تغییرات اقلیمی، مفید یا مضر برای طبیعت؟

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، یک کارشناس محیط زیست گفت: به طور کلی تغییرات اقلیمی به ویژه در کشور ما به سمتی می رود که دمای میانگین در منطقه بالاتر برود.

تغییرات اقلیمی، مفید یا مضر برای طبیعت؟

به گزارش خبرنگار ، تغییرات اقلیمی می تواند تاثیر بسزایی در زیست بوم و چرخه حیات داشته باشد، این تغییرات نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشور ها هم می تواند تاثیرات متعددی در پی داشته باشد.

حمید سینی ساز کارشناس آب محیط زیست در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر محیط زیست اظهار کرد: گرمایش زمین بر تغییرات اقلیمی اثر می گذارد، اما به اعتقاد من ارتباطی با فراوری گاز دی اکسید کربن به وسیله فعالیت های صنعتی انسانی ندارد و در بسیاری از مقالات علمی اثبات شده که عامل آن طوفان های خورشیدی، لکه های خورشیدی بر سطح خورشید و سایر عوامل کیهانی است.

وی اضافه نمود: تغییرات می تواند مسبب انواع تغییرات گردد یعنی هم می تواند باعث ایجاد خشکسالی و کم بارشی گردد و هم می تواند باعث ایجاد ترسالی و بیش بارشی گردد. بعلاوه می تواند باعث ایجاد سرما و یا گرمای زیاد در یک منطقه گردد، اما به طور کل درباره مجموع عملکرد تغییرات اقلیمی بر کره زمین می توان گفت دمای کره زمین مقداری در حال افزایش است که این می تواند موجب آب شدن یخ های قطبی و بالاتر آمدن سطح آب دریا ها گردد که همین بالاتر آمدن سطح آب دریا ها خود می تواند موجب ایجاد طوفان های بیشتر یا زیر آب رفتن خشکی ها گردد که این امر خود می تواند مسبب ایجاد تغییرات بیشتری گردد.

سینی ساز درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر آلودگی هوا بیان نمود: تغییرات اقلیمی در مجموع اگر منجر به وزش باد بیشتر و جریان های توده های پر فشار و کم فشار بیشتر گردد حتی می تواند آلودگی ها را رفع کند، اما خود لزوما ایجاد آلودگی بیشتر نمی کند مگر در مواقعی که با خشکسالی های حاکم در یک منطقه پوشش گیاهی از بین برود و کانون های ریزگرد تازه در یک منطقه ایجاد گردد که آلودگی هایی از جنس گرد و خاک ایجاد کند.

وی بعلاوه در رابطه با نقش این تغییرات اقلیمی بر محیط های آبی گفت: به طور کلی تغییرات اقلیمی به ویژه در کشور ما به سمتی می رود که دمای میانگین در منطقه ما بالاتر می رود و وزش باد هم بیشتر می گردد و این دو عامل یعنی دمای بیشتر و وزش باد شدیدتر هر دو عواملی هستند که می تواند منابع آبی ما را بیشتر در معرض تبخیر شدن قرار دهد؛ چنانچه ما این واقعیت را نپذیریم که آب پتانسیل تبخیر شدنش بیش از پیش است، ممکن است موجب این گردد که ما منابع آبی مان را به مرور بیشتر از قبل از دست بدهیم.

سینی ساز تاکید نمود: اگر این دیدگاه را داشته باشیم که باید بیش از گذشته منابع آبی مان را از دسترس تابش آفتاب یا وزش باد دور نگه داریم تا منابع آبی مان حفظ گردد می تواند موجب در پیش گرفتن اقدامات تازهی گردد از جمله نفوذ دادن بیشتر آب و منابع حاصل از بارندگی به سفره های آب زیرزمینی تا این آب از عوامل تبخیر ذکر شده دور بماند و بتواند حفظ گردد و اگر ما این کار را انجام ندهیم به مرور منابع آبی مان را از دست خواهیم داد.

این کارشناس بیان نمود: حدودا میزان تبخیر و تعرق پتانسیل کشور ما چیزی نزدیک به 2 هزار و 500 تا 3 هزار میلی متر در سال است یعنی اگر ظرفی به عمق 2 تا 3 متر داشته باشیم و این ظرف پر از آب و سطح آن هم آزاد باشد و نسبت به سطح آزاد هوا در تماس باشد در طول یک سال همه این میزان می تواند تبخیر گردد؛ این پتانسیل تبخیر و تعرق مشابه میزان بارش سالانه به میلی متر گزارش می گردد و میزان بارندگی کشور ما هم طبق آنچه در مجامع علمی گفته می گردد به طور میانه در بلند مدت نزدیک به 230 تا 250 میلی متر است یعنی این میزان بارش داریم، اما میزان پتانسیل تبخیر در کشور ما نزدیک به 2 هزار و 500 میلی متر است و ما تقریبا 10 برابر میزان بارش در کشور ، تبخیر داریم و باید به سمتی حرکت کنیم که منابع آبی از معرض تبخیر شدن و عوامل تبخیر دور بماند.

وی توضیح داد: اگر این کار را انجام ندهیم به سمتی می رویم که محیط های آبی ما به مرور دچار تنش و خشکی می گردد؛ اما نباید این تصور را داشته باشیم که اگر این منابع را داخل سفره های آب زیرزمینی نفوذ دهیم، تالاب ها در ظاهر دیگر وجود خارجی بر سطح زمین ندارند، پس این میزان آب هدر می رود، در حالی که سفره های آب زیرزمینی می توانند به اسم بانک قابل اعتمادی برای ذخیره سازی آب برای مصارف مختلف باشند.

سینی ساز گفت: بعلاوه اگر ما بتوانیم سفره ها را به حد قابل قبولی از تغذیه برسانیم منابع سفره های آب زیرزمینی زمانی که به حد اشباع خود برسد از محیط هایی که می تواند به سمت سطح زمین بیرون بیاید و تشکیل چشمه ها، تالاب ها و دریاچه ها را خواهد داد. پس این اشتباه است که تصور کنیم اگر آب را در سفره های آب زیرزمینی نفوذ دادیم آب هدر می رود. همان طور که اگر تبخیر گردد هدر می رود، چرا که متاسفانه این تصور در دیدگاه بعضی از مسئولان ما وجود دارد که با اقدامات آبخیزداری که همین عمل نفوذ دادن آب به سفره ها است مخالفت می نمایند از این باب که محتمل است تالابی را در پایین دست موقتا دچار افت کند.

وی تاکید نمود: پیش بینی می گردد بیش از 70 درصد آب حاصل از بارندگی سالانه در کشور ما بدون هیچ گونه استفاده ای تبخیر می گردد، در صورتی که اگر ما بتوانیم از 70 درصد میزان 10 درصد را هم در سفره های آب زیرزمینی ذخیره کنیم آب خیلی بیشتری ذخیره شده و در دراز مدت تالاب ها و چشمه های ما هم خیلی بهتر از قبل احیا خواهد شد.

تغییرات اقلیمی همیشه با اثراتی بر طبیعت همراه بوده است، اما مسبب عموم آسیب ها و تخریب هایی که باعث نابودی طبیعت و زیست بوم شده است خود ما انسان ها هستیم، بشر همیشه در پی راهی برای پیشرفت خویش بوده است و از محیط زیست و اقداماتی مبنی بر بهبود اوضاع زیست بوم غافل شده؛ امید است هر فردی در جامعه به میزان توان خویش در راستای بهبود اوضاع محیط زیست گام بردارد و زیست بومی فاقد آلودگی برای نسل های آینده بر جای بگذاریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1291

به "تغییرات اقلیمی، مفید یا مضر برای طبیعت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی، مفید یا مضر برای طبیعت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید