خبرنگاران رییس شورای اسلامی استان: حدود 40 درصد املاک البرز قولنامه ای است

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، کرج - خبرنگاران - رییس شورای اسلامی استان البرز با بیان اینکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت صدور پروانه برای املاک قولنامه ای به چالشی عظیم تبدیل شده است، گفت : حدود 40 درصد املاک این استان قولنامه ای است.

خبرنگاران رییس شورای اسلامی استان: حدود 40 درصد املاک البرز قولنامه ای است

نادر ایزدبین روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای استان البرز با معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری کشور که در کرج برگزار گردید، اضافه کرد: این رای دیوان عدالت اداری سبب توقف صدور پروانه برای بخش زیادی از بناها در شهرهای استان البرز شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده درآمد شهرداری های استان از محل صدور پروانه ساختمانی بوده و این امر سبب شده در شرایط تحریمی ، درآمد شهرداری ها با چالش روبرو گردد.

رییس شورای اسلامی استان البرز بیان داشت : بحث صدور پروانه در املاک قولنامه ای مسائل زیادی در کشور و استان البرز ایجاد نموده و باید در رای دیوان عدالت اداری بازنگری گردد.

ایزدبین اضافه کرد: اکنون شهرهای محمد شهر، ماهدشت، کمالشهر ، هشتگرد، نظرآباد و طالقان استان البرز بیشترین آسیب را از این رای دیوان عدالت اداری دیده اند.

وی بیان داشت : اکنون شاهد تناقص در آرا هستیم ، از یک سو بافت های فرسوده شهری می توانند از رای دیوان عدالت اداری مستثنی شوند و از سوی دیگر سایر املاک محدوده شهرها مشمول ممنوعیت صدور پروانه هستند.

رییس شورای اسلامی استان البرز اضافه کرد:تناقض دیگر این است که املاکی که قبل از رای پروانه برای آنها در مرحله صدور قرار گرفته مشمول این رای نمی شوند اما پس از تاریخ رای صدور پروانه غیر قانونی است .

ایزدبین بیان داشت : یکصد خانوار کرجی پس از رای دیوان به حساب شهرداری پول واریز نموده اند که باید با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری برای آنان مجوز ساختمان صادر گردد.

احدالله پرگو معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در این نشست گفت: اکنون شهرداری ها با تناقض قانونی در امور ساخت وساز روبرو هستند؛ از یک سو رای دیوان عدالت اداری مانع صدور پروانه برای املاک قولنامه ای شده و از سوی دیگر ما با حجم وسیعی از مسائل ساخت و ساز روبرو هستیم .

وی بیان داشت : اکنون کلانشهر کرج یک هزار هکتار بافت فرسوده شهری و یک هزار هکتار دیگر نیازمند بهسازی دارد یعنی در مجموع 2 هزار هکتار گرفتار رای دیوان عدالت اداری شده اند.

پرگو یادآور شد: مصوبه شورای عالی اداری در سال 1370 دارای 2 بخش است که یک بخش در مورد صدور پروانه برای املاک و بخش صدور پروانه برای اراضی است که اراضی دیوان عدالت اداری ابطال کرد اما املاک هنوز بر جا است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج ادامه داد: ملکی که برابر مصوبه شورای عالی اداری کشور حدود 20 سال پیش از شهرداری جواز گرفته هنوز سند دریافت ننموده است .

وی بیان داشت : اکنون 120 پرونده در کرج دارای مشکل هستند که باید برآنها چاره جویی کرد.

مسائل ناشی از رای دیوان عدالت اداری که در امسال برای ممنوعیت صدور پروانه جهت املاک قولنامه ای صادر شده ، نیز در نشست امروز اعضای شوراهای اسلامی البرز و معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری آنالیز شد.

در این نشست مقرر شد که املاک دارای شرایط خاص مانند بافت های فرسوده برای دریافت پروانه ساخت اقدام نمایند اما موضوع املاک نوساز باید در قالب لایحه از سوی شورای عالی استان ها به مجلس ارجاع داده گردد و در این زمینه خلا قانونی رفع گردد.

دیوان عدالت اداری معتقد است که رای ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای املاک قولنامه ای با هدف صیانت از حقوق خصوصی صادر نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 978

به "خبرنگاران رییس شورای اسلامی استان: حدود 40 درصد املاک البرز قولنامه ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس شورای اسلامی استان: حدود 40 درصد املاک البرز قولنامه ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید