خواص بی شمار خیار

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، خیار میوه ای است که از خواص بی نظیری برخوردار می باشد، همچنین میوه خیار برای سلامتی، درمان بیماری ها، مو و پوست بسیار مفید است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خواص بی شمار خیار
اگرچه بسکمک خیار را جزو سبزیجات می دانند، ولی خیار نوعی میوه است که سرشار از مواد مغذی، مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های مؤثر در پیشگیری و درمان برخی بیماری هاست. خیار کالری پایینی دارد و دارای مقدار فراوانی آب و فیبر محلول است. این ویژگی ها این میوه را به غذایی عالی برای کاهش وزن و تأمین آب بدن تبدیل کرده است. در اینجا نگاهی دقیق تر به مهمترین خواص خیار می اندازیم.

خیار سرشار از مواد مغذی استخیار کالری پایینی دارد ولی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. 300 گرم خیار خام با پوست محتوی مقادیر زیر است:

کالری: 45

کل چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 11 گرم

پروتئین: 2 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین C: مقدار 14٪ احتیاج روزانه فرد به این ویتامین

ویتامین K: مقدار 62٪ احتیاج روزانه فرد به این ویتامین

منیزیم: مقدار 10٪ احتیاج روزانه فرد به این ماده معدنی

پتاسیم: مقدار 13٪ احتیاج روزانه فرد به این ماده معدنی

منگنز: مقدار 12٪ احتیاج روزانه فرد به این ماده معدنی.

معمولا در هر وعده 100 گرم خیار مصرف می کنیم. بنابراین مواد مغذی دریافتی یک سوم مقادیر بالاست. خیار محتوی آب بالایی است و نزدیک به 96٪ آن را آب تشکیل می دهد.

برای بهره مندی حداکثری از خواص خیار باید آن را با پوست بخورید زیرا بخش بزرگی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در خیار در پوست آن قرار گرفته است.

آنتی اکسیدان هاآنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که مانع از اکسیداسیون می شوند. اکسیداسیون نوعی واکنش شیمیایی است که موجب تشکیل اتم های بسیار واکنش پذیر با الکترون های جفت نشده می شود که به نام رادیکال های آزاد معروفند.

تجمع رادیکال های آزاد مضر موجب بروز برخی بیماری های مزمن می شود. استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد با ابتلا به سرطان ها، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و بیماری های خودایمنی ارتباط مستقیم دارد.

میوه ها و سبزیجات از جمله خیار سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که احتمال بروز این پدیده را کاهش می دهند.

در یک مطالعه، قدرت آنتی اکسیدانی پودر خیار را روی بزرگسالان آزمایش کردند. در خاتمه 30 روز مطالعه، مصرف پودر خیار موجب بهبود شاخص های فعالیت آنتی اکسیدانی در افراد شرکت کننده شد.

البته نباید فراموش کرد که پودر خیار نسبت به خیار معمولی محتوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان است.

تأمین آب بدنآب برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و نقش مهمی در فعل و انفعالات بازی می کند. آب در تنظیم دمای بدن، دفع مواد زائد و انتقال مواد مغذی در بدن نقش دارد.

تأمین آب کافی بر فعالیت های بدن (از عملکرد فیزیکی گرفته تا سوخت وساز) تأثیر می گذارد.

بیشتر احتیاج بدن به مایعات با مصرف آب و سایر نوشیدنی ها تأمین می شود، ولی برخی نزدیک به 40٪ از آب مورد احتیاجشان را از طریق خوردن غذاها دریافت می کنند.

میوه ها و سبزیجات از غذاهایی هستند که به تأمین آب مورد احتیاج کمک می کنند.

در مطالعه ای که روی 442 کودک صورت گرفت، تأثیر مصرف میوه ها و سبزیجات را در تأمین آب بدن بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف میوه ها و سبزیجات به تأمین آب بدن کمک می کند.

از آن جایی که 96٪ خیار از آب تشکیل شده است، مصرف آن می تواند راهی مؤثر برای تأمین مایعات بدن باشد.1

خنک کننده استخیار برای خنک کردن شما بسیار مناسب است. خیار را حلقه حلقه کنید و آن را روی چشمان خود قرار دهید تا خنک و آرام شوید. همچنین می توانید پوره آن را روی بدن خود قرار دهید تا پوستتان خنک و با طراوت شود. خیار برای لطافت پوست بسیار مناسب است.

با بیماری دیابت و فشار خون بالا مقابله می کنداگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، می توانید به عنوان میان وعده یا حتی ناهار خود، خیار میل کنید. ترکیبات خیار دارای ماده ای است که به تولید انسولین کمک می کند و تنها چیزی است که افراد مبتلا به دیابت به آن احتیاج دارند. خیار همچنین فشار خون بالا را پایین می آورد و هنگامی که فشار خون شما پایین است، آن را تثبیت می کند. همچنین خیار سرشار از منیزیم، فیبر و پتاسیم بوده و در تنظیم فشار خون موثر است.

به کاهش وزن و هضم بهتر غذا کمک می کند اگر قصد دارید وزن کم کنید و غذای سالم بخورید، خیار بهترین گزینه برای شماست. خیار سرشار از فیبر و آب است، هیچ چربی در آن نیست و کالری بسیار کمی دارد. وقتی خیار می خورید، بدن شما مقدار زیادی مواد مغذی دریافت می کند و بعد از آن به سرعت احساس سیری می کنید. فیبر موجود در آن به هضم بهتر غذا کمک می کند.2

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقییکی از بهترین مزایای خیار برای سلامتی ، نقش آن در بهبود و تقویت سلامت قلب است.و به دلیل پتاسیم و منیزیمی که دارد ، در کل به افزایش و بهبود عملکرد بدن و کنترل فشار خون کمک میکند و به دلیل خواص ضد التهابی آن به افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری های التهابی کمک میکند.

خیار برای کمک به هضممصرف خیار، مسائل گوارشی ، مانند :سوزش معده ، اسیدیته،ورم معده و زخم معده را درمان میکند. که به دلیل مقدار زیاد فیبر آن میباشد.پس حتما خیار یا آب خیار را در رژیم غذایی روزانه خود ،به خصوص بعد از هر وعده غذایی بگنجانید.

متوقف کننده و یا حتی درمان کننده سرطانیکی از مهمترین خواص خیار، خاصیت ضد سرطانی آن میباشد.خیار حاوی آنتی اکسیدان های میباشد که باعث از بین بردن سلول های رادیکال آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند.همچنین حاوی موادی است که خطر پیشرفت سرطان های پروستات ، رحم و سینه را کاهش میدهد.

خیار باعث سلامت سیستم کلیوی میشودخیار به درمان مسائل سیستم دفع ادرار کمک میکند. شما میتوانید با مصرف دو بار آب خیار در طول روز شاهد مزایای آن باشید زیرا یک میوه ادرار آور قوی میباشد که به دفع سموم از بدن کمک میکند. همچنین فشار وارد شده بر کلیه ها را کاهش داده و آنها را سالم میکند.

خیار باعث کاهش التهاب میشودخیار ،جلوگیری از تولید ترکیب التهابی پروستا گلاندین را انجام میدهد.همچنین ماده ای به نام بتا کاروتن که مانند یک آنتی اکسیدان عمل میکند ، دارد.آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و آسیب ناشی از آن را مهار میکند.همچنین سرعت درمان را افزایش میدهد.خیار سرشار از فنا نوئید میباشد که برای کاهش التهاب فوق العاده است.

خیار برای سلامت دندان و دهان مفید استتکه ای خیار را در دهان خود بگذارید که میتواند به خلاص شدن از شر بوی بد دهان که به دلیل باقی ماندن باکتری ها و میکروب ها میباشد ، کمک کند.و در کل برای سلامت لثه ها نیز مفید است.

خیار برای درمان آلزایمر مفید استخاصیت دیگر خیار ،توانای آن در ناتوانی های شناختی مانند بیماری آلزایمر است.3

احیا و جوان سازی پوست صورتخیار حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آب می باشد که باعث پاکسازی پوست صورت شده و به این ترتیب با آبرسانی پوست باعث احیا و جوان سازی پوست صورت می شود.

خواص خیار برای چاقی صورتآب خیار باعث آب رسانی پوست صورت شده و می تواند باعث چاقی صورت شود، آب یک خیار را بگیرید و صبح و عصر بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

درمان آکنه و جوش صورتخیار دارای خواص ضد التهابی بوده و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذب به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

روشن کننده و درخشان کننده پوستاگر خیار یا آب خیار را بر روی پوست صورت بمالید می تواند باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن پوست صورت شود.

درمان آفتاب سوختگیخیار یک روش طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش سوزش پوست می باشد. همچنین پوست دودکش را بهبود می بخشد و فوری را از بین می برد.

درمان لک های پوستخیار دارای خواص ضد ااتهابی بوده و می تواند به درمان لک های سفید و قهوه ای پوست کمک کند.

کاهش چین و چروک دور چشمخیار یک مرطوب کننده طبیعی پوست است که با آبرسانی به پوست می تواند برای درمان چین و چروک دور چشم مفید باشد.

درمان پف و سیاهی زیر چشماسید آسکوربیک، اسید کافئیک و سیلیکا موجود در خیار می تواند به درمان پف زیر چشم و سیاهی دور چشم کمک کند.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.kalleh.com

3.www.namnak.com

4.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1362

به "خواص بی شمار خیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی شمار خیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید