دیپلماسی نوین در عمل نگاهی به ساز و کار دیپلماسی در کشورها

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، به گزارش خبرنگاران ، اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه کتاب دیپلماسی نوین در عمل؛ دیپلماسی دیپلمات ها نوشته مشترک رابرت ال. هاچینگز و جرمی سوری با ترجمه محمدحسن شیخ الاسلامی و پیمان حسنی را به چاپ رساند.

دیپلماسی نوین در عمل نگاهی به ساز و کار دیپلماسی در کشورها

کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه، ده فصل و یک نتیجه گیری است. موضوع اصلی این کتاب بررسی و مطالعه دیپلماسی و سازوکارهای اجرای آن در میان ده کشور منتخب از جمله: برزیل، چین، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، روسیه، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. علاوه بر آن، مولفان کتاب با همکاری دانشمندان، صاحب نظران و نیز دیپلمات های با سابقه هر یک از این کشورها ساختار کلی و سازوکار اقدامات وزارت امور خارجه در هر یک از این کشورها را با توجه به محدودیت های موجود در دسترسی به منابع اطلاعاتی را مطالعه کرده اند.

سیاستمداران زیرک در جهان کنونی، مسیر حرکت خود به سمت هدف از مسیری دایره ای شکل انتخاب می کنند. آنها در عین حال متوجه هستند که بدون ایجاد حساسیت های بی مورد، به تدریج فاصله و شعاع خود را کم کنند و به هدف خود نزدیک شوند. صحنه سیاست خارجی، میدان تفکر، تدبیر، گفت وگو و بهره گیری به موقع از فرصت ها به منظور تاثیرگذاری مثبت بر طرف مقابل، ایجاد اعتماد و در نهایت تولید تدبیر برای کشور است.

در روابط خارجی با دیگر کشورها، اعلام مواضع در عین حال که ادبیات خاص خود را دارد، اشکال گوناگونی هم دارد که هر کدام وزن و اهمیت خود را داراست. گاهی لازم است موضوعی بسته به اهمیت آن از طریق مقاماتی حتی خارج از وزارت امور خارجه بیان شود تا نتیجه معین و مدیریت شده از آن به دست آید. برقراری تناسب میان ما قال و من قال در سیاست خارجی با هماهنگی وزارت امورخارجه، نشان از درایت و سنجیده عمل کردن بوده و رعایت آن در ارتباطات بین المللی اجتناب ناپذیر است.

دیپلماسی مهم ترین شاخصه سیاست خارجی کشورهاست که در طول تاریخ ظهور دولت ها، تحولات گوناگونی در شکل، محتوا و ساختار آن پدید آمده است. با ظهور و توسعه رسانه ها و شکسته شدن اسطوره جغرافیا، تحول مفهومی شگرفی در شکل و معنای دیپلماسی پدیدار شده است. از طرفی، تحقق دیپلماسی پیروز همواره از طریق یک نهاد متخصص و کارآزموده انجام می شود. این نهاد متخصص در تمام کشورها، وزارت خارجه است.

اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه کتاب دیپلماسی نوین در عمل؛ دیپلماسی دیپلمات ها نوشته مشترک رابرت ال. هاچینگز و جرمی سوری با ترجمه محمدحسن شیخ الاسلامی و پیمان حسنی در 296 صفحه به بهای 95 هزار تومان را به چاپ رساند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1773

به "دیپلماسی نوین در عمل نگاهی به ساز و کار دیپلماسی در کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی نوین در عمل نگاهی به ساز و کار دیپلماسی در کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید