ایران بوده است.

وی در زمان مدیر کلی یوکیو آمانو، از معاونان وی محسوب می شد، اما در سال 1392 از این سمت استعفا کرد.

در رابطه با تاثیر انتخاب گروسی بر پرونده هسته ای ایران، گفتگویی با پروفسور فرانک فن هیپل انجام دادیم:

حوزه تحقیقاتی فن هیپل معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید، در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه های تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه پرینستون، به مدت 10 سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

هیپل در سال 1993 به پاس تحقیقات ارزشمندش، پیروز به دریافت فلوشیپ موسسه مک آرتور شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت پذیر است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه رافائل گروسی آرژانتینی را به عنوان مدیرکل آینده این نهاد برگزید و وی فوراً گفت که موضعی بی طرف و مستقل درقبال همه مسائل ازجمله پایبندی ایران به برجام اتخاذ خواهد نمود. وی در این باره گفته بود کارم را انجام می دهم و فکر می کنم وظیفه من اجرای دستورالعمل به شیوه ای مستقل، عادلانه و به دور از جانبداری باشد. ارزیابی شما از اظهارات گروسی چیست؟

فکر می کنم آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون درباره ایران بی طرف بوده است. گروسی را نمی شناسم اما امیدوارم به تعهداتش مبنی بر تداوم این روند پایبند باشد.

دیپلمات ها انتظار ندارند که تحت ریاست گروسی شاهد تغییر اساسی در موضع آژانس نسبت به مسائل بسیار مهم نظیر نظارت بر برجام باشند- توافقی که ایران در واکنش به تحریم های مالی آمریکا، به صورت مرحله ای در حال کاستن از پایبندی به آن است. نظر شما در این باره چیست؟

من آنچه ایران انجام می دهد و گزارش های آژانس در مواجهه با آن را دنبال می کنم. ایران درقبال حفظ شفافیت در برخورد با آژانس هوشیار بوده است و آژانس هم در ارائه گزارش بی طرف بوده است. تا اینجا، موارد نقض شده از سوی ایران نقش برجام نبوده و به حدی نیست که به سیاستمداران افراطی آمریکا بهانه ای برای بمباران تسهیلات هسته ای و سایت های دفاع هوایی ایران و شاید هم جنگ بی پایان دیگری بدهد.

با این حال، همزمان با جدی شدن تحقیقات کنگره پیرامون استیضاح ترامپ، نگران آنچه هستم که وی ممکن است به عنوان راهی برای انحراف اذهان انجام دهد.

ایران حق دارد که جلوی قلدری (آمریکا) بایستد اما من امیدوارم که بتوانیم مانع از جنگ شده و شاهد این باشیم که ترامپ در ژانویه 2021 ( از کاخ سفید) می رود.

در آن شرایط، امیدوارم بتوانیم به برجام بازگشته و از آن به عنوان زیربنایی برای دیگر توافق ها در حوزه امنیت و منع اشاعه استفاده کنیم.

اخیراً گزارشی ارائه شد مبنی بر اینکه به دنبال حملات علیه پالایشگاه نفت عربستان سعودی و امتناع ترامپ از بمباران ایران، سعودی ها با توسل به دولت های عراق و پاکستان به ایران پیشنهاد مذاکره در راستای کاهش تهدید جنگ در خلیج فارس را داده اند .

امیدوارم این خبر صحت داشته باشد و بتوانیم مانع از بروز جنگ مذهبی در سطح خلیج فارس شبیه جنگ 30 ساله ای شویم که از 1648-1618 بین 2 فرقه مسیحیت در اروپا در گرفت

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 21

به "ایران حق دارد جلوی قلدری آمریکا بایستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران حق دارد جلوی قلدری آمریکا بایستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید