سرخس برگ پهن (سرخس لانه پرنده)

به گزارش باشگاه فوتبال بارسلونا، این گیاه از سرخس های شایع انگلی است که روی درختان رشد می نماید. ساقه برگی این گیاه طویل، ساده و سبز می باشد و از ریزوم مرکزی که متصل به شاخه درخت به شکل آشیانه است رشد می نماید

سرخس برگ پهن (سرخس لانه پرنده)

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Asplenium nidus L. (Aspleniaceae)

نام انگلیسی:

Birds Nest Fern

نام فارسی:

سرخس برگ پهن (سرخس لانه پرنده)

مشخصات:

این گیاه از سرخس های شایع انگلی است که روی درختان رشد می نماید. ساقه برگی این گیاه طویل، ساده و سبز می باشد و از ریزوم مرکزی که متصل به شاخه درخت به شکل آشیانه است رشد می نماید. قبایل بومی مالزی از جوشانده برگ ساقه برای کاهش درد حاملگی استفاده می نمایند. مالایایی ها با کوبیدن برگ ها در آب، لوسیون حاصله را به سر شخص تب دار می مالند دو برگ ساقه جوان هنگامی که دور هم پیچیده است بلافاصله بعد از قاعدگی و در صبح به اسم گیاه ضد بارداری خورده می گردد. چای این برگ ها برای ضعف عمومی توصیه می گردد. خطوط موازی اسپورها (هاگ ها) در قسمت زیرین ساقه برگی ها پیدا می شوند و از رگبرگ های مرکزی به سمیت حاشیه برگ توسعه می یابند.

منشأ:

بومی افریقای گرمسیر و آسیای گرمسیر و معتدل و اقیانوسیه.

ترکیبات شیمیایی:

کامفرول - 3 - اُجنتیوبیوز - 7، ΄4- بیس گلوکوزید، کامفرول - 3 - اٌ - دی گلوکوزید، کامفرول - 3، 7 - دی گلیکوزید و کامفرول - 3 - اُ - وی سیانوزید.

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه تصفیه نماینده در نظر گرفته می گردد. قبایل بومی مالزی از جوشانده برگ ساقه برای کاهش درد حاملگی استفاده می نمایند. مالایایی ها با کوبیدن برگ ها در آب، لوسیون حاصله را به سر شخص تب دار می مالند دو برگ ساقه جوان هنگامی که دور هم پیچیده است بلافاصله بعد از قاعدگی و در صبح به اسم گیاه ضد بارداری خورده می گردد. چای این برگ ها برای ضعف عمومی توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید: تب

آثار دارویی:

دارای اثر تسریع نمایندگی عمل زایمان.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: f30bar3a.ir شناسه مطلب: 1340

به "سرخس برگ پهن (سرخس لانه پرنده)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرخس برگ پهن (سرخس لانه پرنده)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید