خدمات ارزش افزوده معین تکلیف شد

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خبرنگاران: باتوجه به اینکه قرار بود تا انتها سال جاری، تکلیف کلاهبرداری های ارزش افزوده مشخص شود، ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد که به موجب آن، دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.

خدمات ارزش افزوده معین تکلیف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، خدمات ارزش اضافه نموده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش اضافه نموده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش اضافه نموده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، انجام شود.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش اضافه نموده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکت های ارزش اضافه نموده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجا که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش اضافه نموده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیم کارت های دائمی آمده یا سرویس هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم کارت های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشت.

در این راستا در حالی که مقرر شده بود با جمع بندی پیشنهادات وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی، تا قبل از خاتمه سال 1398، کلاهبرداری های ارزش اضافه نموده معین تکلیف شود ، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در توییتر نوشت: به رغم وجود چالش ها و فشارهای بسیار زیاد، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره خاتمه دادن به کلاهبرداری های خدمات ارزش اضافه نموده، روز گذشته به اپراتورها ابلاغ شد.

حسین فلاح جوشقانی - دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات - نیز امروز از تصویب و ابلاغ مصوبه مربوط به ضوابط ارائه و استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده خبر داد و گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال 98 با توجه به مصوبه شورای عالی مجازی و با هدف حمایت از حقوق مشترکین الحاقیه ای برای مصوبه 248 درباره ارایه و استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده تصویب کرد.

وی با اشاره به وجود برخی چالش ها در ارایه خدمات ارزش اضافه نموده و ناآگاهی برخی از مشترکان در مورد شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام شرایط عضویت و یا لغو آن افزود: در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده پیش بینی شده است که براساس آن مشترک می تواند بسته خدمات ارزش اضافه نموده را با قیمت معینی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می دهند خدمات ارزش اضافه نموده را تا سقف اعتبار معین شده فعال کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شرح داد: هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش اضافه نموده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر می شود باید از محل اعتبار معین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش اضافه نموده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک خبر داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود، افزود: دارنده پروانه موظف است پس از خاتمه اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده پیامکی مبنی بر خاتمه اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.

مفاد مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات چیست؟

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 300 در تاریخ 11 اسفند 1398، با توجه به مصوبه جلسه شماره 21 در تاریخ یک بهمن ماه 1393 شورای عالی فضای مجازی و براساس مصوبه شماره 2 جلسه 248 کمیسیون در تاریخ 21 آذر 1395، به منظور حمایت از حقوق مشترکین و با توجه به وجود برخی از چالش ها در ارائه خدمات ارزش اضافه نموده از قبیل ناآگاهی برخی از مشترکین از شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام شرایط عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همچنین شفاف سازی درخصوص ارائه و استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده، این مصوبه را تصویب کرد.

در این مصوبه آمده است هرگونه جمع آوری مبالغ بابت خدمات ارزش اضافه نموده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) و پیش پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش اضافه نموده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک خبر داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده مشترک، نسبت به فعال سازی خدمت ارزش اضافه نموده درخواستی اقدام کند.

دارنده پروانه در صورت عدم وجود اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده، نمی تواند هیچ خدمت ارزش اضافه نموده ای را به صورت غیررایگان برای مشترک فعال کند و همچنین دارنده پروانه موظف است در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده، پیامکی مبنی بر خاتمه اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده به مشترک ارسال کند. دارنده پروانه در توقف یا ادامه خدمات ارزش اضافه نموده به صورت رایگان و در چارچوب قرارداد خود با ارائه دهنده خدمات ارزش اضافه نموده به مشترک مختار است.

همچنین هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش اضافه نموده منوط به ارائه درخواست جدید از سوی مشترک است و دارنده پروانه موظف است مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزییات میزان کارکرد خدمات ارزش اضافه نموده وی، فراهم کند. دارنده پروانه موظف است به منظور اطلاع رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش اضافه نموده ارائه شده به مشترکین تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترک نیست.

مسئولیت پاسخگویی به هزینه های کسرشده از مشترک بابت خدمات ارزش اضافه نموده بر عهده دارنده پروانه است و دارنده پروانه باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزئیات مرتبط با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم کند. دارنده پروانه موظف است به منظور انجام نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و رسیدگی به شکایات مربوط، سامانه ها و دسترسی های لازم را با تایید سازمان ایجاد کند، به طوری که اجرای کلیه مفاد مصوبه برای سازمان قابل احراز باشد.

رعایت الزامات موضوع این مصوبه مطابق مصوبه جلسه 21 شورای عالی فضای مجازی در تاریخ یکم بهمن 1393 برای ارائه خدمات ارزش اضافه نموده الزامی است و دارنده پروانه موظف است برای انطباق خدمات فعلی خود با مفاد این مصوبه اقدام کند. همچنین این مصوبه از تاریخ 15 اردیبهشت 99 لازم الاجرا است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 383

به "خدمات ارزش افزوده معین تکلیف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات ارزش افزوده معین تکلیف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید